Rudolf Mládek: Výkony dopravců klesají, ale to není ten hlavní problém

20.04.2020 14:47

Podle ministra dopravy Havlíčka je meziroční pokles v silniční doopravě celkově cca 20% a nákladní železniční doprava vykázala v meziročním srovnání za první čtvrtletí pokles „jen“ o 9,3%, protože do celkových výsledků železniční nákladní dopravy se zde, na rozdíl od silniční, nezapočítává osobní železniční doprava.

Rudolf Mládek: Výkony dopravců klesají, ale to není ten hlavní problém
Foto: Archiv Rudolfa Mládka
Popisek: Rudolf Mládek

Vzdor celkovým číslům se ale v kontejnerové přepravě pokles odhaduje na více jak 30%, především z důvodů výpadku dávek zboží z Číny do EU. 

V zásadě pokles dopravních výkonů kopíruje předpovědi ekonomů, kteří upozorňují, že přehnaná zdravotní karanténa by mohl mít velké až nedozírné následky pro ekonomiku. Navíc dosavadní čísla nakažených a zemřelých v České republice nejsou tak hrozivá, jako je tomu v jiných státech Evropy nebo v USA. Ekonomové proto vládu burcují k většímu uvolňování.

Za pozornost v této souvislosti rozhodně stojí průzkum provedený v tzv. řetězcích, kolik prodavačů(ček) a pokladních se nakazilo koronavirem v rámci výkonu svého povolání a čísla jsou až překvapivě nizounká. Pokud už vůbec k nakažení došlo, tak tomu bylo mimo pracoviště a mnohým provozovnám na uvedení počtů nakažených pracovníků i tak stačila polovina jedné ruky. Zjištěná data  ukazují, že přenos koronaviru má své neměnné zákonitosti, a že řadu provozů by bylo možné (v rouškách, s rukavicemi, při trvalé dezinfekci ap.) spustit. 

Jak je to s otázkami otevření základních škol ponechme na odbornících, když učitelé jejich otevření peticí nedoporučují, ale počet nakažených dětských pacientů je (zatím) nízký. Plán na postupné otevírání základních škol by ale zřejmě mohl mít smělejší termíny.

Vláda hodlá zvýšit deficit státního rozpočtu až na 300 miliard korun. Mělo by z toho být ale zřejmé, kam tyto peníze zamíří, a co se jimi bude saturovat. Pomoc nákladní silniční a železniční dopravě se jeví proto velmi vhodná, protože postupně obnovovaná ekonomika se bez ní neobejde. Ale zachraňovat (pokolikáté už?) leteckou společnost ČSA musí každému připadat jako nějaký umanutý obchod, než jako smysluplné konání. A plánované zestátňování údajně ohrožených podniků(?), to v českých dějinných souvislostech a zkušenostech není ani vteřinu dobrý nápad. 

Spíše by měl stát přijít s návrhem zákona na omezení vstupu některých kapitálových skupin. Cosi podobného  zákonu o praní špinavých peněz. V době krize by si české nebo na českém území působící firmy totiž mohl koupit kde kdo, od kriminálníka skutečného po kriminálníka politického. Zde poprvé od koronavirové krize se jeví Evropská komise (ne)zbytečná, když především před vstupem čínského kapitálu členské státy varuje. Přiznejme si, že tomu se lidově říká „chodit s křížkem po funuse“.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Lhali nám před lety, nebo nám lžou dnes?

11:34 Jiří Paroubek: Lhali nám před lety, nebo nám lžou dnes?

Ti, kteří ovládají náš svět, a tím i naše životy, spoléhají na krátkost a nedokonalost naší paměti. …