Adamec (ODS): Cílem je kombinovat pozitivní motivaci a přísnější sankce za nejzávažnější přestupky

24.10.2022 6:27 | Ze sítí

Komentář na facebookovém profilu k dopravě.

Adamec (ODS): Cílem je kombinovat pozitivní motivaci a přísnější sankce za nejzávažnější přestupky
Foto: ODS
Popisek: Ivan Adamec

Pod záštitou Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se ve čtvrtek uskutečnila odborná mezinárodní dopravní konference, na níž bylo jedním z hlavních témat řešení zvyšování bezpečnosti mladých řidičů, jakožto jedné z velmi rizikových skupin v počtu dopravních nehod a smrtelných úrazů. Součástí programu bylo rovněž projednání s tím souvisejících legislativních návrhů, které připravilo Ministerstvo dopravy ČR, a jejichž cílem je kombinovat pozitivní motivaci a přísnější sankce za nejzávažnější přestupky. Konference byla součástí programu Road Safety Performance Index (PIN), který zaštiťuje Evropská rada bezpečnosti dopravy (ETSC). Účelem tohoto mezinárodního programu je sdílet v rámci Evropské unie informace o fungujících opatřeních, která v jednotlivých zemích měla pozitivní efekt a pomáhají zvyšovat bezpečnost silničního provozu.

Je důležité si neustále připomínat, že když dojde k závažné dopravní nehodě, způsobí to obrovskou tragédii celým rodinám.

Ministerstvo dopravy navrhlo v připravované novele zákona o silničním provozu dva nové instituty, které dle praxe i výsledků výzkumů v řadě států Evropské unie, přinesly pozitivní efekt.

Prvním je takzvaný řidičský průkaz na zkoušku pro začínající řidiče do dvou let praxe, kdy by měl řidič, po spáchání závažného přestupku, povinnost absolvovat psychologické sezení a speciální program v autoškole zaměřený na zásady bezpečné jízdy. ??Zároveň by byl do tohoto programu zařazen i takový řidič, který spáchal ty nejzávažnější přestupky, které jsou ohodnocené 6 trestnými body nebo mu byl udělen zákaz řízení.  

Druhým je možnost řídit od 17 let, ale pouze v doprovodu zkušeného mentora, který musí být minimálně 10 let držitelem řidičského oprávnění, musí mít nulový stav bodového konta řidiče a je zde nulová tolerance vůči alkoholu. Průzkumy v zemích, kde toto pravidlo již funguje řadu let ukázaly snížení nehodovosti v prvním roce samostatného řízení téměř o pětinu oproti předchozí situaci, kdy toto pravidlo zavedeno nebylo.

Návrh novely rovněž zahrnuje zjednodušení bodového systému pro řidiče s tím, že dochází ke í přísnění bodového systému, a zvýšení pokut u přestupků, které byly dlouhodobě vyhodnoceny jako příčiny nejzávažnějších dopravních nehod. Plánovanému uvedení novely zákona o silničním provozu do praxe (v roce 2024) bude ještě předcházet debata v Poslanecké sněmovně, která by se měla opírat o fakta a odborné argumenty. Proto jsem rád, že se podařilo tuto konferenci pod záštitou Hospodářského výboru uspořádat.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

komunikace

Jak víte, že když vy teď o důchodové reformě nechcete s vládou komunikovat, že oni pak budou komunikovat s vámi? Není tohle hlavní problém, že se na zásadních věcech nedokážete dohodnout? A ještě jedna věc, s kým budete chtít vládu tvořit, když to odmítáte se SPD a evidentně se stranami SPOLU se na ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zaorálek (SOCDEM): Stejné mzdy za stejnou práci v celé Evropě. U nás i v Německu

23:07 Zaorálek (SOCDEM): Stejné mzdy za stejnou práci v celé Evropě. U nás i v Německu

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k platům.