Mária Pešeková: Svoboda slova jen pro vyvolené

28.09.2013 21:31

Na začátku 90. let jsme byli v oblasti potravin, pracích prostředků a mnoha jiných produktů zvyklí na idylický obrázek šťastných rodin, ve kterých maminky vařily celé rodině oběd z propagovaných ingrediencí, či použily ten „správný“ prací prostředek na vyprání manželových košil.

Mária Pešeková: Svoboda slova jen pro vyvolené
Foto: Hans Štembera
Popisek: Prahou se prohnal pochod Prague pride 2013

Maminky doprovázené spokojenými manžely a vysmátými dětmi – podle feministek jasný genderový stereotyp, který je nutné odstranit! I proto už dnes není neobvyklé najít reklamu bourající stereotypy a obraz tradičních rodin, reklamu cílenou speciálně pro homosexuály, resp. reklamu, ve které vystupují samotní homosexuálové. Po zadání „gay commercial“ do vyhledavače na youtube lze najít nejeden příklad, pro ukázku uveďme třeba tyhle: od Toyoty nebo  od McDonaldu. Koneckonců, homosexuální komunita je velmi atraktivní cílovou skupinou, jelikož homosexuálové zpravidla nemusí vynakládat finanční prostředky na vlastní děti (pokud žijí ve „svazku“, mají dvojnásobný příjem), a díky tomu disponují většími finančními prostředky a mohou si dopřát konzumnější životní styl.

Do tohoto pojetí poněkud nezapadly slova šéfa italského těstovinového koncernu Guida Barillu, který si v rozhovoru pro italskou stanici Radio24 posteskl nad tím, že v současném světě není místo pro jiné životní koncepty. Těstovinový boss si z toho ovšem nedělal těžkou hlavu: „U nás nebudeme dělat žádné reklamy s homosexuály, jelikož podporujeme tradiční rodinu. Pokud se tohle homosexuálům nelíbí, mohou konzumovat těstoviny jiných producentů. Nejde se zalíbit všem jenom proto, abychom se někomu neznelíbili.“ Pro šéfa firmy zaměstnávající 15.000 lidí je rodina „svatá“ a „jednou z nejdůležitějších hodnot podniku“. Barilla je také proti stejnopohlavním sňatkům a právu dětí na adopce homosexuály, proti tomuto právu podle svých slov „nemá absolutně žádný respekt“ a coby otec dětí je přesvědčený o tom, že děti z takových rodin trpí zvláštními komplikacemi. Nehledě na toto právo ovšem Barilla vyslovil respekt vůči homosexuálům.

Sotva tato slova dořekl, spustila se vlna nesouhlasných reakcí. V současném světě si totiž šéf firmy přece nemůže dovolit vybrat reklamu podle svého vkusu a přesvědčení, resp. zacílit svůj produkt zákazníkovi, kterého považuje za vhodného. Sociální sítě tak byly okamžitě plné výzev k bojkotu firmy Barilla, kritika se ozývala i z jiných zemí než jen z Itálie. Podobné příběhy se již tolikrát opakovaly: po vyslovení osobního přesvědčení a názoru, který nejde na ruku alternativním konceptům, následuje pranýřování hříšníka a dále veřejné sypání popela na hlavu „provinilce“. I v tomto případě tedy Barilla couvl a pokusil se napravit vyřčené přesvědčení: „Je mi líto, pokud má slova vyvolala kontroverze, nebo byla špatně pochopena. Chtěl jsem jenom zdůraznit centrální roli ženy v rámci rodiny.“ Dále pak přidal slova respektu vůči homosexuálním sňatkům a vůči svobodě slova. Na příběhu italského podnikatele je jasné, že tato svoboda už platí jen pro některé.

Na závěr musím říct, že už vím, co budu o víkendu vařit a utíkám do krámu pro těstoviny značky Barilla.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Radek Rozvoral byl položen dotaz

Neslibujete nesplnitelné?

Opravdu jde ještě změnit migrační pakt, když ho podezřele narychlo EP před volbami odsouhlasil? A jak chcete zrušit green deal? Jsem pro, ale myslím, že je to nereálný slib.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: 20 let členství ČR v EU - pozitiva se hledají těžko

12:17 Ivo Strejček: 20 let členství ČR v EU - pozitiva se hledají těžko

Dvacet let od vstupu České republiky do Evropské unie je významným výročím v historii naší země a za…