Miliardový majetek v Českých drahách: Víme více o jeho prodeji. Je to celé složitější

04.02.2016 9:50

Pokud dojde k převodu nádražních budov na Správu železniční dopravní cesty, hrozí poškození postavení Českých drah jako národního dopravce na trhu veřejné osobní dopravy. Jejich bývalý ředitel Daniel Kurucz upozorňuje, že se nejprve musí upravit legislativa ve smyslu čtvrtého železničního balíčku Evropské unie, dopravní expert Václav Cempírek zase na to, že stanovená cena je neakceptovatelná. Jan Kasal varuje, že zvednout ruku pro transakci může v budoucnu vynést označení špatného hospodáře.

Miliardový majetek v Českých drahách: Víme více o jeho prodeji. Je to celé složitější
Foto: Hans Štembera
Popisek: Hlavní nádraží v Olomouci

Velké dilema čeká v nejbližších hodinách orgány Českých drah, které mají rozhodnout o převodu nádražních budov na Správu železniční dopravní cesty. Tuto transakci prosazuje vedení Ministerstva dopravy a odvolává se přitom na to, že ji schválil stávající kabinet. Ten se ale nijak nezabýval termíny a finančními parametry. „Ano, vláda se záměrem převodu vyslovila do určité míry souhlas. Když říkám do určité míry, tak připomínám, že ministři KDU-ČSL se zdrželi hlasování,“ říká pro ParlamentníListy.cz Jan Kasal.

Významný člen vyjednávacího týmu KDU-ČSL při vytváření nynější koalice však dodává, že to nebylo proto, že by měli problém s převodem jako takovým. „Ale s tím, že situace kolem převodu není úplně vyjasněná. Jak co se týká metody odhadu, tak co se týká skutečnosti, že České dráhy, které to prodávají, ale ne proto, že musí, protože evropská směrnice už to nenařizuje, by to měly prodat tak, aby získaly nějaké prostředky na snížení svého mimořádně vysokého dluhu,“ vysvětluje Jan Kasal.

Evropské směrnice už převod nádraží nevyžadují

Do rozhodování členů představenstva Českých drah totiž významně zasáhla nejnovější vnitropodniková právní analýza, o které informoval deník E15. Ta vrcholové manažery varuje před celkem třinácti riziky, které transakce pro dopravce představuje. „Rizika zvažované transakce jsou tak vysoká, že reálně hrozí poškození postavení Českých drah jako národního dopravce na trhu veřejné osobní dopravy,“ píše se ve zprávě.

„Je třeba také reflektovat skutečnost, že se v průběhu toho jednání, které trvá už léta, změnila legislativa Evropské unie a že evropské směrnice, které se dříve vyslovovaly naprosto jednoznačně v tom smyslu, že je třeba, aby nádraží byla oddělena od národního dopravce, tak dnes už tak striktně nehovoří,“ poukazuje Jan Kasal, člen dozorčí rady ČD Cargo, na fakt, že převod nemovitostí už nevyplývá z žádného právního předpisu. „Je možné si představit, že by při Českých drahách byla zřízena divize, která by naprosto průzračně s tímto majetkem hospodařila. A to tak, že by tržní ceny za pronájmy těch nádraží a takzvané ošlapné účtovala jak Českým drahám, tak dalším dopravcům, Jančurovi a Novotnému,“ doplňuje.

Je třeba upravit legislativu ve smyslu 4. železničního balíčku EU

V tuto chvíli tedy není žádný důvod spěchat s převodem nádraží, za která by České dráhy měly nově dostat 3,24 miliardy korun, ačkoliv ještě před několika lety počítaly s osmi miliardami. „Nejprve se musí upravit legislativa ve smyslu 4. železničního balíčku Evropské unie, aby bylo zřejmé, co je tzv. ´Zařízení dráhy´, co je a co není ´součástí železniční infrastruktury´. Tento 4. balíček také určí tzv. ´staniční poplatek´ a mnohé další,“ upozorňuje pro ParlamentníListy.cz Daniel Kurucz.

Podle bývalého generálního ředitele a předsedy představenstva Českých drah bude teprve pak jasné, co se má – nebo musí – prodat a za kolik. „Pokud se určí, že výpravní budovy, respektive budovy železničních stanic, jsou součástí infrastruktury, a zároveň stát potvrdí změny, že chce oddělit definitivně infrastrukturu od dopravce, tak pak je správně prodat tyto na Správu železniční dopravní cesty za tržní hodnotu,“ uznává Daniel Kurucz.

Nynější cena za prodej nádraží je neakceptovatelná

„Za tuhle cenu, která teď je, tak je to určitě neakceptovatelné. Měla by k tomu být širší diskuse, protože ve své podstatě by nádražní budovy měly sloužit cestující veřejnosti, ale samozřejmě i pro řízení dopravního provozu. Dnes se setkáváme v mnoha případech s tím, že cestující veřejnost je nespokojena s přístupem do těchto budov a hlavně s poskytováním služeb, myslím tím sociální zařízení. A tady u toho by určitě stálo za úvahu diskutovat šířeji i s místními samosprávami, jak tohle nastavit, jestli by to tam třeba nemohlo fungovat jako nějaké společné zařízení těch tří subjektů a vylepšit podmínky pro cestující veřejnost,“ říká pro ParlamentníListy.cz vysokoškolský profesor a dopravní expert Václav Cempírek.

