Jiří Paroubek: Stojí "živá kultura" za spor?

16.04.2020 22:31 | Zprávy

Vždy jsem rád chodil do divadla anebo do opery, ale také např. na muzikály, které se v Praze hrály. Upřímně, nebylo jich tolik. Je to pro české producenty finančně velmi náročná disciplína... A svého času, když jsem velmi často jezdil na finanční kongresy do Londýna, jsem vlastně znal muzikálový repertoár téměř všech londýnských divadel. A sem tam jsem zašel také do opery Covent Garden.

Jiří Paroubek: Stojí "živá kultura" za spor?
Foto: archiv red, tan
Popisek: Jiří Paroubek

Na konci minulého týdne jsem si povšiml, že ministr kultury Luboš Zaorálek získal pro českou kulturu, která se dostala v důsledku uzavření divadel a všech kulturních akcí, galerií apod., vlastně do existenčních problémů, ze státního rozpočtu 1 miliardu korun navíc. Předpokládal jsem, že tím budou vyřešeny aktuální problémy celé kultury. Tedy nejen těch kulturních zařízení, které jsou dotovány státem, kraji či obcemi. Také ale těch dalších, kterým teď prostě chybí příjmy z přijatého vstupného, ale také třeba z reklamy. Kdo by dával reklamu např. divadlu, když je zavřené a t.č. nehraje. Pak vlastně není v divadle co propagovat. Vlastně přesněji, není komu představovat firemní reklamu. Překvapilo mě proto, když se objevila kromě této pozitivní informace na konci minulého týdne o 1 miliardě korun pro kulturu také negativní informace. Informace o tom, že nedotovaná divadla a nedotovaná kulturní zařízení prostě nedostanou z té miliardy nic. Producent divadla Broadway Oldřich Lichtenberg vyzval dokonce v této souvislosti ministra kultury k abdikaci.

Dnes jsem si přečetl Lichtenbergův zdůvodňující a seriózní článek v LN, v němž analyzuje velmi věcně celou situaci. Říká celkem každému pochopitelně, že například divadla, která jsou soukromá, potřebují pokrýt alespoň ty fixní, konstantní náklady, jakými jsou nájem a energie, které musí platit, i když se prostě nehraje.

Znám O. Lichtenberga dlouhá léta. Vždy jsem oceňoval jeho vynikající profesionalitu v divadle. A samozřejmě jsem také oceňoval, v době, kdy jsem vedl sociální demokracii, tedy v letech 2005 – 2010, že nám O. Lichtenberg pomáhal. Pomáhal neocenitelnými nápady, vytvářením designu, konzultacemi marketingových prostředků, které jsme používali, např. tedy plakáty a billboardy atd. Zejména výrazný byl jeho podíl na superúspěšných volebních kampaních ČSSD v roce 2006 a 2008. Nechci toto téma dále rozebírat, aby to nevypadalo, že staré zásluhy o něco snad mohou příliš ovlivnit moje dnešní uvažování. Nicméně, očekával bych, že by si třeba ministr kultury Luboš Zaorálek, při projednávání tak závažné otázky zavolal některého z úspěšných producentů divadelní a muzikálové scény, tedy té soukromé. Přeci s O. Lichtenbergem nebo s F. Janečkem se musí z minulosti osobně rovněž znát, tak jako já....

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Bc. Tomáš Kubín byl položen dotaz

Proč EU nezačne u sebe?

Vám přijde v pořádku, že prosazuje zákaz spalovacích motorů, aktuálně chce, aby velké firmy používaly jen elektroauta, mimochodem otázkou je, co je podle EU velká firma?, ale to, že politici létají z Bruselu do Štrasburku, to EU nevadí? Neznečišťují letadla snad životní prostředí mnohem víc? A k čem...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vlastimil Vondruška: Špatně mě vychovali aneb O vlastenectví a vlastizradě

16:30 Vlastimil Vondruška: Špatně mě vychovali aneb O vlastenectví a vlastizradě

Komentář na veřejném facebookovém profilu politické strany Trikolora k vlastenectví