Který předseda parlamentní strany si vede nejlépe? (Neptáme se, kterého máte nejraději. Ale KTERÝ SI VEDE NEJLÉPE)Anketa
Má se kvůli vražednému masakru v pařížském časopise Charlie Hebdo změnit postoj Česka k otázce imigrace? A jak na vás samotnou vraždy v Paříži působily, co jste v tu chvíli cítila?
To celé mne vylekalo strašným způsobem, ale je veliká pravda, co k tomu řekl teolog Tomáš Halík v Lidových novinách, že ty karikatury jsou nevkusné. Tento jeho názor mně osobně mluvil z duše. Pokud totiž chceme učit druhou stranu toleranci, tak musíme sami umět být tolerantní. Musíme si vyhovovat v tom, že se navzájem neurážíme a nepliveme si do obličeje. Já jsem člověk věřící a velice špatně snáším některé surové výroky ateistů. I když se nechci vžívat do duchovních pochodů lidí, co vraždy v časopise Charlie Hebdo spáchali, přesto je podezřívám z toho, že si jen přihřáli svou polívečku, tedy svou touhu po násilí a chuť zviditelnit se. Pan Halík to ale podle mne řekl po pravdě, souhlasím s ním. Jsou totiž určité meze – a to i v mediálním byznysu – kam se jít už nemá.
Takže vám ty obrázky v Charlie Hebdo také přijdou nevkusné?
Ten časopis jsem v životě neměla v ruce a ty obrázky znám jenom z televize, nebo jak je přetiskovaly naše noviny. To, co jsem ale zhlédla, že bych se nad tím zrovna uřehtala, nebo popadala za břicho, tak to ne. Myslím, že takového umění zapotřebí není.
Které náboženství je vám nejbližší?Anketa
Měla by podle vás i naše malá ČR přijímat uprchlíky, kterým jde o život? Jak vlastně vidíte téma imigrace?
Na místě je nejvyšší opatrnost! Ale od toho máme lidi, kteří tady mohou působit jako filtr, kteří dbají na to, aby se k nám do ČR dostali jen ty lidi, kteří zoufale potřebují pomoc. Vím, že jich zrovna není málo, ale musím našim spoluobčanům připomenout, že my se proti těmto potřebným máme úžasně, i když jen relativně – z jejich pohledu nám ale určitě nic nechybí. Ovšem měli bychom umět být správnými křesťany a rozdělit se alespoň trochu. Já vím, že téma imigrantů je velice citlivá otázka, a proto vůbec nezávidím těm lidem, kdo o uprchlících rozhodují. Jsem však optimista a věřím, že v této věci naši úředníci umějí rozhodovat rozumně. Podle mne je to ale křesťanská povinnost podat pomocnou ruku těm, kteří jsou v nesnázích. Za sebe musím říci, že jsem ženská, která je nejen maminka, ale i několikanásobná babička, a když vidím uprchlické tábory, tak mne to strašně bere za srdce a říkám si, že by byl hřích nepodat pomocnou ruku. I když je třeba velmi zvažovat, kde je třeba té pomocné ruky a kde je třeba ostražitosti.
Prezident Miloš Zeman nedávno řekl, že muslimové, kteří nedokáží zapadnout a přijmout kulturu nové země, by se měli zase sbalit a vrátit se zpátky do domoviny. Jak na vás jeho slova působí?
Já s panem prezidentem dlouhodobě nesouhlasím a připadá mi, že ani není konzistentní ve svých názorech. Jeho výroky z poslední doby jsou ale přímo skandální. Musím ovšem přitakat na to, že každý, kdo je někde hostem, tak by měl přijímat pomocnou ruku s pokorou. Když patřím v nějaké zemi mezi menšinu, tak si přece nemohu násilně vyžadovat svá práva, nemohu třeba požadovat, aby se u nás stavěly turecké záchody. To je k smíchu. Když přece k někomu přijdu na návštěvu domů, a vidím, že se tam zouvají, tak se přece také zuji! Musím se přece smířit s tím, že mám jiné jídlo, jiný záchod, jinou řeč a vyjdu vstříc požadavkům hostitele. Výroky pana prezidenta ale tuto samozřejmost nijak neosvětlily, a navíc jsou militantní. Prostě tím, co Zeman řekl, tak jen přilil oleje do ohně a to podobně, jako to dělá „japonský“ Okamura.
Jste pro přijetí uprchlíků ze Sýrie?Anketa
Na něho se ale také chci zeptat. Jde totiž o to, že šéf Úsvitu Tomio Okamura počátkem roku na svém facebookovém profilu zveřejnil „návod na ochranu před islámem“. Pod ním je sice podepsán člen Úsvitu Jiří Kobza, ale v textu Úsvit radí lidem, aby třeba chovali psy a prasata a chodili je venčit kolem mešit a dalších míst, kde se pohybují muslimové. Jak vnímáte takovéto řeči od člověka, který je dokonce poslancem?
To je právě ono hulvátství, které proniká na místa, kde by je člověk nečekal. Promiňte mi ten výraz, ale to, co slýchám z úst ´výše postavených´ jsou takové hospodské kecy asi po 15 pivech. To je tak nenoblesní! To, co Okamurovci zveřejnili, se prostě dělat nemá. Když už jsme nositeli evropské kultury, tak se přece podle toho také musíme chovat a mluvit. A naší mluvě také musí odpovídat i naše činy. Přece nejde, abych se zničehonic v kostkované košili nedobré kvality rozvalil v Lánech a říkal si různé hospodské žblebty...
Já jsem se ale tázala na Okamuru a vy jste se vrátila k prezidentovi Zemanovi...
Máte pravdu. Já se totiž chci dožít toho, až v Lánech zase kostkovaná košile nebude... Ta košile totiž s tím, o čem si tady povídáme, také souvisí. Jinak totiž přemýšlíte ve flanelové košili a jiného projevu se od vás lidi dočkají, když jste společensky oblečená.
Myslíte si, že se otázka imigrace v Evropě někdy uspokojivě vyřeší? Dokáží ji třeba vyřešit politici?
Naši politici, se kterými tak často nesouhlasím, to podle mne nevymyslí. Když má dojít na řešení jakékoliv budoucnosti, tak oni vždycky řeknou své oblíbené: ´jo, kdybych uměl věštit z křišťálové koule´! To s oblibou používají i v případě, když se jim třeba bortí dálnice a nevědí, co říci. Náš národ se umí akorát tak soudit, ale bojí se přitom odpovědět přímo. Já sama ani nevím, proč stále chodím k volbám. Proto, abych pak zvolila někoho, kdo neví?
Měli by podle vašeho soudu vyzvat politici z Evropského parlamentu muslimské duchovní k tomu, aby si s nimi sedli za stůl a problematiku imigrace začali řešit pospolu? U kulatého stolu?
Určitě. Všechno by se mělo vyřešit mírovou cestou, takže by obě strany měly nabídnout řešení. Já vím, že je to ode mne naivní, ale od toho jsou diplomaté, kteří se diplomacii učí. A tu diplomacii ovládají mnohdy dobře i duchovní.
autor: Olga Böhmová