Jan Fingerland: V Egyptě jsou pro revoluci všichni aneb Hořkosladké výročí

26.01.2015 21:02 | Zprávy

Revoluce obvykle rozdělí společnost na konzervativce a zastánce nových pořádků. Při příležitosti 4. výročí svržení prezidenta Husního Mubáraka se zdá, že pro revoluci jsou úplně všichni.

Jan Fingerland: V Egyptě jsou pro revoluci všichni aneb Hořkosladké výročí
Foto: red
Popisek: Český rozhlas

Potíž je, že každý chápe revoluci trochu jinak. Většina lidí si 25. leden roku 2011 asi pamatuje. Krátce poté, co se v malém Tunisku podařilo zlomit bariéru strachu, odhodlali se i Egypťané, obyvatelé největší arabské země.

Demonstranti na káhirském náměstí Osvobození odolali nepřízni počasí i tlaku bezpečnostních složek a po více než dvou týdnech dosáhli Mubárakova odstoupení z funkce. Vypadalo to skoro jako zázrak.

Optimisté, kteří očekávali hladký postup vpřed, však byli zklamáni. Země na Nilu prošla ve zrychleném posuvu obvyklé revoluční fáze.

Například umírněnou periodu, v níž se podařilo přežít velké části starých struktur, pak jakési jakobínství, když se k moci dostalo Muslimské bratrstvo, případně i Thermidor, když armáda islamisty svrhla a nastolila omezenou demokracii ve jménu pořádku.

Teprve budoucnost ukáže, zda nešlo i o egyptský 18. brumaire, kdy se k moci dostane silný generál, v tomto případě prezident Sísí, nebo i restaurace, kdy se v nové podobě vrátí staré pořádky.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Český rozhlas

Mgr. Petr Hladík byl položen dotaz

elektromobilita

Proč zrovna neziskovky?V rozpočtu je tolik peněz,že znovu bude státní rozpočet podporovat neziskovky. Ano,ať podporuje,ale jenom ty charitativní apod.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jan Campbell: Vzdělání vůdců

15:57 Jan Campbell: Vzdělání vůdců

Na Západě a na Východě se výchovné a vzdělávací filozofie, praktiky a obsahy výrazně liší.