Fantasmagorie. Ťok nechal ležet na ulici stovky milionů, ozývá se po uzavření smlouvy na mýto

28.09.2018 17:06 | Zprávy

Z úst ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) už několik dní slyšíme, že podepsal smlouvu na supermoderní mýtný systém za naprosto nejnižší cenu. A že by zasloužil pochvalu a potlesk od daňových poplatníků. Když pomineme, že okolnosti podpisu této smlouvy jsou přinejmenším podezřelé, možná i nezákonné, podívejme se blíže na pravdivost jeho slov na číslech a faktech.

Fantasmagorie. Ťok nechal ležet na ulici stovky milionů, ozývá se po uzavření smlouvy na mýto
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Cena za stavbu a desetileté provozování mýtného systému vítězného konsorcia CzechToll/SkyToll je 10,75 mld. korun. Tak zněla skutečně nejnižší předběžná indikativní nabídka poté, co ministr otevřel v březnu obálky uchazečů. Jenže Dan Ťok se svým týmem uspořádal proto tak komplikovaný tendr, aby mu umožňoval, aby v závěru jednal s uchazeči o dalším snížení ceny. Tedy aby se z těch předběžných nabídek staly nabídky konečné. I když měl dostatek času, na tento krok Ťok z nepochopitelných důvodů zcela rezignoval. Jeho hnutí přitom prosazuje přístup řádného hospodaření se státními prostředky. Nabízí se otázka, proč ministr neotevřel jednání s prvním nebo s dalšími uchazeči v pořadí, a nesnažil se je dotlačit k dalšímu snížení ceny? Takový CzechToll/SkyToll by určitě ve strachu o vítězství v zakázce státu ještě slevil. Dokonce i třetí Maďaři a druhý Kapsch na jaře vehementně nabízeli, že s cenou půjdou razantně dolů. Rakušané před pár týdny veřejně nabídli, že mýtné postaví za 10,5 miliardy. Že by čtvrt miliarda nebyla pro ministra dopravy nic, proč by se měl nějak snažit...

Ministr nezapočítal vyhozenou investici

V počtech a číslech nehraje ještě jeden fakt. Jak to, že ministerští k té super výhodné nabídce nepřipočetli náklady zmařené investice do stávajícího mýta, které už daňoví poplatníci jednou zaplatili a které se Ťok rozhodl vyhodit do koše. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu jde o 7 miliard korun, na kterou odhadli hodnotu českého mýtného systému, který je v majetku státu a který mohl příštích deset let bez nutnosti dalších investic vybírat mýtné. Proč se ministr za ANO nepochlubí veřejnosti touto do nebe volající nehospodárností? Vždyť ještě loni se do českého mýta investovalo 350 milionů korun, aby byl připraven na jednotné evropské mýto, a to jsou peníze, které letěly rovnou do kanálu. Zaplatí je Ťok ze svého? Opravdu je Česko tak bohatou zemí, že si může dovolit vyměňovat mýtný systém každých deset let?

Setrvat u stávajícího mýta by vyšlo nejlevněji

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: ane

Mgr. Martin Kupka byl položen dotaz

internet

Nepřijde vám absurdní, že je ještě dnes na mnoha místech problém s dostupností internetu? Sám teď tvrdíte, jak budete situaci řešit, ale proč jste tak nečinil dosud? Mimochodem, když bude ODS v příští vládě, budete jako ministr dopravy pokračovat? Protože objektivně vzato, jste asi nejlepší ministr ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rusko: Benzín za 16 korun. Politik SPD natočil realitu

16:10 Rusko: Benzín za 16 korun. Politik SPD natočil realitu

Zastupitel plzeňského obvodu 1 za SPD Jakub Zieba, který dlouhodobě žije v ruském Volgogradu, zveřej…