Průzkum: Loajalita ke značce v Česku nefrčí, výjimkou je Škodovka

23.08.2017 15:41

Český trh je v mnoha ohledech specifický. Věrnost jedné značce je spíše výjimkou.

Průzkum: Loajalita ke značce v Česku nefrčí, výjimkou je Škodovka
Foto: pixabay.com
Popisek: Prodej automobilů - ilustrační foto
reklama

V zahraničí, zejména pak ve Spojených státech nebo ve Velké Británii jsou věrností jedné konkrétní značce pověstní. Nedávno byl například zveřejněn případ, kdy si jistý pan Hodson z jihozápadní Anglie koupil již 14. vůz značky Mitsubishi za posledních 38 let. V Česku je to s věrností o poznání vlažnější.

Trhy východně od německých hranic jsou v mnoha ohledech specifické a výrazně se od těch západních liší. Je to dáno dlouhou dobou izolace od západního zboží, auta nevyjímaje. Před rokem 1989 bylo na trhu velmi omezené množství automobilových značek, které se zároveň omezovaly na minimum vyráběných modelů. Zákazníci tak byly rádi, že se v rámci svých finančních možností vůbec k nějakému autu dostali. Vybírat si mohlo jen pár vyvolených.

Dnes je situace na trhu jiná. Jen v Česku působí přes padesát automobilových značek a zákazníci tak mají z čeho vybírat. „I přes velmi různorodou nabídku zahraničních výrobců zůstávají čeští zákazníci nejvíce věrni domácí značce Škoda. Když v našich autocentrech zákazník prodává škodovku a kupuje novější auto, pak si ve 46 % případů opět vybere vůz domácí značky,“ říká provozní ředitel AAA AUTO Petr Vaněček. V rámci věrnosti jedné značce tak domácí automobilka vede na plné čáře. Celkem věrní zůstávají zákazníci ještě německému Volkswagenu a japonské Toyotě. U obou značek je míra retence přes 30 %.

Na opačném konci žebříčku se objevují Alfa Romeo, Seat a Fiat. Všechny tři značky si za první pololetí letošního roku opětovně pořídilo méně než deset procent zákazníků. „Když se podíváme na statistiky za letošní první pololetí, tak si stejnou značku pořídilo pouze 28,21 % zákazníků. Musíme ale podotknout, že průměr táhla nahoru právě Škodovka. Češi jsou v tomto ohledu velmi jiní než třeba Němci. Dá se říci, že posledních 25 let stále hledají, co jim bude vyhovovat,“ doplňuje Vaněček.

Výjimku tvoří segment luxusních značek a veteránů. Například fanoušci německých automobilek Mercedes-Benz a BMW si málokdy dokáží představit, že by přesedli za volant konkurenční značky. Stejně tak zarytí příznivci italských aut budou své plechové miláčky hýčkat a nedají na ně dopustit.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: PV
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Miroslav Macek: I francouzští politikové, stejně jako ti naši, se už úplně zbláznili

11:10 Miroslav Macek: I francouzští politikové, stejně jako ti naši, se už úplně zbláznili

Pondělní glosy Miroslava Macka