Výrobci českých letadel si razí cestu na nové trhy. Můžeme se opřít o tradici i fenomenální schopnosti, říká prezident Omnipolu

24.07.2023 9:11 | Rozhovor

Vloni zachránili největšího výrobce dopravních letadel v České republice. Po více než roce nacházejí letadla z moravské továrny Aircraft Industies v Kunovicích nová odbytiště především v jihovýchodní Asii, kde si legendární L-410 oblíbili především pro její mimořádné letové vlastnosti. „Neprodáváme produkt, který zákazník za rok dva jednoduše obmění, ale je to náročná investice na mnoho let. Celý tento proces proto od prvních návrhů až po finální kontraktaci může probíhat i několik roků,“ říká Jiří Podpěra, prezident skupiny Omnipol, která vloni získala leteckou továrnu z Kunovic od původního ruského vlastníka. V rozhovoru pro ParlamentníListy.cz pak mluví také o tom, jak náročné je najít nové zákazníky právě pro letadla, proč největší potenciál nacházejí čeští výrobci letadel právě v jihovýchodní Asii nebo proč je tak nutné investovat do výzkumu a vývoje či posilování množství absolventů technického vzdělávání s kreativním a inovativním myšlením.

Výrobci českých letadel si razí cestu na nové trhy. Můžeme se opřít o tradici i fenomenální schopnosti, říká prezident Omnipolu
Foto: Archiv Omnipol
Popisek: Jiří Podpěra, prezident skupiny Omnipol, společně s ministrem průmyslu a obchodu Jozefem Síkelou na Paris Air Show před legendárním letounem L-410 NG z kunovické letecké továrny

Omnipol převzal před více než rokem od ruského vlastníka velkou leteckou továrnu v Kunovicích. Jak těžké bylo udržet Aircraft Industries nad vodou a najít pro výrobce s více než sedmdesátiletou historií nové, nikoliv ruské trhy? 
 
Začátky rozhodně jednoduché nebyly. Když majetkově vstoupíte do největšího výrobce dopravních letounů v České republice, zaměstnávajícího necelou tisícovku zaměstnanců, který navíc právě přišel o svoje největší odbytiště a banky se na něj dívají s nedůvěrou, musíte začít jednat hodně rychle. V některých ohledech se dá říct, že jste v podstatě na začátku. Nicméně produkt, kterým disponujeme, je lety prověřený a nabízí letové vlastnosti, pro něž je velmi žádaný a má potenciál se uplatnit v podstatě celosvětově. Přece jen bylo původních L 410 vyrobeno přes 1200 kusů. OMNIPOL jakožto obchodník má zase svoje cenné zkušenosti, kontakty, dodávali jsme a dodáváme z velké části letecké produkty téměř na všechny kontinenty. Takže jsme jednoduše propojili schopnosti našich odborníků s kvalitní nabídkou a začali tak postupně oslovovat další možné zákazníky.  
 
Velký zájem o dodávku letounů z Kunovic jste vzbudili především v jihovýchodní Asii. Proč právě tento region? 
 

Anketa

Vadí vám, když nemůžete za zboží nebo služby zaplatit kartou?

38%
62%
hlasovalo: 41190 lidí
Letouny jsou ceněné pro své letové vlastnosti, jako je například schopnost vzletu a přistání v rozličných terénech, nízké náklady na provoz a údržbu nebo možnost provozu v extrémních klimatických podmínkách. Právě tyto atributy jsou pro daný region velmi žádané, a proto jsme byli osloveni několika asijskými státy. Velký ohlas získal letoun například v Indonésii, v Malajsii nebo v Indii. Osvědčil se také ve středoasijském Tádžikistánu. Posádka z Aircraft Industries s letounem L 410 NG poprvé po 10 letech úspěšně absolvovala testovací komerční let z Dušanbe do města Chorog, které se vyznačuje velmi náročným skalnatým terénem.
 
Právě v jihovýchodní Asii byl na jaře letošního roku na své velké podnikatelské misi také premiér Petr Fiala. Do jaké míry se projevila tato politická podpora na vašich ambicích dodat do tohoto regionu letouny nové generace L 410 NG? 
 
Mise vedená premiérem Fialou byla pro nás velmi přínosná, z jeho strany cítíme velkou podporu. V obranném a leteckém průmyslu je podpora z nejvyšších míst vždy přínosem a v podstatě otevírá dveře dalším potenciálním jednáním. Ekonomická diplomacie pomáhá nacházet obchodní příležitosti na nových trzích. Součástí cesty nebylo primárně uzavírání kontraktů, nýbrž právě pomoc při navazování vztahů. 
 
Můžete zmínit nějaké konkrétní trhy, na kterých hledáte nové příležitosti nejen pro kunovický „LET“, ale také vaši další leteckou továrnu Aero Vodochody?
 
Velmi dobré vztahy máme například s Vietnamem, kterému budeme dodávat také cvičné proudové letouny L-39 NG. Mezi další vážné zájemce patří již zmíněný Tádžikistán, Uzbekistán nebo Kazachstán. Poptávky máme ale i z dalších zemí jihovýchodní Asie a Afriky. Oba typy letounů historicky létaly téměř v 60 zemích světa, na což bychom rádi navázali. Snažíme také o neustálou podporu stávajících letadel, neboť tím, že je umíme nejen vyrobit, ale i udržovat a modernizovat dle nejnovějších leteckých standardů, zachováváme naši působnost na rozličných trzích. 
 
  
Letadla z České republiky si však vybudovala velmi dobré jméno také v evropských či amerických státech. Daří se na tuto tradici navázat i v těchto regionech?
 
Z historického pohledu se jedná pro nás o nová teritoria a obchodní expanze do těchto zemí vyžaduje setrvalé a dlouhodobé úsilí. Zaznamenáváme stabilní zájem o naše letouny z Evropy, naše stroje létají kromě České republiky také na Slovensku, v Polsku, Litvě nebo dalších zemích. Na Ameriku jsme se zatím cíleně nezaměřovali.
 
Prorážet na světové trhy je jistě velmi těžký úkol. Do jaké míry může tomuto úsilí pomoci vaše účast na světových výstavách? Velkou pozornost jste vzbudili například na nedávné největší světové výstavě Paris Airshow. 
 

Anketa

Vadí vám, že ČT vysílá „komunistické“ seriály jako Chalupáři nebo Nemocnice na kraji města?

6%
90%
hlasovalo: 25766 lidí
Na velkých výstavách se setkávají špičky ve svém oboru, na jednom místě se zde sejdou významné společnosti z celého světa. Tento druh marketingu a obchodu je primárně o oprašování dřívějších kontaktů, setkávání se se stávajícími zákazníky a navazování kontaktů nových, což je klíčové. A to vše v relativně krátkém čase a na jednom místě. Přidanou hodnotou je možnost osobně představit produkty celé naší skupiny zastoupeným důležitým představitelům soukromých firem či vlád, na jejichž návštěvu bychom vzhledem k jejich časovému vytížení mohli čekat delší dobu. Na některých výstavách máme k dispozici také samotný letoun L 410 NG, který si mohou návštěvníci za odborného výkladu pilota a techniků prohlédnout. Kontrakty zde samozřejmě hned nepodepíšeme, ale umožní nám to navázat vztahy s významnými partnery a navzájem si udělat představu o možném rozsahu případné budoucí spolupráce. Výstava v Paříži byla samozřejmě jedinečná v tom, že L 410 NG bylo jediné vystavované české letadlo a symbolicky se nová generace tohoto stroje představovala na této světové akci právě po 50 letech, kdy na stejné akci byl představen i jeho předchůdce L 410.
 
Co je podle vás největší předností českého leteckého průmyslu? Jsou to pověstné zlaté české ručičky? Nebo něco jiného? 
 
Je to spojení mnohého, ale předně dlouhodobě získávané znalostní základy spolu s odbornými technickými dovednostmi našich expertů. Fenomenální schopnosti v českém leteckém průmyslu dokazuje skutečnost, kolik u nás vzniklo výrobců ultralehkých letounů. 
 
Jako vlastník velkých leteckých továren bezpochyby patříte mezi firmy, které se nejvíce podílí bez nadsázky na záchraně českého leteckého průmyslu. Jak těžký nebo naopak lehký úkol to v dnešní době vlastně je? 
 
