Buran z Hradu, kampaň a chytrý Zeman. Experti se usmívají nad tím, jak prezident trápí odpůrce

9. 9. 2013 13:15

Pod palbou kritiky se ocitl prezident Miloš Zeman za to, že zasahuje do předvolební kampaně svými cestami do krajů a tím, že je zvěčněn na billboardu SPOZ. Zatímco podle mediálního odborníka Petra Štěpánka jde o "chytristiku" ve stylu chytrá horákyně a prezident si důvěryhodný argument pro svou obhajobu vždy najde, politolog Lukáš Jelínek si prý už zvykl, že Miloš Zeman zapře i nos mezi očima. Oslovení odborníci chválí Zemana za to, kterak "odpálkoval" své odpůrce, kteří ho přišli pozdravit transparenty.

Buran z Hradu, kampaň a chytrý Zeman. Experti se usmívají nad tím, jak prezident trápí odpůrce
Foto: Hans Štembera
Popisek: Volební billboard SPOZ

Prezident Miloš Zeman plní to, co sliboval před svým zvolením, a sice podniká výjezdy do krajů a setkává se s občany. To se však v předvolebním čase nezamlouvá některým politikům. V diskusním pořadu Partie televize Prima se shodli předseda ČSSD Bohuslav Sobotka a první místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek, že tím prezident zasahuje do kampaně a přitom by se měl vzhledem k funkci chovat nadstranicky.

Ing. Miloš Zeman

  • BPP
  • První přímo zvolený prezident ČR
  • prezident České republiky

Jejich vyjádření však hlava státu během svého nedělního pobytu v Lánech odmítla. „Doporučil bych pánům Kalouskovi a Sobotkovi, aby v zájmu svého duchovního povznesení navštívili některé z mých setkání s občany v krajích. Zjistili by, že jsem nikde žádnou politickou stranu nepropagoval,“ přesvědčoval prezident republiky Miloš Zeman, že o žádnou agitaci ve prospěch SPOZ při jeho cestách nejde.

Chytristika ve stylu chytré horákyně

„To, co prezident Zeman a jeho SPOZ předvádějí, je již od Zemanova nástupu na Hrad chytristika ve stylu chytré horákyně. Kancléř Mynář je i není na Hradě zástupcem SPOZ. Rusnokova vláda je i není vládou SPOZ. Zemanovy cesty krajů jsou i nejsou kampaní pro SPOZ. Každý si může vybrat a dle svého přesvědčení a názoru na Zemana i SPOZ argumentovat tak i tak. Pro takový i onaký názor se najde opora,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz mediální odborník  a člen ODS Petr Štěpánek.

Od přímo zvoleného prezidenta se výjezdy do krajů a setkávání s občany, kteří ho volili, dalo očekávat. „Na tom není nic špatného, že jezdí po krajích, to bych řekl, že je dokonce jeho povinnost. To, že s ním jezdí kancléř Mynář, který bude kandidovat za SPOZ, může samozřejmě kritiku vyvolávat. Nevím, jestli to je dobře, ale na druhou stranu je otázka, jestli to SPOZ pomůže. Na mě pan Mynář moc velký dojem neudělal, je dost nemotorný,“ říká pro ParlamentníListy.cz mediální expert Jiří Mikeš, lektor komerčních komunikací na Vysoké škole ekonomické.

Apoštolové z SPOZ plní Zemanův politický program

„Já jsem na žádném z těch setkání nebyl, ale předpokládám, že tam Miloš Zeman nemlčí. A pokud nemlčí, tak mluví o současné politice, o tom, jak by řešil současné politické problémy, současnou politickou krizi, o svém politickém programu a my už víme z dřívějších vyjádření předáků SPOZ, že oni jako apoštolové plní politický program Miloše Zemana. To znamená, že se nedá vůbec oddělit vystupování a komunikaci Miloše Zemana s voliči od kampaně SPOZ,“ tvrdí pro ParlamentníListy.cz Lukáš Jelínek, politolog z Masarykovy demokratické akademie.

„Spojitost je tam naprosto jasná. Na těch akcích prezidenta doprovázejí představitelé SPOZ, jeden z lídrů SPOZ pan Mynář je prezidentovým kancléřem, takže podle mého názoru jde jednoznačně o turné na podporu této strany. Ale možná částečně i na podporu zemanovského křídla v sociální demokracii, protože Miloši Zemanovi jde hlavně o to, aby byla navázána co nejužší kooperace mezi těmito dvěma stranami,“ připomíná Lukáš Jelínek.

Vulgarita vůči hlavě státu je vždy za hranou

Při setkáních s občany se však prezident nesetkal jen s jásotem, ale i akcemi svých odpůrců. Nejvíce jich bylo ve Vsetíně, kde se objevila protizemanovská hesla („Kdo lže, ten i krade“, „Buzny z Valašska zdraví burana z Hradu“, „Valaši nésú tak blbí, aby nepoznali alkoholika“ či „Vsetín 25 °C, Miloš 2,5 promile“) nejen na transparentech, ale demonstranti je i křičeli během Zemanova projevu. Když prezident kolem skupinky svých odpůrců přicházel, tak na jejich pokřiky nijak nereagoval. Ale při jedné s diskusí s občany vyzval, ať se první ptá ten občan s transparentem.

