Zdeněk Zacpal: Co také zaznělo na tiskové konferenci „Kdo prosazuje sloup totality“

12.09.2017 16:34 | Zprávy

Konference se konala dne 7.9. 2017 v modlitebně kostela knížete Václava Církve československé husitské v souvislosti s očekávaným projednáváním „Petice občanů proti znovupostavení Mariánského sloupu na Staroměstské náměstí v Praze.“ Ta byla předána do kanceláře pražské primátorky Adriany Krnáčové (ANO) symbolicky k výročí popravy 27 českých pánů dne 21. června 2017 a bude projednána na 29. zasedání Zastupitelstva hlavního města Prahy dne 14. 9. 2017.

Zdeněk Zacpal: Co také zaznělo na tiskové konferenci „Kdo prosazuje sloup totality“
Foto: Archiv vydavatele Vaše věc
Popisek: Staroměstské náměstí

Paní primátorka petici předala k vyřízení radnímu pro kulturu, památkovou péči, výstavnictví a cestovní ruch Janu Wolfovi (KDU-ČSL). Ten ji však zřejmě založil a vydal ji až po opětovných urgencích. Jeho podivná nečinnost při vyřizování petice dává podnět o otázce: stojí za jeho postupem osobní liknavost? Anebo jde u něj jakožto výrazného zastánce postavení sloupu o taktiku k prosazení jeho osobních politicko-ideologických cílů?

“Výhoda navrácení Mariánského sloupu na Staroměstské náměstí je i v tom, že by to město nestálo ani korunu. Vše hradí Společnost pro obnovu Mariánského sloupu a dobročinné spolky,” tvrdí radní Jan Wolf.
Pan radní nemá pravdu. Z usnesení Rady hlavního města Prahy 434/26.3. 2013 (prověřte si) za možnost ukotvení sloupu zatíží Magistrát daňové poplatníky částkou 3 000 000,- (tři milióny!) Kč, aniž by o tom byli informováni. Je nasnadě, že město by muselo mít za tzv. Mariánský sloup a jeho průběžnou údržbu materiální odpovědnost i do budoucna. I za jeho docela pravděpodobné opětovné poškození či stržení.

Takzvaný Mariánský sloup totiž není „symbol smíření“, který by lidi spojoval, naopak lidi rozděluje a stimuluje násilí. Již výtvarným zpodobením andělů s kříži a meči, usmrcující evangelíky v podobě ďáblů (viz spisy uměnovědce, profesora Jana Royta) a nápisem se nehlásí k mírumilovným proudům katolicismu, ale k modelu trůnu a oltáře, k jeho nesmiřitelné podobě, při níž u nás byli během téměř 160 let soustavně usmrcováni slušní lidé s jinými názory. Je svým násilnickým výrazem pro velkou část veřejnosti absolutně nepřijatelný. Lze se tázat: Pokud by současní neonacisté nakrásně nabízeli zdarma sloup s hákovým křížem, je tento fakt dostatečným důvodem k jeho umístění na jedno z nejexponovanějších náměstí země?

Po roce 1989 se některé sochy pod různými záminkami odstraňují (sochy Jana Želivského z Karlova náměstí či Jana Švermy již nestojí) a do veřejného prostoru umisťovat sochy či jejich nepodařené kopie symbolů starého Rakouska(-Uherska) - Franze I, Albrechta von Waldstein, Josef II, Franz Josef I aj. Celá tato ideologicko-mocenská tendence mnohé občany popuzuje a staré zasuté konflikty jitří.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Kde na to vše chcete vzít?

A k čemu někomu platit za to, že se vezme? Co z toho bude mít společnost jako celek, zejména, když se dnes čím dál víc lidí rozvádí? Protože to, že někomu dáte příspěvek, jde z našich peněz!

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Alena Vitásková: Ples upírů a předvolební klání politických stran a hnutí

21:10 Alena Vitásková: Ples upírů a předvolební klání politických stran a hnutí

Nechci spojovat nespojitelné, ačkoliv spojitost by tu mohla být. „Někdo pije krev!“