Machr přes průzkumy odhaluje, jak je to s Milošem Zemanem, jeho oblibou u lidí, a naznačuje podstatné věci do voleb

26.10.2016 4:40 | Zprávy

ROZHOVOR Nárůst popularity Miloše Zemana se vezl na vlně strachu z migrace. Ve správný čas mluvil jasně a rozhodně na rozdíl od jiných politiků. To si myslí sociolog a předseda správní rady agentury Střediska empirických výzkumů STEM Jan Hartl. Zeman podle něj razí představu lidového prezidenta, kterého jsme tu dosud neměli. V rozhovoru dále řekl, že oblíbenost politiků nezáleží ani tak na kauzách samotných, ale na způsobu, jak se s nimi dokážou vyrovnat nebo se z nich vykroutit. Zdůraznil také, že mnoho problémů společnosti vzniká, protože politici a činitelé rozhodují, aniž solidním výzkumům věnují potřebnou pozornost. Kdyby tak učinili, ušetřili by nám mnoho problémů.

Machr přes průzkumy odhaluje, jak je to s Milošem Zemanem, jeho oblibou u lidí, a naznačuje podstatné věci do voleb
Foto: Radim Panenka
Popisek: Prezident republiky Miloš Zeman

Začněme oblíbeností českého prezidenta Miloše Zemana u veřejnosti. V čem podle vás tkví jeho tajemství? Proč ho lidé mají rádi?

Když se podíváme na data z výzkumu, zjišťujeme, že část obyvatel, která pevně stojí za Milošem Zemanem, představuje dvacet pět procent lidí. Z druhé strany zde stojí dvacet pět procent lidí, kteří mají vůči němu výrazné antipatie. Pak máme skupinu asi deseti procent, kteří se o nic nezajímají a je jim všechno jedno, a uprostřed je zbývajících čtyřicet procent lidí, kteří se z větší části přiklánějí na stranu Zemana. Není tomu tak, že by měl ostře řezané příznivce a proti tomu stál blok ostře řezaných odpůrců. Vlastně se vede zápas o to, který z těch táborů bude schopen oslovit vlažné, váhavé, těkavé, rozptýlené a nepevně ukotvené příznivce Zemana, nebo jeho oponenty. Miloš Zeman strhl pozornost na sebe. Když se podíváme na křivku jeho popularity od jeho zvolení, sice začínal na podpoře zhruba kolem padesáti procent, ta ale v našich datech poklesla až na třicet pět procent po onom rozhlasovém projevu a po jeho viróze. A vlastně výrazně ji zase získal v souvislosti s migrační krizí, tam šlo o jednoznačný nárůst, který se vezl na určité vlně strachu.

Protože stanoviska našich politiků byla do značné míry vyhýbavá, Miloš Zeman v té době přišel s jednoznačným, srozumitelným stanoviskem. Obliba Zemana, která byla v našich datech kolem padesáti pěti procent, byla výsledkem toho, že Miloš Zeman vypadal jako jediný rozhodný člověk, který mluví a argumentuje tak, že lidé mají pocit srozumitelnosti. Oproti předchozím prezidentům a představě Tomáše Garrigua Masaryka, potažmo Václava Havla či Václava Klause razil představu lidového prezidenta. To jsme tady ještě neměli a do značné míry se to lidem líbilo. A tak nastala situace, kdy v celkové nerozhodnosti v onom emotivně vypjatém období migrační krize, protože o nějakém přílivu uprchlíků k nám se hovořit nedá, byl Zeman srozumitelný, jasný. Když se lidé rozhlíželi po naší politické scéně, měli pocit, že on je jediná velká silná figura bez konkurence. V otázkách na příští prezidentskou volbu lidé říkají, že Miloš Zeman nemá konkurenci, je jediný, a koneckonců na tomto obrazu sám aktivně pracoval.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Zuzana Koulová

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Vystoupení z EU

Nemyslíte, že když vystoupíme z EU, vedlo by to jen k tomu, že by se rozhodovalo o nás bez nás? Protože na evropském trhu jsme dost závislý.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jízda s Babišem. „Až nebudu v politice, jedu do Bhútánu. Tam mají ministra štěstí!“ Dozvěděli jsme se také

20:20 Jízda s Babišem. „Až nebudu v politice, jedu do Bhútánu. Tam mají ministra štěstí!“ Dozvěděli jsme se také

„Myslíte milion chvilek nenávisti. Forum neřeším, ten člověk je posedlý Babišem. Už jsem si na ty ne…