Grantová komise, v níž můžeme najít odborníky na řadu oblastí kulturního života, po zaslání žádostí usedne a rozhodne, kdo dotaci získá. Rozhoduje také o tom, kdo ji nezíská, případně získá jen část. Předsedou zmíněné komise je zastupitel Martin Benda (PRAHA SOBĚ) a mezi členy se pohybuje například Jan P. Muchow (odborník za oblast hudby), Adam Halaš (odborník za oblast tance a nonverbálního umění), Richard Drury (odborník za oblast výtvarného umění, fotografie a nových médií) nebo Ivo Mathé (odborník za oblast audiovizuálního umění).
Co soudíte o Lubomíru Zaorálkovi?Anketa
Oblast dotační politiky lze z pohledu ekonomiky rozdělit na tři části. Subjekt, dejme tomu divadlo, zažádá o konkrétní sumu, vyčíslí své celkové náklady a vysvětlí, proč by se mu daná částka hodila. Komise zaujme stanovisko a rozhodne. Jako příklad jmenujme Divadlo Semafor. To pro rok 2019 žádalo rovných 10 milionů, dostalo jich sedm. Grantová komise ke svému rozhodnutí uvedla, že „Semafor je etablovanou komorní scénou pražské divadelní mapy se symbolickým významem legendárního místa svobodné inspirace, ať už v rámci Prahy působilo kdekoli. Divadelní a umělecká činnost divadla Semafor na rok 2019 si finanční podporu zcela pragmaticky zaslouží, neboť s přehledem stále splňuje všechny výkonností i umělecké ukazatele.“
Jan Hrušínský požadoval 10 milionů, obdržel 1,5 milionu (náhled z dokumentu "Usnesení Zastupitelstva HMP č. 4/58 ze dne 28. 2. 2019")
Ne každý se ale mohl zaradovat z takto vysoké sumy. Například Divadlo Ungelt, jehož roční rozpočet se pohybuje přes 30 milionů korun, žádalo o osm milionů, obdrží částku 1.100.000. Podobně vysoký grant dostává Ungelt de facto každý rok. Grantová komise k hodnocení poznamenala, že „hospodaření Ungeltu podle předložených výkazů dosahuje pravidelně zisk, hospodaření je však ohroženo ztrátou dlouholetého sponzora“. Praha tak v případě Divadla Ungelt částečně supluje reklamního partnera. Zakladatelem divadla je Milan Hein, jednatelem Martin Šimek. Vstupenky stojí od 250 po 800 korun.
Mezi desítkami žádostí ovšem ParlamentníListy.cz nalezly i eseróčko, jehož šéf se k dotační politice staví dlouhodobě negativně. Jistě, jde o Jana Hrušínského. Připomeňme jeho slova pro rádio ZET, kdy dotace označil za škůdce kvalitního umění, který brání přirozenému zániku divadel. Výsledkem pak je podle principála Hrušínského předotovanost a nevyváženost tržního prostředí.
Na dotační (grantovou) žádost Divadla Na Jezerce se proto podíváme podrobněji. Je totiž rozdělena na dvě části, co se obsahu týká. První je vlastní vysvětlení subjektu (divadla, pořadatelů koncertů a podobně), proč by mělo peníze dostat, druhou tvoří reakce grantové komise. Hrušínského divadlo v popisu sumíruje, vzpomíná a vesměs chválí. „Divadelní společnost Jana Hrušínského zahájila svoji činnost v Divadle Na Jezerce v roce 2004 a velmi rychle si získala značnou diváckou oblibu a podařilo se jí přizvat ke spolupráci přední české umělce. Jezerka se může chlubit stabilní 90procentní návštěvností, malá kapacita sálu však neumožňuje pokrytí všech nákladů jen ze vstupného,“ stojí ve vysvětlení k žádosti.
Zaslouží si Věra Jourová pokračovat v Evropské komisi jako zástupkyně České republiky?Anketa
Podívejme se také na to, co stojí v žádosti na rok 2018. „DNJ nechce zvyšovat ceny vstupného, přestože náklady na tvorbu inscenací a provoz se neustále zvyšují, a proto připomíná, že pro splnění dramaturgického cíle a zachování nesporné kvality scény je podpora HMP nezbytná."
V letech 2018 a 2019 pak Hrušínského divadlo žádalo více než 21 milionů korun (10.737.000 a 10.491.000 korun), přičemž v obou případech odešlo s celkem uspokojivým výsledkem. Ve zmíněných letech obdrželo 3 miliony korun. Dodejme, že vyčíslené náklady na provoz Divadla Na Jezerce byly v roce 2019 celkem 27.211.000 a Hrušínský tak od Prahy požadoval 38,5 procenta způsobilých nákladů.
Pro úplnost dodejme, že jen několik divadel na tom bylo v letošním roce líp: Divadlo Na Fidlovačce získalo 3,2 milionu, výše zmíněný Semafor rovných 7 milionů, Jatka78 (projekt na celoroční činnost divadla pro nezávislé experimentální umění v Praze) dostala 5,5 milionu. Ostatní sumy se pohybují v řádech stovek tisíc. Divadlo Kampa obdrželo 300 tisíc, Divadlo Spektákl 250 tisíc, Divadelní společnost Masopust 450 tisíc a kupříkladu Divadlo AHA! 420 tisíc korun.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový