Významný kněz: Islám je kmenové náboženství, které se mlátí mezi sebou. Nebojím se ho, je v posledním tažení. My se ohrožujeme sami

01.12.2015 11:21 | Zprávy

ROZHOVOR Západní demokracie s křesťanskými kořeny dospěla až tak daleko, že jsme schopni respektovat náboženství jiných. K tomu ještě vývoj islámské mentality nedospěl. Proto se o křesťanství a Evropu nebojím. Takto hovoří páter Vojtěch Eliáš, který sloužil mši pro českou komunitu v Paříži hned po teroristických útocích a je biskupským vikářem pro diakonii Arcidiecéze pražské. V rozhovoru pro ParlamentníListy.cz se vyjadřuje i k západním hodnotám, názorové nejednotnosti české katolické církve či migrační krizi.

Významný kněz: Islám je kmenové náboženství, které se mlátí mezi sebou. Nebojím se ho, je v posledním tažení. My se ohrožujeme sami
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Katolický kněz a významný charitativní pracovník, který nyní slouží mše v Londýně a Paříži, Vojtěch Eliáš

S uprchlickou krizí se do Evropy dostávají lidé, kteří jsou bezpečnostním rizikem. To si dnes myslí docela hodně lidí. Jaká je vaše analýza?

Možná ano – přinášejí s sebou riziko, a je mi to líto. Ale kvůli obavám (i třeba potvrzeným) se přece nemůžeme odvrátit od ostatních. Je mi hlavně líto nejchudších lidí. Karel Čapek v jedné úvaze napsal, že když se jakkoliv zaklepe světem a podíváme se, kdo je dole, budou tam vždy stejní lidé – ti nejchudší. Ti také v každém konfliktu zaplatí nejvyšší daň, protože jich bohužel zemře vždy nejvíce. Nicméně jsou součástí i velkých změn. Pohledem charity vidím ubožáky, kterým chci pomáhat. Na druhou stranu si uvědomuji, že je zde politická zodpovědnost, kterou plně respektuji. Vím, že i té je třeba.

Také jste zástupcem katolické církve. Určitě jste na internetu viděl budoucí mapy Evropy, kde kolem střední a východní Evropy budou samé poloislámské země...

Utěšuji se tím, že já osobně tuto zodpovědnost za církev nemám, naštěstí mám na triku hlavně charitu. O to více si vážím poctivé práce politiků, kteří se nebojí dělat rozhodnutí. Nicméně se asi dotýkáme zajímavého modelu sekulárního státu: stát, který má na starosti bezpečnost svých občanů a umí spolupracovat s církvemi, jež se zase zajímají o ty, kteří jsou úplně dole. Církevní charita vždy respektuje platné zákony. Logicky: jde o ohromnou organizaci a bude vždy principiálně konzervativní organizací. Pro nové myšlenky je třeba nadšenců a bláznů v dobrém, kteří něco vymyslí a pohybují se v prostoru, kde provokují i charity i stát. Pro nás je migrační krize tak nestandardní situace, že si s ní moc nevíme rady.

Nevnímáte tedy islám jako náboženství, kterého by se měla Evropa obávat?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Rychetský

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Jak přesně chcete docílit těch sankcí za omezování svobody slova?

Jak by to jako vypadalo v praxi, protože to omezování tu je, i když ti, co se ho dopouští tvrdí opak. Problém taky je, že vás třeba nechají nechají říci svůj názor, ale vzápětí vás za něj nálepkují. Třeba tato vláda. Na takové případy by se postihy také vztahovaly? A jaká? A jak chcete postihnout om...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Josef Mašín k válce: Jak bychom dopadli, kdybychom požádali o pomoc rodinu Petra Pavla?

13:30 Josef Mašín k válce: Jak bychom dopadli, kdybychom požádali o pomoc rodinu Petra Pavla?

„My jsme až později zjistili, že nebyli Němci jako Němci, podobně Rusové jako Rusové. Na naší cestě …