Kancelář ombudsmana: Pražský okruh už čtvrtý rok „na zkoušku“, protože kolaudace není možná

14.06.2014 12:00 | Zprávy

Opakovaně prodlužovaný, už čtvrtý rok trvající zkušební provoz na Pražském okruhu u Jesenice bez řádné kolaudace, protože stavba nesplňuje hlukové limity, tak vypadá nikoli výjimečná praxe liniových dopravních staveb.

Kancelář ombudsmana: Pražský okruh už čtvrtý rok „na zkoušku“, protože kolaudace není možná
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Bez větších administrativních problémů jsou povolovány stavební záměry, jejichž účinky po dokončení neodpovídají původně deklarovaným parametrům podle projektové dokumentace a souvisejících podkladů. Lidé žijící v okolí stavby jsou pak mnohdy dlouhodobě vystaveni nadměrnému hluku. V případě Pražského okruhu u obce Jesenice došlo ke skokovému nárůstu obtěžujícího hluku z kamionové dopravy v noční době, a i když podle posledních měření dochází už jen k mírnému překročení hygienického limitu hluku, stále se jedná pouze o zkušební provoz.

 „Považuji za krajně nežádoucí, aby byly povolovány stavební záměry, jejichž negativní účinky nejsou dostatečně zhodnoceny, nebo jsou v projektu dokonce záměrně podhodnoceny,“ konstatoval zástupce veřejné ochránkyně práv Stanislav Křeček po šetření stížnosti na hluk z Pražského okruhu u obce Jesenice. Upozornil, že s ohledem na trvalý trend rostoucí dopravní zátěže je zřejmé, že pokud stavba už ve zkušebním provozu nesplňuje hlukové limity, v plném provozu bude situace výrazně horší. Dodatečně prováděná protihluková opatření, k nimž je třeba přistoupit, pokud se ve zkušebním provozu následně ukáže, že funkčnost a vlastnosti stavby nevyhovují a neodpovídají projektu, jsou pro investora (kterým je v tomto případě stát) větší finanční i administrativní zátěží. Současně je tím zatěžována i veřejnost, která se proti negativním vlivům stavby musí bránit. Protihluková opatření by tedy podle zástupce ochránkyně měla být realizována současně s vlastní výstavbou nebo před uvedením stavby do provozu.

V šetření stížností na hluk z Pražského okruhu u obce Jesenice dospěl zástupce ochránkyně k závěru, že úřady postupují vůči stavebníkovi poněkud liknavě a nevyvíjejí dostatečný tlak na urychlené přijetí protihlukových opatření a kolaudaci stavby. „Očekával bych, že Magistrát hl. města Prahy náležitě zdůvodní opakované povolování zkušebního provozu stavby už od roku 2010 s tím, že nyní je zkušební provoz povolen až do konce roku 2015. Stejně nedůsledná byla i KHS, když souhlasila s předčasným užíváním stavby, aniž by stavebníkovi určila konkrétní podmínky ke snížení hlukové zátěže,“ uvedl zástupce ochránkyně ve své zprávě o šetření.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Tomio Okamura byl položen dotaz

Proč jste na ministra nenavrhli někoho, kdo má české občanství?

Podle mě by to měla být jedna z hlavních podmínek a divím se, že není ze zákona, a že zrovna vy nevyberete někoho, kdo má naše občanství. Děkuji za odpověď. Bartošová

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Dufek: Další zklidnění cen výrobců

16:26 Petr Dufek: Další zklidnění cen výrobců

Listopadové přehledy o vývoji cen ve výrobě dávají vyznívají z pohledu dalšího vývoje inflace velmi …