„Bylo překvapivé, že tak dlouho toto téma Babiš přehlížel. Očividně mu to poradci připomněli,“ soudí politolog Jan Kubáček. Politolog Petr Sokol v tom vidí snahu posouvat se v očích voličů doprava a začít se do určité míry představovat jako strana pro voliče ODS a TOP 09, kteří jsou prozápadně orientovaní. „Myslím, že to nezafunguje, protože politický životopis Andreje Babiše bude pro ty, kteří volí ODS a TOP 09, nepřijatelný, i kdyby jezdil do Ameriky šestkrát za sebou,“ řekl Sokol ParlamentnímListům.cz.
Kubáček vidí několik důvodů, proč předseda hnutí ANO najednou z domácích luhů a hájů zamířil do světa. „První je naprosto strategický, mít Pavla Teličku a další v řadách hnutí a nemít pro ně téma se ukázalo jako naprosto kontraproduktivní, protože tím se znehodnocuje značka dotyčného kandidáta,“ vysvětlil Kubáček ParlamentnímListům.cz, že takové jméno, které je marketingovou symbolickou značkou, je třeba průběžně prezentovat, nejen v čase voleb, protože se ukazuje, že i když zahraniční politika není v české politice nikdy to nejdůležitější, je jedním z témat, které voliče, zejména napravo od středu, zajímá. „A Babiš pochopil, že by bylo škoda nevyužít těchto osobností, nemít argumenty v oblasti zahraniční diplomacie, ve vztahu k sousedům, k velmocím,“ prohlásil Jan Kubáček.
Nenechat prostor pro ODS a TOP 09 nerušeně se vyjadřovat k zahraniční politice.
Navíc si Babiš podle Kubáčka začíná uvědomovat, a upozorňují na to i zahraniční partneři a zástupci ambasád, že vládní politická strana, dlouhodobě nejpopulárnější, která má vicepremiéra a ministra financí, ministra obrany, což je navýsost zahraniční resort, dosud neměla dlouhodobě zformulovanou zahraniční politiku. Ukazuje se, že je to nutnost pro to, kdyby se Babiš chtěl pokusit udělat z ANO premiérskou stranu, navíc takovou, která bude fungovat dlouhodobě. „Už proto, že neměl zformulovanou zahraniční politiku, dával zbytečně moc prostoru ODS a TOP 09, aby se k zahraniční politice, diplomacii, mezinárodním vztahům, Americe, Rusku, Ukrajině, NATO a dalším oblastem mohly nerušeně vyjadřovat, protože média potřebovala někoho, kdo bude formulovat názor pravicový a pravostředý. A hnutí ANO k této oblasti v podstatě mlčelo nebo se vyjadřovalo velice obecně, vágně, neuchopitelně, to znamená voličsky neatraktivně,“ konstatoval politolog Kubáček.
Babiš se snaží najít nová témata, aby neztratil tvář, když se mu nedaří výběr daní
Dalším důvodem, proč se předseda hnutí ANO začal zaměřovat na zahraniční politiku, může být podle Kubáčka fakt, že si začíná uvědomovat, že se mu nedaří řešit výběr daní a že si proti sobě postavil spoustu malých a drobných živnostníků debatou o registračních pokladnách. „Potřebuje ji přebít, i to byl důvod amerického turné, aby se mluvilo o něčem jiném. Proto počítám, že se čím dál víc začne orientovat na témata euroatlantická, a to na boj proti daňovým rájům, kterých máme několik i v Evropě, na řešení mezinárodních obchodních a ekonomických smluv, a dá se očekávat, že se začnou objevovat témata, která budou mít vztah i k mezinárodní bezpečnosti,“ vysvětlil Jan Kubáček, že se šéf hnutí ANO snaží udržet boj proti šedé ekonomické v novém rozměru – na mezinárodním poli, protože ví, že to jeho voliči ocení.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Libuše Frantová