Ivo Fencl: Děti, ty živé střely (a jejich trestní postižitelnost)

11.04.2016 12:50 | Zprávy
autor: PV

Představa, že se vám stane druhým tátou stát, byť pomyslně, je pro někoho orwellovská. A pro jiného jde prostě o další kabinetní kousek v rámci školských reforem. Mění to ale třeba i pouhé Ň na tom, že se ta představa stává dnes vysoce regulérní?

Ivo Fencl: Děti, ty živé střely (a jejich trestní postižitelnost)
Foto: cppp.cz
Popisek: Děti, ilustrační foto.

Ne. Naopak. Je obhajitelná. Neměli bychom proto slabošsky zavírat oči před tím, jaké bývají dnešní dorůstající děti, a vraťme se zároveň i jenom na moment o osmdesát let zpátky, abychom v rámci porovnání zjistili, co vše musel student zvládati ve filmech jako Škola základ života a Cesta do hlubin študákovy duše; anebo v knihách „Žáka Jaroslava“, které se staly těm snímkům předlohami. Abychom maně zaregistrovali nejen to, co musil žák s malým Ž zvládnout, ale i to, jaký tenkrát byl. Bez jisté zajímavosti ovšem a prvořadě nebude ani všecko to, co za prvé z našich republik musilo zvládat TO REÁLNÉ žactvo.

Přinejmenším v tomto směru se teď mladí jako celek zdají být méně vyspělými a ledacos by jim asi připadalo tehdy příliš. „Tady už, páni profesoři, zacházíte příliš daleko,“ říkávají, anebo si to myslí, nicméně některé vlastní jejich aktivity jim naopak přílišnými sousty nikdy nebudou a džungle před tabulí (jak ten stav pojmenoval v letech padesátých spisovatel Evan Hunter) se postupně stala džunglí ještě o něco nebezpečnější.

Ve kterých ročnících nejvíc? Určitě v sedmých až devátých. A tzv. „volní vyspělost“ je nepochybně oproti vyspělosti rozumové na vzestupu u značné části žactva, ale zrovna tak klesá do propasti autorita většiny učitelů. U dětí, hlavně ale u rodičů. A jest to tristní, nicméně s autoritou pedagoga jsme se rozžehnali.

Co s tím? - Míra odpovědnosti dítěte může být dle některých spekulací prý určována vždy ad hoc, a to fakticky v jakékoli situaci, ke které ve třídě dojde. Je to možná praktický nápad, nevím; nicméně počet více i méně krizových situací ve škole v posledních letech rapidně roste a pro učitele je to pochopitelně demotivující; pro psychiku některých z nich to pak může být až devastující.

Nevěříte-li, nevyskytujete se v tom správném obraze a snad ani ne na Zemi – a zkuste se kupříkladu podívat na filmovou adaptaci onoho Hunterova románu. Co zjistíte? To, že jádro problematiky sice film (a kniha taktéž) dál vystihují, nicméně v řadě aspektů situace zastaraly. Ne každý pedagog ostatně může být původně i boxerem, jako byl hrdina ztvárněný tu Glennem Fordem. Takže tu jde spíš o výjimku a mnohá z námitek proti nivelizaci školství registruje snad veškeré „individuální stupně vyspělosti“ u každého jednoho žáka, ale jde snad o argument proti snížení hranice trestní odpovědnosti třeba až na třináct let? - Neřekl bych. A ani po snížení oněch hranic se (přece) individuální stupně vyspělosti u nikoho nezmění.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Poradce

Dobrý den, nemyslíte, že je zvláštní, že je váš poradce prošetřován policí až poté, co vám skončil mandát premiéra? Na mě to teda působí dost nedůvěryhodně a vzbuzuje to ve mně pochybnosti o nezávislosti policie. Nebo máte nějaké vysvětlení?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Jsem bloger a kdo je víc?

14:33 Zdeněk Jemelík: Jsem bloger a kdo je víc?

Nadpis článku je parafrází hesla „jsem horník a kdo je víc?“, které se kdysi ucházelo o mou pozornos…