Výrobci českých letadel si razí cestu na nové trhy. Můžeme se opřít o tradici i fenomenální schopnosti, říká prezident Omnipolu

24.07.2023 9:11 | Rozhovor

Vloni zachránili největšího výrobce dopravních letadel v České republice. Po více než roce nacházejí letadla z moravské továrny Aircraft Industies v Kunovicích nová odbytiště především v jihovýchodní Asii, kde si legendární L-410 oblíbili především pro její mimořádné letové vlastnosti. „Neprodáváme produkt, který zákazník za rok dva jednoduše obmění, ale je to náročná investice na mnoho let. Celý tento proces proto od prvních návrhů až po finální kontraktaci může probíhat i několik roků,“ říká Jiří Podpěra, prezident skupiny Omnipol, která vloni získala leteckou továrnu z Kunovic od původního ruského vlastníka. V rozhovoru pro ParlamentníListy.cz pak mluví také o tom, jak náročné je najít nové zákazníky právě pro letadla, proč největší potenciál nacházejí čeští výrobci letadel právě v jihovýchodní Asii nebo proč je tak nutné investovat do výzkumu a vývoje či posilování množství absolventů technického vzdělávání s kreativním a inovativním myšlením.

Výrobci českých letadel si razí cestu na nové trhy. Můžeme se opřít o tradici i fenomenální schopnosti, říká prezident Omnipolu
Foto: Archiv Omnipol
Popisek: Jiří Podpěra, prezident skupiny Omnipol, společně s ministrem průmyslu a obchodu Jozefem Síkelou na Paris Air Show před legendárním letounem L-410 NG z kunovické letecké továrny
Omnipol převzal před více než rokem od ruského vlastníka velkou leteckou továrnu v Kunovicích. Jak těžké bylo udržet Aircraft Industries nad vodou a najít pro výrobce s více než sedmdesátiletou historií nové, nikoliv ruské trhy? 
 
Začátky rozhodně jednoduché nebyly. Když majetkově vstoupíte do největšího výrobce dopravních letounů v České republice, zaměstnávajícího necelou tisícovku zaměstnanců, který navíc právě přišel o svoje největší odbytiště a banky se na něj dívají s nedůvěrou, musíte začít jednat hodně rychle. V některých ohledech se dá říct, že jste v podstatě na začátku. Nicméně produkt, kterým disponujeme, je lety prověřený a nabízí letové vlastnosti, pro něž je velmi žádaný a má potenciál se uplatnit v podstatě celosvětově. Přece jen bylo původních L 410 vyrobeno přes 1200 kusů. OMNIPOL jakožto obchodník má zase svoje cenné zkušenosti, kontakty, dodávali jsme a dodáváme z velké části letecké produkty téměř na všechny kontinenty. Takže jsme jednoduše propojili schopnosti našich odborníků s kvalitní nabídkou a začali tak postupně oslovovat další možné zákazníky.  
 
Velký zájem o dodávku letounů z Kunovic jste vzbudili především v jihovýchodní Asii. Proč právě tento region? 
 

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Karel Výborný

plk. Ing. Zdeněk Nytra byl položen dotaz

Co říkáte na to, jak se k celé kauze staví Blažek?

On teď tvrdí, že dar byl jedinou cestou k zabavení výnosů. Vy s ním souhlasíte? Mě to už hlava nebere. Kdyby to byla pravda, tak k čemu máme třeba policii? A nebyla to ona, kdo kdysi Jiříkovskému bitcoiny zabavil, ale soud mu je pak vrátil, což teda podle mě byla chyba nebo nemyslíte? A zase, jestli...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Fiala má republiku a partaj jako na pitevním stole. Tady píchnu a uvidím, jestli to tamhle zacuká. Slovo členky ODS ze staré školy

18:12 Fiala má republiku a partaj jako na pitevním stole. Tady píchnu a uvidím, jestli to tamhle zacuká. Slovo členky ODS ze staré školy

„Za čtyři roky mě koalice Spolu kvůli tomu, co předvádí, velmi zklamala. Stačí mi, když vidím, jaký …