Do původní výše za prodej nádraží zasáhlo rozhodnutí Evropské komise, jíž se ta cena zdála příliš vysoká. „Pak se přistupovalo na cenu kolem pěti miliard a dnes cena klesla k těm třem miliardám. Myslím, že optimální cena by se měla pohybovat určitě někde v té vyšší úrovni. Ale hlavně mělo být zpracováno projektové řízení, ze kterého by bylo jednoznačně zřejmé, kolika budov se to týká a jaká cena těch budov v dnešní době je. Protože pokud to vezmeme na koridorových tratích, kde ty budovy byly zmodernizované a nejsou třeba ani využívané, tak proto říkám, že by to chtělo vstoupit i do jednání se samosprávou a využívat to třeba šířeji, aby ekonomická stránka provozu těch budov byla výnosnější,“ vysvětluje Václav Cempírek.

Mít tři a čtvrt miliardy nebylo by proč nad koupí váhat

Tři miliardy a 240 milionů jsou sumou, kterou na základě analýz stanovila poradenská společnost PricewaterhouseCoopers. „Ta částka je diskutabilní, nicméně já nemám důvod nevěřit agentuře, která to zpracovala. Moje přání bylo, a to jsem také sděloval koaličním partnerům a zástupcům ministerstva dopravy, že by bylo správné, kdyby oslovili ještě jinou, řekněme, konkurenční firmu, která by tento odhad provedla ne možná metodou výnosovou, ale nějakou kombinovanou, která by dala přesnější představu o tom, jakou ta nádraží mají cenu. Kdybych měl 3,24 miliardy korun a možnosti, které se naskýtají z čerpání fondů, tak těch tisíc šest set nebo tisíc pět set objektů za to koupím, protože si myslím, že pro kupujícího je to velmi slušná cena,“ tvrdí Jan Kasal.

Nad stanovenou cenou přemítá i bývalý Generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Daniel Kurucz. „Tržní hodnota se dnes těžko určí objektivně, když není 4. balíček zaveden do české legislativy, jak už jsem uvedl. Můžeme si myslet, že 3,24 miliardy korun je správně, ale také nemusíme. Já osobně bych viděl větší hodnotu právě díky zavedení staničního poplatku v brzké budoucnosti, tedy velmi pravděpodobně, a také otázkám některých pronájmů, které nejsou nyní pro České dráhy příliš výhodné. Je to komplikovaná problematika,“ zdůrazňuje Daniel Kurucz, který do ní přitom má tak dobrý vhled jako málokdo.

Českým drahám se převod náramně prodraží a stanou se outsiderem

Po převodu nádražních budov si už nebudou České dráhy účtovat pronájem vnitřně samy sobě, ale bude jim ho účtovat Správa železniční dopravní cesty. „I ta bude muset postupovat s péčí řádného hospodáře a bude kalkulovat nájemné v místě obvyklé, takže se to Českým drahám náramně prodraží. Nepochybně nenajdete nikoho, kdo by řekl po případném převodu na SŽDC, že by České dráhy měly stejné náklady jako teď, co se týká pronájmu prostor nádraží. I otázka tohoto typu musí zaznít a musí být reflektována, za jak dlouho by se ty 3,24 miliardy korun ´konzumovaly´ na nájmech, které předepíše SŽDC Českým drahám za ta nádraží. To je potřeba do toho všechno zahrnout,“ poukazuje Jan Kasal.

Nelze vyloučit ani to, že převod nádražních budov na Správu železniční dopravní cesty by mohl zkomplikovat pozici Českých drah jako národního dopravce. „Myslím si, že toho národního dopravce – pokud někdo nechce slyšet toto označení, tak to je i v souladu se čtvrtým balíčkem z Evropské unie, který by měl být postupně naplňován někdy od roku 2018 – to může ohrozit v tom, že se stává v zásadě takovým outsiderem na stejné úrovni, jako by byli nějací další externí dopravci, kteří potom na ten dopravní trh vstupují. A to si myslím, že není dobře,“ poznamenává Václav Cempírek.

Za hlasování pro transakci může v budoucnu přijít obvinění

Je ale nutné mít na paměti, že problém budou muset vyřešit orgány Českých drah, nikoli vláda Bohuslava Sobotky. „Musí rozhodnout, do jaké míry podpoří tento záměr, protože jsou povinováni o majetek pečovat s péčí řádného hospodáře. A to všichni. Jak řídící výbor, který v Českých drahách plní funkci valné hromady, tak představitelé Českých drah, tak dozorčí rada. Pro průzračnost celého obchodu by bylo lepší, kdyby existoval ještě jeden konkurenční odhad k tomu, co udělalo PwC,“ míní Jan Kasal.

Orgánům Českých drah tedy není v tuto chvíli co závidět. „Musí vyhodnotit, zdali to, že zvednou pro takto připravenou transakci ruku, nebude znamenat v budoucnu, nebo i v současnosti, nějaké nebezpečí, že je někdo označí za ty, kteří hospodařili jako podnik špatně. To není jednoduché. Nezávidím ani řídícímu výboru, ani dozorčí radě ani představenstvu. Já bych pro toto asi ruku nezvedl,“ upozorňuje Jan Kasal na to, jakou zodpovědnost na sebe lidé z orgánů Českých drah v případě souhlasu s převodem nádraží na SŽDC berou.

 


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na akci Konečné se muž bál o život. Skončilo to bouřlivě

4:44 Na akci Konečné se muž bál o život. Skončilo to bouřlivě

V diskusi plzeňských občanů s předsedkyní KSČM a koalice STAČILO! Kateřinou Konečnou projevil obavy …