Dne 28. září 2019 byla zahájena komunikace s ministerstvem dopravy, zda ustanovení o zdravotní způsobilosti osob při provozování dráhy, především strojvedoucích, je v souladu s platnou legislativou. Vyhláška totiž dává možnost žádat o licenci i osobám trpícím nemocí diabetes mellitus I. typu (lidově cukrovkou), ačkoliv tomu tak v minulosti nebylo vzhledem k možnému riziku hypoglykemie s následkem selhání výkonu strojvedoucího. Došlo k právní úpravě paragrafů i přílohy A, která dokonce ponechává na žadateli o licenci strojvedoucího, aby sám zvážil či zhodnotil riziko, zda se může dostat do hypoglykemického stavu. Novelizaci vyhlášky pod číslem 149 podepsal dne 11. června 2019 tehdejší ministr dopravy Vladimír Kremlík. Vyvstaly zákonitě otázky, zda nehrozí aplikací novelizace vyhlášky riziko obecného ohrožení (§272 a 273 Tr. Zákona).
Dne 30. září 2019 na otázky ke kontroverzní novelizaci vyhlášky reagoval přímo tehdejší ministr Vladimír Kremlík, který ve své odpovědi uvedl, že požadavek Odborového sdružení železničářů na úpravu zdravotní způsobilosti osob s diabetes mellitus, uplatněný v mezirezortním připomínkovém řízení, byl předán Ministerstvu zdravotnictví k odbornému vyjádření. Ministerstvo zdravotnictví se vyjádřilo kladně a doporučilo provést úpravu shodnou s již platnou úpravou v „silniční“ vyhlášce č. 277/2004 Sb. pro skupinu 2, tj. pro řidiče „profesionály“. Vyhláška č. 101/1995 Sb. tak byla upravena na doporučení Ministerstva zdravotnictví přesně podle vzoru již stávajících požadavků v oblasti silniční dopravy.
Ministr Kremlík dále zdůraznil, že novelizace vyhlášky v žádném případě neumožnila, aby se strojvedoucím stal člověk s cukrovkou bez dalšího. Podle jeho stanoviska je věcí odborného lékaře, jakým způsobem po odborném vyšetření posoudí a zhodnotí stav konkrétní osoby a zda umožní či naopak neumožní dané osobě vykonávat činnost strojvedoucího. Každý lékař je při výkonu svého povolání vázán medicínskými postupy, postupy tzv. lege artis a v neposlední řadě možnou odpovědností za jejich nedodržení. Podle Kremlíka pak výsledné posouzení je svěřeno výhradně lékařům, nikoli snad ponecháno na uvážení samotného žadatele. „Jedná se však o otázky z oblasti zdravotnictví, které nespadají do kompetence Ministerstva dopravy,“ zdůraznil ministr Kremlík
Ještě téhož dne, tj. 30. září 2019 byl uplatněn dotaz u ministerstva dopravy (MD), zda obsah novelizace vyhlášky byl konzultován se speciálními lékařskými pracovišti a to u poliklinik v Praze, Plzni, Olomouci, Ostravě, Nymburku a České Třebové, které zdravotní způsobilost řeší, a zda k věci samé vydala oficiální stanovisko Společnost pracovního lékařství České lékařské společnosti J. E.Purkyně a zda bylo vůbec od těchto institucí vyžádáno stanovisko. Dotaz byl doprovázen žádostí, zda by bylo možné do příslušného spisu nahlédnout.
Dne 2. října 2019 na osobní schůzce s ministrem Kremlíkem bylo dohodnuto, že obsah novelizace zde uváděné vyhlášky bude projednán s náměstkem ministra Ladislavem Němcem, protože v oficiálním předkladu k podpisu novelizace vyhlášky úředníci MD výslovně uvedli: „U strojvedoucích se konkrétně jedná o zrakovou ostrost a onemocnění diabetem mellitem. Před započetím legislativního procesu předkladatel konzultoval dotčené subjekty z řad odborné veřejnosti – tj. zástupce dopravců, provozovatele dráhy SŽDC a odborové organizace působící na železnici.“ Nikde ale nebyli uvedeni žádní odborní lékaři, kteří by se k novelizaci vyhlášky vyjadřovali.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV