Liška (STAN): Jezy na Labi mají své výhody i nevýhody. Řeka by ale měla být i nadále splavná

10.08.2021 20:29

Spor mezi zastánci a odpůrci jezů na Labi je nekončícím tématem, který, jak se zdá, nemá rozuzlení.

Liška (STAN): Jezy na Labi mají své výhody i nevýhody. Řeka by ale měla být i nadále splavná
Foto: STAN
Popisek: STAN

Příznivci argumentují potřebou vodní dopravy a minimálními zásahy do krajiny, odpůrci pak ochranou cenných biotopů v dotčeném území. Osobně jsem zastáncem obou cest a možná mám výhodu, že nejsem profesně zatížen ani k jedné ze stran a hledím na spor spíše prakticky.

Řeka Labe je vodní cestou a jako taková, tedy splavná, by měla zůstat zachována. Pokud vodní cestu opravdu chceme, vyžaduje to investice a práce na její udržitelnosti a provozuschopnosti. Vodní cesta má své výhody. Jeden šíf pojme náklad pro 40 kamionů, na větších řekách to pak dokonce je i čtyřnásobek, a přitom k přepravě potřebuje jen malý zlomek paliva těchto kamionů.

Argumenty směřující proti jezům přes klesající lodní dopravu považuji za stejně účelové, jako argumenty pro jezy z důvodu zadržování vody v krajině jako adekvátního přírodě prospěšného opatření. Lodní doprava na Labi klesá, protože spolehlivost dostatečného vodního stavu je bez opatření nízká a na nejisté vodní cestě dopravci čekat nebudou. Je však podle mého jasnou pravdou, že vodu v krajině musíme přednostně dobře zadržovat, než se do Labe vůbec doteče.

To, že člověk dokáže tvořit vodní prvky, které mají prospěšnou funkci v krajině, vidíme na řadě revitalizací menších toků, při kterých se napravují hříchy minulosti v podobě regulací potoků a menších řek. Pokud to umíme v malém, pak jsem přesvědčen, že to lze realizovat i na Labi. Řadu vhodných realizací vidíme všude po Evropě, a to na významných vodních tocích, kde jsou různé dopravní stavby vhodně zakomponované do krajiny. Jde ale také i o umělé kanály, které dnes již tak přirozeně splynuly s krajinou, že by je jako cizorodý prvek nikdo nepopisoval.

Možná je chybou, že se stále dokola mluví a píše o jezech, tedy “hrozivých betonových monstrech”, které jsou “vředem na krajině”. Přitom možností, jak řeku zachovat, pokud možná celoročně splavnou, je více.

Oba tábory mají svou část pravdy, ale praktické a správné řešení leží, podle mého nezaujatého názoru, v kompromisu mezi nimi. Tedy nalézt způsob, jak už dnes regulovaný tok Labe na našem území zachovat splavným a vhodnými opatřeními přispět k zachování, nebo i rozvoji cenných přírodních hodnot.

Petr Liška, starosta Malých Žernosek a lídr STAN pro parlamentní volby v Ústeckém kraji

Zdroj: starostove-nezavisli.cz

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátor Hraba: Pohlaví existují jen dvě. Nic jiného není pravda

22:12 Senátor Hraba: Pohlaví existují jen dvě. Nic jiného není pravda

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k výuce o genderu ve školách.