Hlavní devizou každé společnosti jsou především motivovaní a odborně vzdělaní zaměstnanci. Prakticky se jedná o lidi, kteří jsou schopni a ochotni se neustále rozvíjet. V tomto odvětví je široké rozpětí rozličných pozic od výzkumu přes vývoj až po vlastní výrobu. Trh je kapacitně omezený a prakticky soupeříme o nové zaměstnance s automobilovým průmyslem, který v českém prostředí hraje prim. Mladší generace již tolik o tuto problematiku zájem neprojevuje a starších odborníků ubývá. I proto provozuje Aircraft Industries vlastní střední školu, která poskytuje vzdělání v letectví s cílem tyto studenty dále zaměstnat.  Souhlasíme se Svazem průmyslu a dopravy, že klíčovým problémem je nedostatek technicky vzdělaného personálu s kreativním a inovativním myšlením. 
 
Vyvinout, vyrobit a prodat velké letadlo je asi trochu něco jiného než vyrábět strojírenské součástky či drobnou elektroniku. Co je na tomto oboru podle vás to nejtěžší? 
 
Každý obor má svoje úskalí a svá specifika. V leteckém i obranném průmyslu se jedná o odvětví, kde je potřeba plánovat dlouhodobě dopředu a stejně tak samotnému dodání letounu či jiných služeb předchází dlouhodobá, velmi detailní vyjednávání. Neprodáváme produkt, který zákazník za rok dva jednoduše obmění, ale je to náročná investice na mnoho let. Celý tento proces proto od prvních návrhů až po finální kontraktaci může probíhat i několik roků. 
 
 
V souvislosti se současnou geopolitickou situací a zuřící válkou jen několik set kilometrů od České republiky se také hodně mluví o nutnosti posilovat českou průmyslovou a také obranou soběstačnost. Je to podle vás směr, kudy by se představitelé našeho státu měli ubírat? 
 
Obranná soběstačnost státu je velmi důležitá, což dokázaly i události uplynulých měsíců. Není to jen o faktu, že by se představitelé našeho státu tímto směrem měli ubírat, ale určitě se touto otázkou velmi důkladně zabývali již dříve a zabývat budou i v budoucnosti.  
 
Součástí skupiny Omnipol však nejsou jen letecké továrny, ale například v Pardubicích máte světově úspěšnou firmu, která dodala letecké sledovací systémy již na stovky letišť. Jak těžké je si v této oblasti udržovat konkurenční výhodu? 
 
Vždy se musíte snažit být krok před konkurencí a společnost ERA je už dlouhá léta na špici v oblasti ATM systémů. Je těžší se udržet na vrcholu než se dostávat nahoru. Masivně investuje do výzkumu a vývoje, ze 400 zaměstnanců se jich polovina na R&D podílí. Do vlastního výzkumného centra se snaží hledat ty nejlepší odborníky, spolupracuje s nejlepšími matematiky a kybernetiky v oboru. S tím se samozřejmě pojí také intenzivní spolupráce s univerzitami.
 
Kam se Omnipol dívá do budoucna? Pokukujete po nějakých dalších akvizicích, zahraniční expanzi či hodláte spíše jen vytěžovat současné výrobní portfolio?
 
V současné době máme velmi kvalitní základnu firem tvořících celek naší skupiny. Patří sem nejen zmiňovaná ERA, Aircraft Industries, ale také dodavatel přístrojů do letadel, uherskohradišťský MESIT nebo podíl ve společnosti Aero Vodochody. Další rozšiřování skupiny je založeno na důkladné analýze trhu, požadavků a potřeb potenciálních zákazníků a hledání vzájemné synergie mezi všemi stranami. Určité představy máme, ale je zatím předčasné je zmiňovat.  
 
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nenaleťte, varuje Okamura. Věci, kterými se Fiala nechlubí

8:46 Nenaleťte, varuje Okamura. Věci, kterými se Fiala nechlubí

„Důležité je, aby se v evropských volbách netříštily hlasy k malým stranám, které samy nic v Evropsk…