Neuvěřitelný příběh ústecké dálnice. Přečtěte si, co všechno se kolem její stavby semlelo

16.12.2016 9:33

Čeští řidiči se budou moct kochat, radoval se před pár dny ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok v médiích. Dálnice D8 z Prahy do Drážďan, která bude v sobotu 16. prosince otevřena totiž vede i přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří. Možná i kvůli tomu to s jejím dokončením nebylo nijak snadné. Překážky jí do cesty kladli ekologičtí aktivisté i sama příroda. S výstavbou této dálnice se přitom počítalo ještě za tzv. druhé republiky.

Neuvěřitelný příběh ústecké dálnice. Přečtěte si, co všechno se kolem její stavby semlelo
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Dálnici D8 vedoucí z Prahy na sever Čech a pak dál do Drážďan je konečně možné otevřít celou. Ministerstvo dopravy vydalo souhlas s užíváním stavby. Trvalo to ale velmi dlouho. První plány na dálnici z Prahy přes sever Čech až do Německa se zrodily ještě za druhé republiky. I Hitler počítal zřejmě s tím, že dálnici opravdu vybuduje. K realizaci stavby však nakonec přikročili až komunisté v osmdesátých letech minulého století.

Trvalo však přes 30 let, než byla tato dálnice definitivně dobudována. Pokud vezmeme v potaz první plány na vybudování dálnice z roku 1938, tak od nápadu k dokončení stavby uplynulo víc než tři čtvrtě století. Server Aktuálně.cz připomíná, že poslední páska bude přestřižena v sobotu 16. prosince a z Prahy až do Německa se budou moc projekt první řidiči po nové dálnici. Ministr dopravy Dan Ťok si nedávno na Frekvenci 1 pochvaloval, že se řidiči budou moct kochat, protože dálnice vede překrásnou krajinou Českého středohoří.

Poslední otevřený úsek Lovosice–Řehlovice vede přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří, ale dlouho nebylo příliš jasné, zda vůbec bude vystavěn, protože ekologičtí aktivisté dělali všechno pro to, aby stavbu přes CHKO zkomplikovali. Ještě v roce 1993 se počítalo, že tento úsek dálnice bude stá 3 miliardy korun. Konečná cena činila 14,7 miliardy. Vedle ekologických aktivistů stavbu dálnice ohrozilo i nestabilní podloží. Již zmíněný ministr Ťok však v rozhlase řidiče ujišťoval, že by jako ministr dopravy nenechal dálnici otevřít, pokud by neměl od odborníků záruky o její bezpečnosti.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úplně jinak. Reforma „slovenské ČT“ tak, jak se o ní nepíše

12:53 Úplně jinak. Reforma „slovenské ČT“ tak, jak se o ní nepíše

Na Slovensku je rušno kolem veřejnoprávních médií. „Největší likvidátoři svobody slova se dnes pasuj…