Katastrofa. Někdejší výrazná osobnost justice odsoudila svou ČSSD za postup vůči Šlachtovi

11.06.2016 4:49

ROZHOVOR Sloučení protikorupčního a protimafiánského útvaru policie je velká chyba a je připraveno podezřele narychlo. Podle senátora za ČSSD Miroslava Antla a bývalého státního zástupce je odchod Roberta Šlachty z postu ředitele Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu velká škoda. Antl se obává, že by sloučení útvarů i odchod ředitele ÚOOZ mohly mít vážné důsledky v odhalování kriminality, a stále doufá, že k reorganizaci policie nedojde.

Katastrofa. Někdejší výrazná osobnost justice odsoudila svou ČSSD za postup vůči Šlachtovi
Foto: Hans Štembera
Popisek: Senátor Miroslav Antl skládá senátorský slib

Anketa

Litujete, že plukovník Robert Šlachta odchází od policie?

77%
18%
hlasovalo: 13487 lidí

Robert Šlachta oznámil rezignaci, a to kvůli chystané reorganizaci policie, jehož součástí má být sloučení protikorupční policie a Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu. Jak vnímáte jeho dosavadní činnost ve funkci ředitele Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu?

Já ho považuji za velice úspěšného velitele a ředitele útvaru. Mně se líbí jeho zarputilost a profesionální přístup, protože se nenechá ovlivnit a zastrašit politiky a těmi mocnými, kteří rozhodují o tomto státu.

Vy sám jste byl státním zástupcem, jak vnímáte samotný krok reorganizace?

Mně se to vůbec nelíbí. Připadá mi to připravené podezřele narychlo, téměř bez předchozích konzultací, čímž samozřejmě nemyslím se mnou, ale zejména se státními zástupci, kteří práci těchto speciálních složek dozorují. A hlavně za ni v důsledku odpovídají, když jdou k soudu s konkrétní kauzou.

Jsem přesvědčen, že je velká chyba rušit velice úspěšný policejní útvar, který budí respekt. Připomíná mi to rychlé zrušení finanční policie Ivanem Langrem – za tichého souhlasu ČSSD. Poslanci ČSSD navíc nedávno prosadili i přes nesouhlas senátorů schválení „liberačního ustanovení“ v zákonu o trestní odpovědnosti právnických osob, které umožňuje „vyvinění“ firem a v podstatě zajišťuje beztrestnost pro desítky právnických osob stíhaných a souzených pro zvlášť závažné zločiny poškození finančních zájmů Evropské unie, dotační podvody a tak dále. A stejní politici i z ČSSD odmítají nový zákon o státním zastupitelství, který by mimo jiné zřídil speciální protikorupční státní zastupitelství, a posílil tak zejména boj proti korupci a nejzávažnější majetkové a hospodářské kriminalitě… To vše posiluje mé přesvědčení o tom, že někteří politici mají velký strach ze silného a nezávislého státního zastupitelství a z funkčního speciálního policejního útvaru, který neočekávaně zasahuje na různých místech v republice, aniž si žádá souhlas nadřízených, či dokonce souhlas politiků.

Může jít o odstranění Roberta Šlachty z funkce, jak se o tom spekuluje?

Já nevím, jak probíhalo osobní setkání Šlachty s jeho policejním prezidentem Tuhým, ale zřejmě se tam dozvěděl něco, co ho přesvědčilo, že má odejít a nemá šanci zůstat. Myslím si, že mu dali najevo, že už ho nepotřebují, a v tu chvíli chápu a nedivím se mu, že odchází. Mít nad sebou ředitele, který vás omezuje či nepřípustně kontroluje a ovlivňuje vaši práci v konkrétní trestní věci, je nebezpečné a demotivující. I když na druhou stranu nemám rád, když někdo utíká z boje. Pokud je to trošku možné, musí se bojovat do konce. Bylo by asi průhlednější, kdyby plukovník Robert Šlachta zůstal ve funkci do konce, zúčastnil se výběrového řízení a pak odešel s tím, že nechce pracovat s takovými lidmi. Asi to neměl tak rychle, ze dne na den, zabalit. Ale já vůbec nevím, co všechno za tím vlastně je.

Vrchní žalobce Ivo Ištvan se nechal slyšet, že v policii vzniká mocenské centrum a v novém, sloučeném útvaru hrozí úniky informací. Je taková obava oprávněná?

Na férovku musím říci, že jak Ištvana nemám moc rád, v tomto má pravdu. Vždy, když se rodí nové útvary, tak se stěhují spisy a státní zástupci ztrácejí kontrolu nad tím, kdo k nim má přístup. Čím více lidí zná informace, které by neměl vědět nikdo další, tím více se tvoří podmínky pro únik informací. A možná je tohle všechno i boj o moc.

Kdo o tu moc bojuje?

Domnívám se, že je to z odpovědi jasné, nechci jmenovat.

Máte už teď představu, kdo by byl Šlachtovým vhodným nástupcem?

V tuto chvíli to nejsem schopen posoudit. Pokud vím, se Šlachtou odcházejí i jeho lidé, jeho zástupce a další elitní policejní profesionálové. Tak to ostatně proběhlo i při rušení finanční policie. Je to podobná situace jako tehdy s Vladimírem Zimmelem (bývalý ředitel a zakladatel finanční policie, pozn. red.), když odešli do civilu skutečně elitní zkušení policisté. Já fakt nevím, kdo by ho nahradil. Rozhodne asi výběrové řízení, ale já stále doufám, že se nakonec tahle reorganizace zarazí a vedení ČSSD si uvědomí, že už by toho poslední dobou bylo hodně. Trestní odpovědnost firem, zákon o státním zastupitelství a teď sloučení funkčních útvarů. Vlastně všechny tři kroky jdou proti úspěšnému odhalování finanční kriminality a tolik proklamovanému boji s korupcí.

Diskutuje se, zda by měl policejní prezident Tomáš Tuhý kvůli navrhované reorganizaci policie odstoupit. Měl by?

Pokud reorganizaci prosazuje on sám a není to takzvaně na zakázku, tak by odstoupit měl. A pokud je to na zakázku, tak by vlastně měl odstoupit taky. Osobně však nevěřím, že by to byla jeho osobní iniciativa. Určitě k tomu musel mít přinejmenším předchozí souhlas.

Andrej Babiš se zároveň ohradil proti Chovancovým slovům o tom, že ANO chce kauzu politizovat, a odmítl nést politickou zodpovědnost. Tvrdí, že Sobotka byl stejně jako další politici obelhán ujišťováním, že je reforma připravená a že neohrozí vyšetřování. Andrej Babiš žádá o ujištění veřejnosti, že reorganizace neproběhne. Jak vnímáte jeho slova a měli by se politici vměšovat do těchto záležitostí?

Politici by o tom vůbec neměli rozhodovat, ale musíme si uvědomit, že policie by sice měla být apolitická, ale zároveň podléhá politikovi, to znamená ministru vnitra, který je členem vlády a prvním místopředsedou silné politické strany. Ale reorganizace musí být schválena ministrem vnitra, podle mého názoru však vždy po širší odborné diskusi. Tak jsme to dělali i my, měli jsme připravenou reorganizaci, ale nedovolili bychom si ji udělat takto narychlo a potají. To je na tom nejpodezřelejší, když se k věci nemohou vyjádřit další odborníci a zejména státní zástupci, jichž se to pracovně týká nejvíce.

Takže ze strany státních zástupců jde o takzvané jednání o nás bez nás?

Jasně, všude v Evropě se tvoří specializované týmy na konkrétní nejzávažnější kriminální kauzy, jsou složeny z profesionálů z více oborů a státní zástupce bývá šéfem takového týmu. Je to logické, protože státní zástupce je garantem, respektive šéfem přípravného řízení. Nezeptat se ho, s kým chce pracovat, kdo je nejlepší a podobně, je zásadní chyba. A politik by do toho neměl vůbec zasahovat.

Komentátor Petr Honzejk v komentáři napsal, že kauza Roberta Šlachty je PR katastrofa pro ČSSD. Je to PR katastrofa pro sociální demokracii?

Myslím, že ano. Problém je, že je před krajskými volbami a částečnými volbami do senátu a ti, kteří dlouhodobě intenzivně pracují v terénu a setkávají se s občany, jako třeba já, jim pak musejí vysvětlovat kroky vedení ČSSD, ačkoliv vedení ČSSD se senátory prakticky nekomunikuje. My jsme v takřka každodenním styku s občany, jezdíme za nimi do jejich obcí. A mně se třeba ptají, proč kandiduji za ČSSD, když mám odlišné názory? S tím mám velké problémy. A jak mi bylo řečeno na schůzi Poslanecké sněmovny zkušeným a zřejmě celoživotním politikem Markem Bendou, s myšlením státního zástupce do parlamentu vůbec nepatřím. V poslední době intenzivně přemýšlím o tom, zda mám vůbec kandidovat za ČSSD do kraje (do zastupitelstva Královéhradeckého kraje, pozn. red.)

Bohuslav Sobotka řekl, že odmítá snahy ANO politizovat a destabilizovat práci policie a je zcela nepřijatelné zasahovat politicky do jejich vnitřních záležitostí. Prohlásil také, že chování ANO je v rozporu s respektováním principu nezávislosti policie, zákonnosti a demokratické dělby moci. Souhlasíte s předsedou sociální demokracie?

Já to nechci komentovat, ale jsem přesvědčen, že tyto zásadní změny se musejí vyřešit v rámci koalice, a nikoliv dohadováním na veřejnosti. To znamená, že i hnutí ANO mělo vědět o chystané zcela zásadní reorganizaci dříve, zejména ministr spravedlnosti, do jehož kompetence patří i státní zastupitelství. Tohle už je otevřený předvolební boj. A ten by neměl hatit práci orgánů činných v přípravném trestním řízení. Já v tom velmi podporuji ministra Roberta Pelikána, který se rázně zastal státních zástupců – a pod to, co v této souvislosti řekl, bych se podepsal. Tedy kromě toho, že by měl rezignovat. To už by byl druhý rezignující šéf Robert. Třeba z toho někdo nakonec udělá v uvozovkách Spiknutí Robertů.

Obáváte se, že samotné sloučení útvarů může mít skutečně vážný dopad na odhalování závažné kriminality v České republice?

Klidně ano. Nevím, jak bude nový úřad vypadat, kdo ho bude řídit, jaká bude vnitřní organizace úřadu, kdo bude šéfovat podřízeným oddělením a jaká bude další komunikace s dozorovými státními zástupci. To nikdo neví. Ale odpovědnost za to ponesou ti, kteří tohle vymysleli a podepsali.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Zuzana Koulová

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Sám si to prohrál.“ Tvrdá slova na Korčoka. A kdo skutečně pomohl Ficovi…

4:44 „Sám si to prohrál.“ Tvrdá slova na Korčoka. A kdo skutečně pomohl Ficovi…

Vítězstvím Petera Pellegriniho v prezidentských volbách se nám nejbližší národ vymanil z jednostrann…