Lukáš Burget: Seznam zatrhnul reklamu těm, kdo nedodržují jeho „Pravidla klubu správných názorů“

08.08.2017 21:17

Reakce čtenáře na rozhodnutí Seznamu.cz odstranit z rubriky "Deníky" Parlamentní listy

Lukáš Burget: Seznam zatrhnul reklamu těm, kdo nedodržují jeho „Pravidla klubu správných názorů“
Foto: Martin Kovář
Popisek: Počítač, internet, klávesnice. Ilustrační foto.

Seznam.cz zatrhne reklamu zlým serverům! A premiér ho za to chválí!

Ano, je to tak.

Seznam.cz zatrhne reklamu těm zpravodajským webům, které nedodrží jeho "Pravidla pro zpravodajské weby", rozumějme, jsou to spíše "Pravidla klubu správných názorů". Vzhledem k tomu, že z rubriky "Deníky" na úvodní stránce Seznamu.cz najednou zmizel zpravodajský web Parlamentní listy, je jasné, že Seznam.cz svoje oznámené záměry začal uskutečňovat. Těm, kteří tato pravidla nebudou dodržovat, zatrhne Seznam.cz reklamu a jak je vidět, též je odstraní z nabídky ve svých rubrikách. Jen dodám: Osobně mi vadí, že zmizely Parlamentní listy, ale nevadilo by mi, kdyby zmizel bulvár Super. Někdo jiný to může mít přesně naopak, ale tady jde přece o princip, že někdo někoho sankcionuje. A z jakých důvodů? To je právě potíž největší:

Aby bylo jasné, o co se jedná, tak tady zmíněná pravidla jsou:

Pravidla Seznamu pro zpravodajské weby

- obsah stránek nerespektuje zásady novinářské práce či zpravodajské etiky
- názory a komentáře na těchto stránkách jsou vydávány za zpravodajství
- obsah stránek je v rozporu s fakty, smyšlený, dezinformační či klamavý
- informace na těchto stránkách jsou uváděny v zavádějících kontextech či obsahují konspirace vydávané za zpravodajství
- obsah stránek bez právního důvodu dehonestuje osoby či další subjekty
- na stránkách není uveden jejich provozovatel
- autoři obsahu na těchto stránkách jsou smyšlení

Zdroj: https://www.seznam.cz/reklama/cz/obsahovy-web/pravidla-reklamy/zpravodajstvi/

Myslím, že je jasné, kam se tím míří. Takto obecně formulovaná pravidla pokryjí kohokoli, kdo se zrovna znelíbí. Je samozřejmě naprosto neproveditelné, aby nějaký ajťák v Seznamu.cz kontroloval všechny zprávy na zpravodajských webech a nějakým božským vnuknutím dokázal rozlišit například to, co je a co není smyšlené či klamavé. Ukažme si to konkrétněji rozborem starého známého vtipu:

"Dotaz na rádio Jerevan: Je pravda, že Ivan vyhrál v Moskvě auto? Ano, je to pravda. Pouze to nebylo v Moskvě, ale v Omsku, nebylo to auto, ale kolo, a nevyhrál to, nýbrž mu to bylo ukradeno".

Takže Seznam.cz se ve svých absurdních pravidlech tváří, že jeho ajťáci znají každého Ivana a jeho kolo nebo auto. Zkrátka Seznam.cz se tváří, jako by něco takového mohl rozsoudit, jako by mu příslušelo to rozsuzovat a navíc se tváří, že mu na tom strašně záleží...

A tak bychom pravidla Seznamu.cz mohli cupovat dál. Kdo a jak bude posuzovat tu "novinářskou etiku"? Zbyl by vůbec nějaký zpravodajský server, kdyby Seznam.cz zakázal všechny, kdo "vydávají názory a komentáře za zpravodajství", kdo "bez právního důvodu dehonestují osoby či další subjekty"? Každý, kdo čte dnešní zpravodajství dobře ví, že použitím univerzálního slůvka "údajně" a všelijakými oslími můstky dokáže šikovný novinář-demagog vpašovat do zpravodajství jakékoli ideologické svinstvo. To je přece často na úrovni slohu, pocitu, který psychologickou manipulací se čtenářem dokáže nečestný žurnalista vzbudit. Tam nikdo nic konkrétního nedokáže.

Logicky smýšlející člověk s nepokřivenou morálkou se samozřejmě ptá, proč má nějaká soukromá společnost zapotřebí tvářit se jako elitní klub a proč si stanovuje jakési nesmyslné morální zákony nad rámec těch obecně platných v České republice, ovšem zároveň uznejme, že proti gustu žádný dišputát. Řekněme si to takto: Členové každé sekty se vždy považují za lepší, než je zbytek populace.

V konkrétním případu Seznamu.cz je to něco jako kdyby trafikant odmítal prodávat dejme tomu ten dle jeho přesvědčení zvrácený Křesťanský magazín, neb onen trafikant jest dle svého přesvědčení pravověrným, dejme tomu například Jehovistou. Samozřejmě, že soukromá firma, kterou Seznam je, má na něco takového právo. Jen riskuje zesměšnění, nedůvěru a pohrdání. Ale to sektářům nikdy nevadilo.

Jistě, zdá se to být lapálie. Například mně osobně může být fuk, že nějaký zpravodajský server přijde o reklamu ze Seznamu.cz.

Fuk to není například panu premiérovi Sobotkovi, který počínání Seznamu.cz otevřeně pochválil:

"Oceňuji přístup Seznamu. Velmi dobrá metoda, jak čelit serverům, které záměrně šíří lživé informace," uvedl před několika dny na Twitteru premiér Sobotka." (zdroj)

Je to celkem logické: Premiér vlády, která nedávno při Ministerstvu vnitra zřídila útvar "Boje proti dezinformacím" se evidentně do nějakého elitního klubu lidí se správnými názory musí počítat. Je to však smutné. Epidemie šílenství politické korektnosti provázané s elitářstvím se z celosvětových sociálních sítí (Facebook, Twitter) a jejich dohod s vládami konkrétních států (například Německo) začíná šířit i k nám. A my se jen můžeme dohadovat, co přijde příště, kam až to povede, nakolik si uchráníme svobodný veřejný prostor.

Váš pravidelný čtenář

Lukáš Burget

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Filip Šebesta: O svobodě vdechovat kouř, úpadku evropského autoprůmyslu a nekonečné záruční lhůtě

15:57 Filip Šebesta: O svobodě vdechovat kouř, úpadku evropského autoprůmyslu a nekonečné záruční lhůtě

Denní glosa Filipa Šebesty