Koronavirus stopy nezahladí... Lživé útoky na ČD Cargo. Znovu jsme se dostali k politickým vazbám a velkým penězům. A znovu ke dvěma bratrům z Ostravy

26.03.2020 13:42

Železničním prostředím hýbe mediální kampaň, která útočí na smluvní vztahy společnosti ČD Cargo s jeho dodavatelem. Server Seznam Zprávy během týdne vydal dvě zprávy, ve kterých tohoto dodavatele, tedy společnost SMK, kritizuje.

Koronavirus stopy nezahladí... Lživé útoky na ČD Cargo. Znovu jsme se dostali k politickým vazbám a velkým penězům. A znovu ke dvěma bratrům z Ostravy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak, ilustrační foto
reklama

Anketa

Vadí vám vládní nařízení, ať lidé během karantény nejezdí na chaty a chalupy?

9%
91%
hlasovalo: 24880 lidí
Podstata publikovaných článků spočívá v tom, že negativně napadají smlouvu mezi ČD Cargo a slovenskou firmou SMK. V prvním materiálu novináře Koutníka se řeší smlouva jako taková. Ve druhém pak redaktor rozkrývá údajná napojení na slovenské podsvětí, a přes několik oslích můstků se mu dokonce do titulku podařilo dostat jméno zavražděného novináře Jána Kuciaka. V Česku se zmiňuje zejména napojení na poradce prezidenta Martina Nejedlého.

Konkrétně?

Státní podnik před dvěma lety řešil, co udělat se zhruba pěti sty železničními vagóny, které mohlo kvůli jejich špatnému stavu čekat i sešrotování. ČD Cargo se ale rozhodlo jít jinou cestou a vozy rekonstruovalo.

„Kontrakt s SMK byl připravován v prvním pololetí roku 2018, tedy v době, kdy bylo nutné pokrýt zvýšenou poptávku po vysokostěnných vozech, mimo jiné i na základě úkolu týkajícího se urychleného odvozu dřeva z lesů zasažených kůrovcovou kalamitou. Smlouva prošla standardním schvalovacím procesem – nejprve byla schválena představenstvem společnosti ČD Cargo,“ uvedlo v reakci vedení společnosti.

Firmě SMK byly v rámci kontraktu vozy nejprve odprodány za cenu stanovenou znaleckým posudkem. Vagóny poté SMK na vlastní náklady modernizovala, pak je začala zpětně pronajímat do Carga. Státní dopravce tak údajně získal přepravní kapacitu za podstatně nižší cenu, než by mohla nastat na klasickém trhu.

V materiálech, které byly publikovány, se píše o ceně za pronájem na první pohled v astronomické výši 900 milionů korun. Podle našeho zdroje z Ministerstva dopravy je však důležité doplnit informaci, že slovenská SMK provádí modernizaci na vlastní náklady a že jde celkem o 500 vagónů a délka pronájmu je deset (s opcí na 15) let.

Nikde se navíc neobjevila hypotéza, že by šlo o cenu nevýhodnou. Ceny přepravních kapacit jsou totiž na současném trhu vysoké a není jich dostatek. Na transparentnosti si dalo záležet i ČD Cargo a zakázku opakovaně prošetřovalo, přičemž byla vždy prokázána ekonomická i časová výhodnost. Prověřovala ji taky mateřská skupina České dráhy a Drážní úřad, vždy s pozitivním výsledkem.

„V rámci konkurenčního boje a ve snaze účelově očernit vedení ČD Cargo teď právní zástupce Rail Invest napadá smlouvu ČD Cargo s konkurenční firmou SMK, mimo jiné u Drážního úřadu,“ píše se v oficiálním stanovisku státního dopravce.

Pro pochopení celého příběhu je třeba se vrátit k článkům, které ParlamentníListy.cz již publikovaly a které rozkrývaly střet mezi ČD Cargo a ostravskou společností OOS, dnes patřící do holdingu Rail Invest, za kterou stojí v železničním průmyslu bratři Šuškové.

Zopakujme si to

Historicky byla společnost OOS dvorním dodavatelem státního podniku a v této zlaté éře byla také i díky těmto zakázkám schopna generovat zisky v řádu stamilionů či miliard. Okolnosti vzestupu jejich železničního byznysu podrobně analyzuje článek týdeníku Ekonom. Přečíst si jej můžete ZDE. OOS měla v minulosti získávat veřejné zakázky od státních firem České dráhy a ČD Cargo zejména díky napojení na bývalé politiky z KDU-ČSL a TOP 09. Jmenovitě se v článku hovoří o exministrovi dopravy Milanu Šimonovském či místopředsedovi KDU i TOP 09 Pavolovi Lukšovi.

Jak se takové vztahy mohou projevit, ukazují ekonomická čísla z tohoto období. Vrchol spolupráce mezi státem a OOS probíhal v letech 2006 až 2016, kdy Ostravské opravny získaly veřejné zakázky v objemu cirka 5,6 miliardy korun. Největšími odběrateli byly právě České dráhy a ČD Cargo. Obrovské veřejné zakázky se přirozeně projevily v tržbách firmy obou výše uvedených bratří. Například v roce 2009 firma hlásila zisk před zdaněním 510 milionů korun, rok na to 345 milionů. V březnu 2009 se zisk šplhá až ke 2 miliardám korun.

S nástupem nového vedení ČD Cargo, tedy v posledních 6 letech, se objem zakázek pro OOS postupně snižoval, společnost ČD Cargo nebyla spojena s opravárenskými službami OOS a vše vyvrcholilo v létě 2019, kdy byla OOS umístěna na black list a žádné nové zakázky tak ani nemůže dostávat. To se výrazně projevilo i na hospodaření OOS, například v roce 2018 vygenerovala ztrátu ve výši 89 milionů korun.

Anketa

Měl by se seškrtat rozpočet ministerstva obrany?

92%
8%
hlasovalo: 14233 lidí
Zajímavé na celém případu je také to, že zprávy Seznamu uvedly, že se případem spolupráce SMK a ČD Cargo začali zabývat kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) a Vrchní státní zastupitelství v Praze pod vedením Lenky Bradáčové. V prohlášení ČD Cargo však stojí toto: 
 
„Na závěr dodejme, že vedení společnosti ČD Cargo nemá v tuto chvíli informace o žádném trestním oznámení podaném v souvislosti s výše uvedeným smluvním vztahem ani nebylo kontaktováno orgány činnými v trestním řízení.“ 
 
Současné vedení ČD Cargo však u vlastníka, tedy Českých drah, důvěru má. V září loňského roku totiž byla všem členům představenstva podle Lidových novin prodloužena smlouva o dalších pět let.
 
ČD Cargo je společnost stoprocentně vlastněná Českými drahami. Zároveň se jedná o nejziskovější podnik skupiny. Několik let po sobě vykazuje zisky. V roce 2018 realizovala společnost zisk před zdaněním dle mezinárodních účetních standardů (IFRS) ve výši 935 milionů korun. Za první pololetí roku 2019 potom zisk před zdaněním ve výši 481 milionů korun.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Tomáš A. Nový
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Špinavá hra proti ČD Cargu. Někdo se prostě rozhodl, že zničí, co funguje a vydělává?

16:45 Špinavá hra proti ČD Cargu. Někdo se prostě rozhodl, že zničí, co funguje a vydělává?

Pojďme zničit to, co funguje. A funguje to dobře. Proč? Protože my jsme přišli o kšefty. Ve zkratce …