Uživatele nejvíce ohrožuje tzv. non-payment/non-delivery zločin, který v průběhu loňského roku celosvětově postihl více než 80 tisíc obětí a způsobil škodu téměř 3 miliardy korun. Lidé na internetu jsou dále ohroženi únikem dat a podvodnými žádostmi o zaslání peněz.
Útoky se nevyhýbají ani České republice. Loni zaznamenal Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) 298 relevantních hlášení o kybernetických bezpečnostních incidentech. Jak se můžou běžní uživatelé bránit?
Nákup z e-shopu? Jedině od ověřeného prodejce
Nejčastějším typem kyberzločinu je tzv. non-payment/non-delivery. Jedná se o situaci, kdy si uživatelé koupí zboží, prodávajícímu zašlou peníze, ale zboží k nim už nedojde. Označuje se tak ale i druhá situace, kdy prodávající zboží pošle a peníze už nikdy neobdrží. Loni takto zloději okradli více než 80 tisíc lidí, kterým způsobili škodu zhruba 3 miliardy korun. „Jedinou obranou je nakupovat pouze skrze ověřené e-shopy. Ty mají většinou přímo na stránkách dohledatelný kontakt a zveřejňují své ekonomické výsledky v obchodním rejstříku. Je taky dobré si pročíst recenze ostatních zákazníků,“ poradil Jaroslav Polívka ze společnosti CERBEROS, která poskytuje programy a pomoc při zabezpečení osobních i firemních počítačů.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV