Senát se dnes dá do projednávání elektronické evidence tržeb, která již prošla ve Sněmovně. Včera na hospodářském výboru horní komory Parlamentu třeba zaznělo, že pouze sedm procent daňových úniků pochází ze sféry malých a středních podnikatelů. Myslíte, že takové argumenty mohou stačit na to, aby senátoři zaujali jiný postoj než poslanci?
Argumentů pro nepřijetí tohoto nesmyslného zákona je mnoho. Od zbytečných nákladů podnikatelů na koupi a provoz zařízení, přes zvýšení administrativní zátěže, až po nutnost trvalého připojení k internetu. Dále pak tato předkládaná norma je velmi nekvalitně připravena z hlediska standardu českého právního rámce. Jsme přesvědčeni, že zbytečné shromažďování velkého množství údajů skrývá značný korupční potenciál a možnost zneužití např. úředníky. Určitě je podivné, že vláda pořádá hon na drobné podnikatele, u kterých dochází k údajným cca 7 % daňových úniků a „zbývajících“ 93 % vůbec neřeší.
Nepřiznává stát protlačováním EET především svou neschopnost vybírat daně? Vždyť nástrojů má celou řadu...
Toto tvrdíme od prvního okamžiku projednávání tohoto zákona. Stát samozřejmě nástroje má, ale nepoužívá je. Zahltil se byrokracií, zpracováváním nesmyslných hlášení a vyplňováním nesmyslných tabulek a přípravou nových a nových zákonů. Korunu všemu pak udělal pan ministr financí, když řekl, že dodržování tohoto zákona budou kontrolovat zaměstnanci finančních úřadů. My se ptáme: Proč nekontrolují nyní, bez EET? Po zkušenostech, které jsou známé z (ne)fungování EET v Chorvatsku si myslím, že pan ministr financí prováhal možnost tento zákon odložit jako nic neřešící, postihující jen ty poctivé a především drobné podnikatele.
Ve Sněmovně došlo při projednávání EET k bezprecedetní situaci, kdy vládní koalice znemožnila hovořit k problému čtyřem desítkám poslanců. Očekáváte něco podobného i v Senátu?
Samozřejmě, že ne. Poslanecká sněmovna schválila tuto normu jen díky porušení jednacího řádu, tedy i zákona, což koneckonců potvrdila i místopředsedkyně Poslanecké sněmovny v nejmenovaném televizním pořadu. Jsem pevně přesvědčený, že stejný verdikt vynese i Ústavní soud. Ač jsem dříve považoval Senát za zbytečný, v posledních letech se ukazuje, že je účinnou brzdou v přijímání nesmyslných zákonů či vychytávání chyb v zákonech předkládaných Poslaneckou sněmovnou. Je to i díky osobnostem, které v Senátu jsou. Z tohoto důvodu doufám v rozumné rozhodování senátorů, a to napříč politickým spektrem, při (ne)schvalování EET jako normy, která může významným způsobem a nenávratně poškodit podnikatelské prostředí v České republice.
Co je podle Vás nejklíčovějším argumentem v otevřeném dopise ohledně EET, který společně se Svobodnými dnes předáváte senátorům?
Všechny argumenty jsme přehledně popsali a dali k dispozici senátorům k posouzení. V našem otevřeném dopise, který dnes obdrželi všichni senátoři, tyto argumenty opět popisujeme. Žádáme je, na základě předložených základních argumentů proti zavedení EET, o aktivní vyjádření nesouhlasu s tímto zákonem. Tato předloha zákona je nebezpečným a ničím nepodloženým experimentem, jehož dopady nejsou podloženy žádnou hlubší analýzou. V Poslanecké sněmovně byl schválen naprosto bezprecedentním a nezákonným postupem, což by se v demokratické společnosti nemělo stát. Následky, především pro drobné podnikatele na venkově a v malých obcích, mohou být fatální.
autor: Josef Petrů