Začíná tím, že v Evropě již ve středověku se museli Židé šatem i barvou odlišovat od svého okolí a dále uvádí, že pravým opakem povinnosti být označen je svoboda se označit. Z tohoto příkladu vyvozuje, že výnos Evropského soudního dvora vydává občany do zvůle zaměstnavatelů.
Tahle jeho konstrukce je podle mne velmi krkolomná a navíc nesmyslná. Židé tehdy svůj odlišný šat nenosili jako symbol své víry či původu - byl to vnucený symbol nepřátelským a nesnášenlivým okolím a pokud by se tomu kterýkoli z nich vyhnul, nesl by zřejmě kruté následky. To by vzdělaný člověk mohl a měl vědět. V současné době v Evropě není víra, která by svým věřícím či jiným věřícím vnucovala trvalé nošení nějakých symbolů. Nežádá viditelné odlišení skupin občanů podle nějakých (v daném případě náboženských) kritérií. Ano, symboly zde jistě jsou, je však věcí svobodné vůle jednotlivce kdy a kde a zda vůbec je používá.
To vše bych považoval za téměř neškodný úlet - kdyby - a to je jádro problému - pan Kašper (aniž by to vůbec vyslovil) nedával na roveň euroatlantickou civilizaci a islám, který k nám náhle a velmi agresivně proniká. Ta nepřijatelná agresivita (pokud se mi to podaří vystihnout) spočívá v tom, že tihle lidé se k nám utíkají před nebezpečím, které je v jejich vlastech (všech?), tedy že jim hrozí smrt, ztráta svobody, bída. Vstupují do našeho prostoru a způsob života, který jim veškerá utrpení přinesl, ten si nesou sebou, považují jej za normu a chtějí, abychom to respektovali. Oni jistě svobodnou volbu v nošení symbolů nejenže nemají, ani ji neznají a proto ji považují za urážku. A pozor - nehodnotím, zda je některá kultura lepší či horší, to ani náhodou. Jen tvrdím, že jsou různé.
Doufám, že staré a stále platné přísloví "Jsi-li v Římě, chovej se jako Říman" není není vstupním heslem do klubu rasistů, ale základním pravidlem slušného chování.
Petr Mrázek
Praha 6
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV