Správa železnic zrychluje přípravu a obnovu nádražních budov

21.07.2020 17:04

Správa železnic vynaloží od léta 2016, kdy převzala do své správy výpravní budovy od Českých drah, do konce letošního roku na revitalizaci nádražních a provozních objektů přes 6,4 miliardy korun.

Správa železnic zrychluje přípravu a obnovu nádražních budov
Foto: SŽDC
Popisek: SŽDC

Přestože se Správa železnic pustila téměř okamžitě do přípravy zlepšení jejich stavu, první výsledky se projevily s určitým časovým odstupem. Významným impulzem zrychlení byla organizační změna v úseku správy majetku a zefektivnění přípravy a realizace staveb v listopadu roku 2018.

„Prakticky ze dne na den jsme dostali do své správy více než 1 500 objektů, které byly v drtivé většině případů ve stavu, který si vyžadoval menší nebo větší stavební zásahy. První rok správy nádraží tak byl především ve znamení dílčích oprav a zahájení projektové přípravy rekonstrukcí,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Naším cílem je nabízet na nádražích minimálně základní služby cestujícím. V často předimenzovaných budovách také poskytujeme za ekonomicky přijatelných podmínek pronájmy orgánům státní správy a samospráv. Zatím šlo spíše o menší prostory, jako například policejní služebny, letos už ale došlo k umístění většího počtu kanceláří Státní správy sociálního zabezpečení v Břeclavi. Jednáme také o přesunu úředníků Finanční správy do zrekonstruované nádražní budovy v Ostravě-Vítkovicích. Dokončenou budovu v Havířově pak využije tamní radnice pro volnočasové aktivity svých obyvatel.“  

České dráhy jako předchozí majitel neměly až na několik výjimek projekčně připravenou žádnou stavbu, zároveň se poměrně lišily představy o rozsahu a charakteru rekonstrukcí a oprav nádraží. Zásadní zlom nastal na podzim 2018, kdy prošla Správa železnic (dříve SŽDC) významnou organizační změnou, která mimo jiné zrušila samostatný a vyčleněný úsek správy majetku. Nově se správa výpravních budov logicky začlenila do struktur organizace. Komplexní revize celého plánovaného rozsahu rekonstrukcí nádražních budov odstartovala razantní zrychlení přípravy i realizaci modernizace.

Správa železnic přijetím strategického dokumentu Ministerstva dopravy Koncepce při nakládání s nemovitostmi osobních nádraží v roce 2019 zavedla zcela nový pohled na systém plánování stavebních počinů nádražních budov s orientací na stanovené priority, především pak na stavebně-technický stav, významnost lokality a související stavby Správy železnic a municipalit. Zavedlo se střednědobé plánování v horizontu pěti let zaměřené na celkové potřeby z pohledu historické podudržovanosti nádražních budov.

Možné finanční objemy příslušných zdrojů jsou pro každý rok stanoveny v rámci schvalování rozpočtu SFDI. Tyto objemy se mohou měnit v závislosti na výši disponibilních zdrojů cestou rozpočtových opatření nebo změnových řízení. Objem přidělených finančních prostředků z rozpočtu SFDI každoročně stoupá a v letech 2019 i 2020 je objem z pohledu historie Správy železnic rekordní.

„Nárůst investovaných finančních prostředků nejlépe ukazují čísla, a to jak ve vynaložených částkách, tak i v počtu opravených či zmodernizovaných nádražních a provozních budov. Pokud bylo za první rok správy vynaloženo přibližně 500 milionů korun, koncem roku 2017 atakovala částka jednu miliardu korun. Významný posun pak nastal v roce 2018, kdy celkový objem finančních prostředků překročil 1,1 miliardy,“ hodnotí Jiří Svoboda a současně doplňuje: „Plníme programové prohlášení vlády z června 2018 v oblasti oprav a rekonstrukcí nádražních objektů. Na obnovu nádražních a provozních budov se v roce 2019 vynaložila rekordní částka, a to 1,6 miliardy korun. Pro letošní rok předpokládáme částku 2,1 miliardy na obnovu více než sedmdesátky nádražních budov, dalších více než 50 objektů je v přípravě.“

Správa železnic přistoupila v posledním období také k rekonstrukci největších budov osobních nádraží, které má ve své správě. Začala již oprava fasády Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, současně se na příští rok připravuje zásadní obnova interiérů tohoto historického objektu. Naplno běží práce na nádražní budově v Havířově, právě zahajujeme přestavbu rozsáhlého objektu v Českých Budějovicích. Projektuje se celková modernizace pardubického nádraží, připravuje se také rekonstrukce výpravní budovy v Plzni. Jenom u těchto projektů dosahuje výše investic 4 miliard Kč.

Z protokolu NKÚ vyplývá, že Správa železnic využila finanční prostředky na stavební akce účelně a současně proces realizace těchto akcí odpovídal stanoveným cílům a prioritám a byly tak vybrány k realizaci oprávněně. Kontrolou bylo dále ověřeno, že v Koncepci jsou nastaveny základní strategické postupy, tedy rozsah, priority a principy stavebních akcí osobních nádraží, akce zařazované ve střednědobém plánu odpovídají stanoveným prioritám. Současně z kontroly vyplývá, že Správa železnic v průběhu roku 2019 implementovala povinnosti definované Koncepcí Ministerstva dopravy do vnitřních předpisů.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

osobnosti ANO

Dobrý den, paní Dostálová, překvapil mě průzkum, podle kterého vás řada lidí nezná. Je pravdou, že já se o politiku dost zajímám a díky PL vás i znám. Ale napadá mě jedna věc, není chybou, že za ANO vystupují stále ti stejní? Babiš-Schillerová-Havlíček, občas vy nebo pan Nacher? Není potřeba, aby ge...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: Po zvýšení příspěvku na péči je nutné zajistit i jeho pravidelnou valorizaci

22:04 Ombudsman: Po zvýšení příspěvku na péči je nutné zajistit i jeho pravidelnou valorizaci

Zvýšení příspěvku na péči, které v pátek odsouhlasila Poslanecká sněmovna, se nevztahuje na nejnižší…