Mýtu se intenzivně věnujete více či méně již přes devět let a působení v ministerské komisi ministra Ťoka při přípravě výběrového řízení na nového provozovatele po roce 2016, kdy skončí smlouva rakouské společnosti Kapsch, které mýto v Česku vybírá, pro vás nebyl začátek ani konec „mýtného“ angažování. Čemu konkrétně se věnuje Inoxive, společnost, kterou jste před čtyřmi roky spoluzakládal?
Jako firma se obecně více věnujeme elektronickým platebním systémům a v mýtné oblasti se snažíme o spolupráci s partnery v západní Evropě. Bohužel to není jednoduché, protože trh s profesionálním poradenstvím v této oblasti v ČR prakticky zanikl a chybí tak domácí reference. Nicméně první věc se již podařila. Osobně jsem měl možnost pracovat v poslední době na zajímavé srovnávací studii pro Evropskou komisi a projektu propojování mýtných systémů v Evropě. České mýto stále sleduji, před téměř deseti lety jsem navrhoval jeho platební systém a je to pro mne stále trochu srdeční záležitost.
Když to zjednodušíme, o našem mýtu se většinou mluví jako o úspěšném, které při dvacetiprocentních nákladech státu loni vydělalo 8,7 miliardy korun a od zahájení provozu v roce 2007 téměř 58 miliard korun. Přesto, když se začne diskutovat o novém provozovateli mýta, jsou nejčastěji slyšet kritické hlasy, že lepší než ta naše mikrovlnná je satelitní technologie. Co vy na to?
Od chvíle, kdy se o mýtu na českých dálnicích začalo mluvit, někdy v roce 2005, začíná souboj zastánců dvou technologií, mikrovlné a satelitní. Evropská unie povoluje pro výběr mýta dvě technologie, mikrovlnnou a satelitní. Obě jsou dobré, funkční a provozovatelné. Jenže každá z nich se hodí na něco jiného. Když to hodně zjednoduším, mikrovlnná technologie je vhodná pro výběr mýta na páteřních dálnicích, a proto dnes ve světě dominuje. Satelitní technologie je vhodná pro plošné systémy s ambicí zpoplatnit i silnice nižších tříd. V posledních měsících jsme bohužel svědky prosazování pokřiveného výkladu, podle kterého bude technologické neutrality dosaženo pouze v okamžiku, kdy budou mít obě dvě technologie stejné šance uspět.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pas