Soutěž probíhá v 13 krajích a výrobci její přínos oceňují. Mezi účastníky soutěže lze najít nadšence i obchodníky. Výherci v daných kategoriích získají možnost používat logo Regionální potravina po dobu 4 let. Většina z nich si se ziskem loga spojuje především dobrou propagaci své firmy. Někteří z výherců předešlých ročníků díky soutěži dostali své produkty do obchodních řetězců, někteří se však takovou cestou vydat nechtějí. Ztratili by totiž kontakt se zákazníkem. ParlamentniListy.cz oslovily některé z letošních vítězů v Plzeňském kraji.
Díky soutěži prorazili do obchodních řetězců
Pravidelným účatníkem soutěže je zpracovatel ryb Jiří Hnojský z Klatov. Jeho firma se díky zisku loga dostala do jednoho z obchodních řetězců v Česku. „Řetězce nám dělají největší obraty, máme také soukromé prodejny a zboží dodáváme do specializovaných prodejen či bufetů. Logo je pro nás výborná reklama. Dříve jsme vyváželi jen do větších měst, ale dnes se dostáváme i do podvědomí v místě regionu,“ říká Hnojský. Zisk loga pro firmu mj. znamená úspory na provozu. „Využíváme prostředky z EU, ale jsou to jen investiční dotace na technologie. Na provoz dotace nejsou a nebudou,“ vysvětluje Hnojský.
Nesmí se vytratit regionalita, říká včelař a medař z Domažlic
Včelařství a medu se již několik let věnuje Jaroslav Lstibůrek z Domažlic. Úspěchy se však dostavují pomalu. „Jsme typický malovýrobce. Naše produkce je omezena kapacitou, kterou máme a tím, že děláme jen z medu od vlastních včel. Nyní máme objem na hranici rentability. Od státu jsme využili pouze podporu na včelařský provoz ve výši 30 000,“ popisuje ParlamentnímListům.cz situaci Lstibůrek. Ten svoji firmu do soutěže přihlásil proto, aby nemusel dělat veliké reklamní kampaně. Odmítá však dodávat své zboží do řetězců, ztratil by tam kontakt se zákazníkem, který je pro Lstibůrka klíčový.
Pro Němce už jsou české potraviny drahé
Jedním z účastníků soutěže byl také starosta Železné Rudy Michal Šnebergr. Ten ve městě provozuje řeznictví a uzenářství již 20 let. Spolupracuje s místními zemědělci a kromě propagace své značky je pro něho vítězství v dané kategorii oceněním dlouholeté práce. Dříve mezi jeho stálé zákazníky patřili i Němci. „Fenomén Německa v Železné Rudě je vzhledem k dnešním cenám a zvyšování DPH minulostí. Není to jako před 10 lety, kdy byly markantní cenové rozdíly. Dnes vidíme, že nám na západě v cenách konkurují a je pouze na nás, zda se rozhodneme konkurovat my jim,“ říká Šnebergr.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Švábek