Česká školní inspekce se v letošním roce vrhla do praktického zhodnocení výuky mediální gramotnosti na českých školách.
O návštěvě inspekce v souvislosti se začleňováním výuky mediální gramotnosti do vyučovacích hodin informoval ParlamentníListy.cz zdroj blízký jedné pražské střední škole. Informaci o návštěvě inspekce na hodině prý vyučující dostal dva dny předem. Identitu zdroje i konkrétní střední školy, kde návštěva inspektorů proběhla, redakce zná.
Podle náměstka ústředního školního inspektora Ondřeje Andryse v tomto případě ale Česká školní inspekce výuku mediální gramotnosti ve školách nekontroluje.
Hodnocení, nikoliv kontrola
„Kontrola se týká například dodržování školských právních předpisů nebo nakládání s finančními prostředky státu,“ sdělil ParlamentnímListům.cz Andrys s tím, že v případě návštěv na školách v souvislosti s výukou mediální gramotnosti jde o „hodnocení“. „Hodnocení se zaměřuje zejména na podmínky, průběh a výsledky vzdělávání,“ doplnil Andrys.
Česká školní inspekce ohodnotí začleňování mediální výchovy do výuky v tomto roce na celkem stovce škol. „Prezenční návštěvy budou realizovány na vzorku cca 50 základních a 50 středních škol napříč celou Českou republikou,“ uvedl na dotaz ParlamentníchListů.cz Andrys. Realizace praktické části hodnocení začala v únoru.
Půl roku a sto škol před sebou...
„Za tento měsíc bylo navštíveno jen několik jednotek škol. Nicméně máme na to celé pololetí až do června,“ upřesnil hodnotící proces Andrys.
Význam mediální výchovy a gramotnosti se v posledním roce začal zdůrazňovat. A na poplach začali bít i někteří odborníci či novináři. Loni v létě se v boji proti dezinformacím a podléhání takzvaným fake news například začali angažovat někteří novináři, zapojily se i neziskové organizace.
„Pro uplatnění jednotlivce ve společnosti je důležité umět zpracovat, vyhodnotit a využít podněty, které přicházejí z okolního světa,“ sdělil Andrys k problematice mediální gramotnosti redakci ParlamentníchListů.cz. „Média se stávají důležitým socializačním faktorem, mají výrazný vliv na chování jedince a společnosti, na utváření životního stylu a na kvalitu života,“ doplnil. Inspekce se letos na mediální výchovu ve svém tematickém hodnocení zaměří vůbec poprvé.
autor: Jonáš Kříž