Sněmovna se dnes měla zabývat ČT a rychle to skončilo. Komunista však stihl přednést skandální nařčení a vytočit Němcovou

9. 4. 2015 14:23

Poslanci měli dnes na stolech výroční zprávu o hospodaření České televize za rok 2013. Nakonec ale zprávu nestačili ani odhlasovat. Klub TOP 09/STAN totiž přišel s návrhem na přestávku pro jednání svých poslanců. Na to ale navazovala polední pauza a pak zase plánované ústní interpelace. Kdy se tak čtení zprávy v dolní komoře dokončí, není prozatím jasné. O bodu se ale i tak mezi poslanci strhly dohady. Mluvilo se třeba o údajných lobbistech, kteří prý chodí za jednotlivými poslanci rovnou do sněmovny, anebo o špatných filmových dokumentech o historii.

 Sněmovna se dnes měla zabývat ČT a rychle to skončilo. Komunista však stihl přednést skandální nařčení a vytočit Němcovou
Foto: Hans Štembera
Popisek: Začátek jednání sněmovny provázely dvě minuty ticha za masakr v Uherském Brodě

Jak to tak vypadá, v Poslanecké sněmovně se zrodilo hned několik expertů přes výrobu televizních pořadů. Tak třeba poslanec z KSČM Jiří Valenta se jal podrobovat kritice jeden z dokumentů, který se mu prý „nezdál.“ A to v rámci sněmovních debat k výroční zprávě o hospodaření České televize za rok 2013. Tu poslanci ale nedokončili.

Valentovi šlo o pořad Historie.cs. "Jakýsi doklad nehospodárnosti, a to pouze jeden z mnoha, můžeme spatřovat v tomto ohledu například v pořadu Historie.cs, který je uváděn v hlavním vysílacím čase, kdy se pohybují náklady na jednu vysílací hodinu kolem třiceti tisíc korun. Tento pořad bývá výrazně neobjektivní, a i z tohoto důvodu ho sleduje maximálně 38 až 80 tisíc diváků," řekl Valenta.

Konkrétní případy, co mu na pořadu Historie.cs vadí, ale Valenta neuvedl. Obvinil ovšem televizi ještě z neobjektivity jejího zpravodajství. Valenta se ale nadto postavil i proti celé zprávě ČT. Stěžoval si mimo jiné v ní na některá výběrová řízení na zakázky zadávané veřejnoprávní televizí. A také na lobbisty.

"Významné problémy se schvalováním byly totiž i se zprávou o hospodaření ČT za rok 2012 v lednu loňského roku. Jak si možná pamatujete, podle některých médií, například Lidovky.cz, byli ředitelem Dvořákem najati lobbisté, kteří měli kladná stanoviska poslanců obstarat. Lobbisté pocházeli z firmy, jejíž spolumajitelkou je bývalá poslankyně a mluvčí ODS," poznamenal k tomu Valenta.

Celý projev poslance Valenty ZDE

Lobbisté v ČT. Proč?

A pak s otazníkem zmínil, že mu není jasné, proč si generální ředitel ČT Petr Dvořák najal lobbisty, když se politiků mohl ptát na jednání výboru ve sněmovně osobně. "Důvodem obavy z neschválení mohlo být i vystoupení Rady (?) České televize Radka Mezuláníka na volebním výboru, který tehdy tvrdil, že data uváděná v předkládané zprávě, a teď dávejte pozor, neodpovídají realitě. Proč si ale pan ředitel Dvořák tedy najal lobbisty, když se politiků mohl ptát na jednání výboru ve Sněmovně osobně, nikdy sám nevysvětlil. Naopak inicioval privátní separátní schůzky s jednotlivými poslanci, některé dokonce i ve formě večeře. Mnozí poslanci to také posléze i médiím přiznali," sdělil Valenta podle stenoprotokolu z jednání sněmovny. (Mezuláník byl totiž členem Rady ČT od roku 2008 do roku 2014 a od roku 2002 do roku 2003 také členem Rady pro rozhlasové a televizní vysílání).

Na to mu oponoval Zbyněk Stanjura z ODS, ale také bývalá šéfka sněmovny Miroslava Němcová (ODS).

„Za mnou žádný lobbista nebyl, takže si vyprošuji nařčení, že by tady byl za všemi,“ ošila se za debatním pultíkem Němcová. A pak se obula do Valenty kvůli pořadu Historie.cs. "Když tady kritizujete jeden z pořadů, tedy pořad o historii a řeknete, že je neobjektivní, tak já mám větší nároky na to, abych se dozvěděla, v čem je neobjektivní, co panu poslanci vadilo," uvedla na konto Valenty Němcová.

"Buďto budete konkrétní, anebo tohle je jenom takové slovo puštěné do větru jenom proto, že se tam možná někdo z diskutujících dotkl komunistů a toho, co tady napáchali, a proto se stal pořad neobjektivním," dodala Němcová a za svá slova si vysloužila od některých svých kolegů potlesk.

Předseda poslanců ODS Zbyněk Stanjura uvedl, že Valenta měl dost měsíců na to, aby své výhrady řešil v mediálním a volebním výboru.

"Poslanec, který teď tady hovořil 15 minut, s nějakými informacemi měl možnost přijít loni v dubnu, loni v květnu, loni v červnu, loni v červenci atd., a kdyby požádal, ať se k té zprávě vrátíme, bezesporu bychom mu ve volebním výboru vyhověli. Přijít dneska po jedenácti měsících, co debatu uzavřel volební výbor, a chtít konkrétní informaci o konkrétním výběrovém řízení, tady vám nikdo nemůže odpovědět! Na výboru sedí management České televize, sedí tam vedení Rady ČT a zodpovídají konkrétní dotazy poslanců," sdělil Stanjura Valentovi na jeho kritiku ohledně některých výběrových řízení na zakázky zadávané veřejnoprávní televizí.

Deník se prý neomluví za zmínku o praní peněz

V debatách v dolní komoře došlo i na zmínku o článku Mladé fronty Dnes, která na první straně 1. dubna vydala zprávu s titulkem: "Přes ČT se praly peníze“. Ve zprávě se hovoří o daňových podvodech, do nichž prý je ČT zapojená.

MF DNES upozornila totiž na případ, ve kterém firmy zprostředkovávající sponzoring na ČT, tedy jde o uvedení jmen firem před začátkem pořadu, údajně vystavovaly klientům faktury na vyšší částky, než kolik samy za sponzoring televizi platily. Generální ředitel televize Petr Dvořák označil ale článek za zavádějící a zmínil, že veřejnoprávní televize chce omluvu za článek, a to hned na titulní straně. Jinak zvažuje žalobu. Vydavatelství MAFRA, která list Mf Dnes vydává, ale právě dnes zveřejnilo, že se ČT neomluví.

Kritika veřejnoprávní televize v poslední době zesílila poté, co s návrhem na její reformy vystoupil senátor Jan Veleba a do stavu České televize se ostře pustil i prezident Miloš Zeman. A to v době, kdy se blíží volba nových členů Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Pro server ParlamentníListy.cz se k těmto i dalším otázkám vyjádřil nedávno dokonce jeden z kandidátů na členství v radě Radek Mezuláník.

„V této zprávě (výroční zprávě o hospodaření České televize za rok 2013 –- pozn. red.) je řada věcí nejasná, a přitom má tento materiál sloužit sněmovně k tomu, aby naplnila svou kontrolní roli. Především má ale sloužit veřejnosti, tedy poplatníkům, kteří z 91 procent financují provoz ČT. Ve zprávě je spousta nejasností i pro laiky, neobsahuje například informace o nákladech na provoz jednotlivých organizačních složek České televize, chybí náklady na výrobu jednotlivých typů pořadů, hodinové náklady na výrobu zpravodajství na ČT 1 a ČT 24, na české filmy, u nichž byla ČT koproducentem. A vůbec schází rozbor toho, proč došlo k úbytku televizních poplatků v letech 2012 a 2013, zpráva neobsahuje žádné zdůvodnění toho stavu. Poprvé se sice management televize k této skutečnosti přiznává, chybí ale vysvětlení důvodu. Jak to, že se Česká televize extenzivně rozvíjí, a přitom ubývá plátců poplatků? Chybí navíc výhled, do kdy takto televize může vydržet,“ uvedl nedávno v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz Radek Mezuláník.

Protože se v současné době připravuje novela zákona o České televizi, nejen Mezuláník, ale třeba i senátor Jan Veleba si myslí, že by bylo dobré, aby se v zákoně posílila třeba role regionálních studií.

„Zatím se centrálnímu managementu České televize dobře podařilo dosadit od vedení těchto studií lidi, kteří toho televizi moc nepřinášejí a souzní spíš s generálním řízením, a to není dobře,“ podotkl k možnému posílení role regionálních studií Mezuláník.

Česká televize předloni skončila hospodaření vyrovnanými náklady i výnosy 6,78 miliardy korun. Předseda Rady ČT Jaroslav Dědič již dříve uvedl, že se podařilo udržet investice do výroby. Připomněl vznik nových stanic Déčko a ČT art. Mezi faktory, které ovlivňují hospodaření, zmínil absenci reklamy, nemožnost odpisu DPH a kurzová rizika.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Olga Böhmová

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Čaputová: Zemana nám závidí! Slováci, vy budete někoho bombardovat? Politické vzkazy z Česka

17:46 Čaputová: Zemana nám závidí! Slováci, vy budete někoho bombardovat? Politické vzkazy z Česka

Slovensko bude mít v prezidentském křesle ženu, volby v sobotu vyhrála Zuzana Čaputová, liberální ka…