Stát si pochvaluje nárůst Romů v běžných školách. Více peněz na ně ale nedá

19.01.2014 7:19

Pro romské děti je v současné době mnohem snazší usednout do školních lavic. Vyplývá to ze statistických údajů Ministerstva školství, které zveřejnil server iDnes.cz. Školy ale zároveň alarmují, že pro výuku žáků se specifickými potřebami trpí nedostatkem peněz i kvalifikovaných učitelů.

Stát si pochvaluje nárůst Romů v běžných školách. Více peněz na ně ale nedá
Foto: kr-stredocesky.cz
Popisek: Prázdná třída, ilustrační foto

Podle náměstka ministra školství Jindřicha Fryče se například počet žáků s lehkým mentálním postižením, kteří mají v běžných třídách individuální plán, zvýšil od roku 2008 ze 782 na 1 191. Upouští se také od dřívější praxe, že pedagogicko-psychologické poradny posílaly do zvláštních škol děti i kvůli tomu, že měly omezenou slovní zásobu či špatně držely tužku.

Školy však varují, že na výuku všech dětí pohromadě s individuálním přístupem ke každému z nich jednoduše nemají peníze. A netýká se to jen Romů, ale i fyzicky postižených, dětí s poruchami učení, cizinců či mimořádně nadaných žáků.

"Inkluzivní školství je jeden z nejdražších systémů. Vzdělávací soustava na něj není vůbec připravená, je to naprosto mimo realitu. Pokud se všechny děti dají za současných podmínek do běžných základních škol, tak se zhorší vzdělávání průměrných, neřkuli nadanějších žáků, protože učitelům na to nezbude čas," uvedl pro iDnes.cz Zdeněk Bělecký, ředitel ZŠ Meteorologická v pražské Libuši, do které chodí zhruba patnáct procent vietnamských žáků. 

Praktické školy se rušit nebudou

Učitelka Gabriela Handrychová z pražské ZŠ Kunratice je toho názoru, že když se všichni žáci umístí do běžných škol, tak to řadě z nich přinese spíše škodu než užitek. "Na běžné základce jsem se setkala s několika romskými dětmi, které učivo nezvládaly a přes pomoc učitelů byly v páté třídě téměř negramotné,“ podotkla s tím, že pomoci by mohla například větší prostupnost mezi praktickými a běžnými školami.

Ministerstvo školství ale připomíná, že školy na žáky s postižením dostávají kromě běžného normativu ještě příplatek, který se však netýká žáků se sociálním znevýhodněním. Od původního plánu – zrušení veškerých praktických škol – už upustilo. "Tím se problém nevyřeší. Máme praktické a speciální školy, kterými se můžeme chlubit v Evropě," tvrdí budoucí ministr školství Marcel Chládek.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nem

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…