"Děkuji jak svým sympatizantům, tak názorovým protivníkům. Prosil bych pána, který třímá v rukou nápis: Stop totalitě, stop Zemanovi, aby si připravil první otázku a dokázal, že je schopen se také na něco zeptat. Dám mu přednostní právo a slibuji, že bude první, kdo toto právo dostane," usadil Zeman demonstranta. A na další zastávce po Zlínském kraji, kde ho také vítalo několik jedinců s transparenty, prezident poznamenal: "Promiňte mi, že už ministrem financí nemáte pana Kalouska, žádám Vás za odpuštění, že ministrem zahraničí už není Karel Schwarzenberg. Hluboce se Vám omlouvám, ale oznamuji Vám, že bych to udělal znovu."

(DIALOG ZEMANA S DEMONSTRANTEM: ČTĚTE ZDE)

„Ze strany prezidenta Zemana je to samozřejmě správná taktika. Říká se, že orel much nelapá. Spíš si myslím, že správná taktika to není od Zemanových odpůrců. Agresivita a vulgarita vůči hlavě státu je vždy za hranou, už prostě proto, že je to hlava státu. Méně bývá více. A že Zeman nechá někoho položit otázku? To je jen výjimka potvrzující pravidlo: Podívejte se, jak jsem nad věcí a jaký jsem demokrat,“ hodnotí Petr Štěpánek Zemanovu taktiku vůči demonstrantům.

Zeman nad demonstranty vyčnívá jako titán

A podobně na prezidentův postoj nahlíží i další mediální expert Jiří Mikeš. „Je to vcelku správná taktika, protože Miloš Zeman nad těmito demonstranty vyčnívá jako titán, protože dokáže uspět v jakékoli diskusi. A že oponenty má, to musel očekávat. Ale v podstatě má proti sobě jenom TOP 09, která má silného Schwarzenberga a Kalouska, a ti se prostě chtějí vymezit a chtějí získat pravicové voliče a stáhnout je od ODS,“ poznamenává Jiří Mikeš.

Stejně jako spanilé jízdy po krajích v předvolebním období jsou prezidentovým odpůrcům trnem v oku billboardy SPOZ, na nichž je poštovní známka s Milošem Zemanem. Prezident ale odmítá, že by to byl jeho zásah do předvolební kampaně. Billboard je prý koncipovaný jako korespondenční lístek a logicky je tam pak i známka. „Nepleťte si podobiznu s poštovní známkou. To je totéž, jako kdyby – a teď nechci nikoho urazit – v případě strany lidové prohlásil, že billboard se slunečnicí je reklama na rostlinný olej,“ vyložil svůj pohled na věc Miloš Zeman.

Argument pro nejtupější konzumenty mediálního sdělení

„Billboardy s korespondenčním lískem a známkou se Zemanovým portrétem jsou jen dalším pokračováním chytristiky ve stylu chytré horákyně. Je to Zemanova kampaň pro SPOZ? Ano, protože Zemanova podobizna vykukuje z reklamy na SPOZ. Správná odpověď. Ne, na reklamě je jen jedna z nejpoužívanějších poštovních známek, totiž ta s prezidentským portrétem. Také správná odpověď. Každý si může vybrat podle svého gusta,“ konstatuje pro ParlamentníListy.cz mediální odborník Petr Štěpánek.

Jednoznačný pohled naopak nabízí politolog Lukáš Jelínek. „Jasně že tím billboardem prezident zasahuje do předvolební kampaně. Ale to, že Miloš Zeman bude vždy popírat nos mezi očima, jsme si už zvykli. Na tom billboardu je přece nějaký text, takže všem je naprosto jasné, jaký má známka s Milošem Zemanem smysl. Tvářit se, že by tímto do kampaně nezasahoval nebo že by s tím neměl nic společného, je pochopitelně jenom argument pro ty nejtupější konzumenty mediálního sdělení,“ podotýká Lukáš Jelínek.

Nešťastná kampaň, vypadá jako protizemanovská

O zasahovaní prezidenta do volební kampaně prý svědčí i text na billboardu „Já dám hlas zemanovcům. A vy?“ Spolu se známkou tak má vyvolat jednoznačnou asociaci. „Není tam pochopitelně žádný podpis, protože je tím míněn Miloš Zeman. Ale už mě to nepřekvapuje, už jsem si zvykl, od zvolení Miloše Zemana prezidentem se s tím dalo počítat. Je to špatně, myslím, že by se měli politici v příští sněmovně a senátoři postarat o vymezení mantinelů pro prezidenta republiky, ale teď s tím už nic nenaděláme,“ uvědomuje si politolog Lukáš Jelínek.

Mediální odborník Jiří Mikeš podrobil billboard SPOZ kritice ještě z jiného úhlu pohledu. „To je dost nešťastná, až zpackaná billboardová kampaň. Když jsem projížděl kolem jednoho poprvé, tak jsem zaregistroval jen známku se Zemanem a otázku ´A vy?´ To vyvolává dojem, že to je kampaň namířená proti němu. Kdo to tvořil, tak si vůbec neuvědomil, že člověk, když jede autem, na to má opravdu tři – čtyři vteřiny. Možná jako inzerce v novinách, tam si to člověk přečte, ale ty billboardy vypadají jako vysloveně protizemanovská kampaň,“ dodává Jiří Mikeš.


 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Jiří Hroník

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Ať se ČSSD vyjádři, zda chce být ve vládě, dupnul si Babiš. A Hamáček se vyjádřil

18:54 Ať se ČSSD vyjádři, zda chce být ve vládě, dupnul si Babiš. A Hamáček se vyjádřil

Předseda ČSSD Jan Hamáček se na svém twitterovém účtu vyjádřil ke slovům premiéra Andreje Babiše (AN…