Kolovratník (ANO): Železniční revoluce začala, souboj se přesunul nově do krajů

21.12.2019 15:21

Neděle 15. prosince 2019. Tohle doslova „magické“ datum přineslo největší změnu na železnicích za několik posledních let.

Kolovratník (ANO): Železniční revoluce začala, souboj se přesunul nově do krajů
Foto: Archiv Martina Kolovratníka
Popisek: Martin Kolovratník

O čem je řeč? Dosud jsme byli zvyklí, že soukromí železniční dopravci operují na hlavních tratích, která spojují největší města. Od pondělního rána je ale vše jinak. Soukromí dopravci přebírají část rychlíků a krajských linek. Čeká nás zvýšení komfortu a kvality cestování? Bohužel první pocity vzbuzují rozpaky …

Uplynulý víkend byl z pohledu železnic mimořádně zajímavý. Začal totiž platit nový jízdní řád, který přinesl změnu v poměru sil na našich kolejích. Českým drahám (ČD) končí desetileté smlouvy v krajích na dotované linky a kraje proto začaly jednat i s jinými dopravci. ČD dosud zajištovaly celkem 95 % regionální dopravy, nově tomu bude ale „pouze“ 89 %. Na trh regionální dopravy totiž vstoupili další dopravci.

O jak velkou změnu se jedná, můžeme ilustrovat třeba na příkladu společnosti Arriva, která dosud měla pouhé dvě linky a v železničním světě tak byla pouhým trpaslíkem. Její role se ale od tohoto týdne zásadně změnila. Nově zajišťuje několik vlakových spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Navíc k tomu bude provozovat tři rychlíkové linky a pět regionálních ve Zlínském a v Libereckém kraji.

Regionální dopravu bude ale nově zajišťovat například i RegioJet, AŽD, Die Länderbahn nebo například Leo Express. Poslední jmenovaný by nás měl zajímat ze všech nejvíc. Leo Express totiž bude zajišťovat spojení Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr, Dolní Lipka – Hanušovice a především spojení Praha – Pardubice – Ústí nad Orlicí – Lichkov – Vratislav. Tolik na úvod.

Chápu, že každá novinka si musí sednout. Myslím si ale, že rok na přípravu nebyla zase tak krátká doba. A že když někdo jde do podnikání, tak by měl udělat maximum, aby jeho služby byly co nejlepší. Zatím to tak (především u Arrivy) nevypadá. Budu proto vše pečlivě hlídat, jestli dojde k nápravě. Varováním budiž čtvrteční příběh, kdy bulharský strojvůdce nerozuměl pokynům výpravčího a nebyl schopen vyjet do kopce.

Určitě máte postřehy z terénu i Vy. Prosím, posílejte mi je! Jako předseda sněmovního podvýboru pro dopravu chci tuto oblast hlídat. Záleží mi na pohodlí cestujících a nabídce co nejlepších služeb. Vaše podněty budu pečlivě sbírat a pak je předám ministerstvu dopravy a samotným dopravcům. V průběhu zimy mohu svolat jednání podvýboru a pokud k tomuto kroku dojde, budu chtít, aby poslanci tohle téma aktivně řešili ve Sněmovně. 

Martin Kolovratník

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mračková Vildumetzová (ANO): 42 milionů na vládní propagaci. Zrušte to

23:07 Mračková Vildumetzová (ANO): 42 milionů na vládní propagaci. Zrušte to

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 19. dubna 2024 k migračnímu paktu a 42 milionům na informač…