O kom jste v souvislosti s evropskými volbami slyšeli nejvíc?Anketa
Bursík: Brutálně škodlivý projekt
„Byl jsem několikrát na vládě a dělali jsme poměrně podrobnou analýzu týkající se potenciálních zásahů do krajiny, zvláště chráněných území a území v rámci evropské soustavy Natura. Projekt je tak brutálně škodlivý, že si něco takového v Evropě v roce 2014 při současných požadavcích ochrany krajiny a přírody vůbec nedovedu představit. Jedna jeho část byla realizována na okraji Vídně za Adolfa Hitlera. Od té doby se svět posunul a začal si vážit přírody. Považuji to za totální fantasmagorii, která nemůže ani teoreticky projít nějakým povolovacím procesem. Představa, že to bude financováno z evropských peněz, je lákavá, ale kvůli zamítavým odborným stanoviskům se to nestane,“ sdělil nyní ParlamentnímListům.cz šéf LES Martin Bursík.
K projektu DOL je vyhraněně kritický. „Tento projekt je ale dle mého názoru mrtvý a proč za něj prezident lobbuje, toť otázka. Nevidím racionální argumenty, proč podobné megalomanské projekty realizovat. Považuji to za absolutní zvěrstvo z pohledu ochrany přírody a krajiny a ekonomicky za totální nesmysl,“ doplnil.
Liška: Neekonomické, neperspektivní
„Je to zcela neekonomické, neperspektivní a v neposlední řadě to ohrožuje cenné části přírody. Peníze na tyto zbytečné stavby budou chybět na obchvaty měst a byly by efektivněji vynaloženy na železniční koridory, které mají o řád vyšší kapacitu,“ napsal již dříve ParlamentnímListům.cz předseda Strany zelených Ondřej Liška. Ostatně koridor DOL považuje vedoucí dopravní odborné sekce Strany zelených Martin Robeš za evergreen a zároveň chiméru, která vlastně odvádí pozornost od klíčových dopravních zájmů země. „Celý ten ypsilon koridoru DOL má délku asi 400 kilometrů a nachází se v údolních nivách. V evropské soustavě ochrany přírody Natura 2000 je sedmnáct lokalit, které leží na území plánované výstavby průplavu. Takže je to úředně nemožné a z evropských fondů by na to nikdo nedal ani euro,“ dodal kdysi.
Ondřej Liška
„Na jedné straně je pravda, že lodní doprava je výhodná z hlediska hluku a po výměně motorů u šífů i emisí, ale pouze tam, kde jsou pro to příhodné přírodní vodní cesty. Když se ale na úzkých horních tocích řek začne stavět, likvidují se významné biotopy, což je i případ Děčína a Přelouče. Labe má kapacitu jako jednokolejná železnice. Udává se, že se výstavbou plavebních stupňů umožní přeprava čtyř milionů tun zboží ročně, ale správa železniční cesty uvádí volnou kapacitu na trase do Německa sedm až čtyřiatřicet milionů tun ročně, nemluvě o plánovaném železničním tunelu pod Krušnými horami. Přeprava po Labi je jen zlomek kapacity, žádná sláva,“ podotkl také Robeš. Ostatně i Matěji Stropnickému připadá DOL jako betonová fantasmagorie.
Žhavé téma DOL
Téma koridoru DOL se kvůli vyjádřením prezidenta Zemana dostalo opět do popředí. Ten vyplísnil vládu za to, že chce zastavit studii, která prověřuje možnost kanálu DOL, s tím, že tak znevěrohodní naplňování vlastní koaliční smlouvy. Špičky vládní koalice mu na to konto vzkázaly, že ji chtějí pozastavit, aby diplomaté o DOL jednali se sousedními zeměmi, které nesouhlasí s financováním nákladné stavby z evropských fondů. Podobně se prý dříve vyjádřilo i Prachařovo ministerstvo. Ostatně komise Akademie věd pro životní prostředí koncem února uvedla, že výstavba takového kanálu nemá nyní ekonomické, sociální ani ekologické opodstatnění.
O vodní koridor DOL se již léta vede válka argumentů. Někdy je ve fázi klidu zbraní, jindy zuří v plné síle. Na jedné straně stojí někteří ekologové a všechny zelené strany, na druhé významná část vodohospodářů, podnikatelů a politiků. První argumentují tragickými dopady na přírodu okolo trasy koridoru, druzí zase uvádějí výhody přepravní, vodohospodářské, energetické a další. Částku na výstavbu kanálu proto každý uvádí jinou. Pohybuje se od 200 miliard až skoro k bilionu korun.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský