Lidé, kteří živí rodinu prací, což byli dělníci, živnostníci a sedláci, se mohou věnovat veřejné činnosti jen, pokud je placená. Vysoká šlechta, bankéři a velkoprůmyslníci plat za veřejnou činnost nepotřebují, stačí jim, že mohou užívat veřejnou moc ve prospěch svých podniků. Ve starém Římě nebyly veřejné funkce placeny. Zmocnili se jich boháči, kteří si chlebem a hrami kupovali hlasy voličů. Nemá-li být politika výsadou bohatých, je nutné za činnost ve prospěch veřejnosti lidi platit.
Rokem 2014 končí zmrazení platů poslanců, členů vlády a některých dalších osob, které trvalo od roku 2008. Tuto skupinu tvořilo asi 5 000 osob. Přes 90% z nich tvořili státní zástupci, soudci a právníci Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových a pro ně bylo zmrazení platu zrušeno v důsledku dřívějších rozhodnutí Ústavního soudu. Nyní se týká asi 400 lidí. Nejsou-li zmrazeny, jsou platy představitelů státu vázány na průměr platů v nepodnikatelské sféře. Nerostou-li platy zaměstnanců, nerostou platy představitelů státu. Většině zaměstnanců státu mohly platy růst. Proto někteří úředníci mají plat vyšší než ministři. Předseda vlády Bohuslav Sobotka vystoupil proti tomu, aby po dlouhé době byly platy poskytovány řádně podle zákona. Fakticky podporuje jejich další zmrazení, protože vládní návrh zvýšení o 1% nic jiného není. Sobotka přitom užil pololživý argument, když uvedl, že platy ústavních činitelů by měly růst v závislosti na růstu mezd ve veřejném sektoru, který má být 3,5%. Avšak platy ústavních činitelů skutečně po dlouhé době porostou v závislosti na platech ve veřejném sektoru, který je hlavní součástí nepodnikatelské sféry. Sobotka zamlčel, že je nutné zohlednit tolik let růstu platů ve veřejném sektoru, kolik let byly platy ústavních činitelů zmrazeny. Ne jen jeden rok.
Možná se dozvíme, že až Sobotka skončí jako premiér, stane se jako koncipient advokáta Radka Pokorného bohatý. Něco jako zbohatnutí premiéra a následně advokátního koncipienta Stanislava Grosse, s nímž tvořil Sobotka ve vedení sociální demokracie vrcholnou dvojici. Je však lepší, mají-li ústavní činitelé řádný plat a jejich jiné výdělkové možnosti jsou omezeny. Pokud plat poslance nebude atraktivní pro úspěšného zaměstnance např. vysokoškolského profesora, vyššího úředníka, stanou se poslanci ekonomicky závislí na bohatých partajních vůdcích. Oživí se praktiky Věcí veřejných, kde předseda Vít Bárta dával členům svého klubu obálky peněz.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz
Na co podle vás tak strašně potřebujeme Ukrajince?
A jste nebo nejste pro jejich zařazení do českého sociálního sytému? Jaké konkrétní dávky by jim dávalo ANO, kdybyste byli ve vládě? A komu? Všem Ukrajincům?
Další články z rubriky

12:16 Jiří Paroubek: Sterzikův komický zákrok vůči Přísaze
Není to tak dlouho, co spolu koalice Stačilo! a šéf Přísahy Šlachta jednali o předvolební spolupráci…