Ťokovo spěchání s vyhlášením vítěze soutěže na provozovatele mýta a nyní také odcházení z politiky může být i útěkem před kostlivci na ministerstvu

10.04.2018 10:50

Ministr dopravy Dan Ťok byl sice nejdéle sloužícím ministrem dopravy posledních let, o moc více než předchůdci toho ale neudělal. Spíše naplnil skříně na Ministerstvu dopravy dalšími kostlivci. Dálnice se pořád nestaví, zákon na zjednodušené výkupy pozemků, které vadí stavbě dálnic, je v nedohlednu a k tomu nyní absolutně nedůvěryhodné výběrové řízení na provozovatele českého mýta.

Ťokovo spěchání s vyhlášením vítěze soutěže na provozovatele mýta a nyní také odcházení z politiky může být i útěkem před kostlivci na ministerstvu
Foto: Ministerstvo dopravy
Popisek: Ministr dopravy Dan Ťok

Včera ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO) oznámil, že z postu ministra dopravy odejde, pokud by byl ve vládě, která by měla vzniknout v důsledku podpory Okamurova hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD). Koho by tím ale zarmoutil? Asi nikoho. 

Snad jen jednoho z účastníků výběrového řízení na nového provozovatele českého mýta, slovenskou společnost SkyToll, která netrpělivě očekává své vyhlášení za vítěze. V tendru, který vyhazuje stávající funkční zařízení na výběr mýta v hodnotě několika miliard a přiznává lukrativní nabídku firmě, kterou tolik prosazoval bývalý premiér Sobotka a jeho nejbližší poradci. 

Bude ale dříve vláda s podporou SPD bez Ťoka, anebo předčasně ukončený tendr na provozovatele českého mýta a urychlené vyhlášení firmy SkyToll jako vítěze? Zajímavostí je, že hnutí SPD už dlouhodobě kritizuje právě ministry Ťoka a Pelikána a také ministryni obrany Karlu Šlechtovou. Podle předsedy SPD Tomia Okamury to nejsou odborníci. Ťok byl podle Okamury v minulém volebním období jako ministr dopravy neúspěšný, protože postavil málo dálnic.

Anketa

Koho byste vybrali do čela KSČM?

hlasovalo: 8328 lidí
Nejvíce miliard se připravuje vyhodit do vzduchu ministr Ťok ale právě v souvislosti s mýtem. Na jedné straně odepíše stávající funkční systém za několik miliard a na druhé straně zaplatí za nový vítězný systém další miliardy. K mnoha kritikům z řad odborníků, politiků a široké veřejnosti za neuvěřitelné chyby v tendru a za nezodpovězené otázky, proč tolik spěchá, se včera přidaly dvě společnosti ze čtyř, které se soutěže účastní. 

Společnosti Kapsch a National Toll Payment Services vyzvaly Ministerstvo dopravy k dialogu ohledně podaných nabídek. Kapsch dodal, že je připraven svou nabídku upravit tak, aby lépe vyhovovala požadavkům ministerstva a byla ekonomicky výhodnější. Ministerstvo na dotaz ČTK odmítlo jakékoliv informace k tendru komentovat s tím, že výběrové řízení stále pokračuje.

Současný provozovatel mýtného systému Kapsch svým krokem reagoval na informace Hospodářských novin, podle kterých bude vítěz tendru vyhlášen už tento týden. „Je-li to pravda, pak nás takový postup šokuje. Ministr (dopravy Dan Ťok) zjevně mění názory ze dne na den. Nedávno prohlašoval, že jeho komise posoudí všechny nabídky, že se vyjednáváním budou věnovat do konce léta, a teď vše uspěchá a obejde i soutěžní dialog,“ řekl šéf tuzemského Kapsche Karel Feix. Podle firmy zadávací dokumentace tendru počítala s tím, že po podání předběžných nabídek povede ministerstvo se všemi uchazeči dialog s cílem zlepšit nabídky ve prospěch zadavatele.

Podobně se k informacím staví maďarská firma National Toll Payment Services. Společnost uvedla, že je rovněž připravena projednat s ministerstvem svou nabídku. „Zadávací podmínky jsou navíc plné chyb a nejasností, které jsme vnímali jako rizika a při sestavování naší nabídky jsme je takto museli zohlednit. Jejich vyjasnění by se pochopitelně pozitivně promítlo do nabídkové ceny. Předpokládali jsme, že k tomu dojde právě při jednání se zadavatelem,“ uvedl výkonný ředitel odboru obchod a marketing společnosti Eltodo Marat Saber. Eltodo, tuzemský výrobce dopravních systémů, do tendru vstoupilo společně s maďarskou firmou.

Kromě obou jmenovaných firem v tendru na provozování mýta po roce 2019 soutěží  slovenský Sky Toll a německá firma T-Systems. 

Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: pas



Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

A proč nenazvat manželstvím muže a deset žen dohromady? Doba se posunula, hájí stejnopohlavní páry pirát Michálek

19:00 A proč nenazvat manželstvím muže a deset žen dohromady? Doba se posunula, hájí stejnopohlavní páry pirát Michálek

V Poslanecké sněmovně vzniká zákon, který má zrovnoprávnit svazky stejnopohlavních párů s těmi, kter…