Vláda projedná smlouvu o financování krajské železnice

19.07.2016 21:25

Vláda projedná smlouvu o financování krajské železnice mezi roky 2020 a 2034. Nová dohoda, kterou by měla vláda s kraji podepsat, nahradí takzvané železniční memorandum, jež nebylo právně závazné a v minulosti bylo několikrát zpochybněno. Kraje by ke každé vynaložené koruně na provoz železniční dopravy mohly získat zhruba 30 haléřů státní dotace. Projednání tohoto bodu vláda na svém předchozím zasedání odložila.

Vláda projedná smlouvu o financování krajské železnice
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak

„Protože se memorandum jevilo v minulém období jako nedostatečná záruka stability financování v čase, navrhuje se přistoupit k uzavření smlouvy mezi státem a kraji, ve které by byla pravidla spolufinancování nastavena,“ uvedlo v předkládací zprávě ministerstvo dopravy. Jeho prostřednictvím bude stát krajům peníze na spolufinancování železnice posílat.

Soukromí železniční dopravci ministerskému návrhu vyčítají, že současně s přiznáním státního příspěvku nezavazuje kraje, aby vyhlašovaly výběrová řízení na dopravce, kteří by měli tyto tratě obsluhovat. „Stát jako dobrý hospodář musí určit, jak mají kraje nakládat s prostředky daňových poplatníků při objednávání dotovaných regionálních spojů. Jedinou cestou jsou transparentní výběrová řízení, která prokazatelně vedou k úspoře dotací o 20 až 30 procent a k vyšší kvalitě pro občany,“ uvedl dnes majitel společnosti RegioJet provozující železniční i autobusovou dopravu Radim Jančura.

Podobně se dnes vyjádřil i konkurenční soukromý dopravce Leo Express. „Zatímco Evropský parlament nyní schvaluje novou podobu nařízení v rámci tzv. čtvrtého železničního balíčku, který jasně podporuje soutěž na železnici, Česká republika narychlo uzavírá trh. Na tento postup doplatí státní rozpočet i cestující,“ uvedla společnost v tiskové zprávě.

Návrh dohody o pravidelných závazných příspěvcích pro kraje na objednání železniční dopravy schválil kabinet letos v březnu. Dohoda počítá s tím, že kraje dostanou v součtu zhruba 2,9 miliardy korun. Příspěvek se bude pravidelně navyšovat o inflaci. Kraje budou moci státní příspěvek použít na železničních tratích, kde jsou během pracovních dnů objednány alespoň čtyři páry vlaků.

Většina železničních linek v Česku je dotovaná. Stát prostřednictvím ministerstva dopravy dorovnává takzvanou prokazatelnou ztrátu na rychlíkových tratích. Kraje pak z vlastních peněz a částečně i z peněz získaných převodem přes ministerstvo dopravy spolufinancují provoz regionálních osobních vlaků.

Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: čtk

Ing. Miloš Zeman byl položen dotaz

420 milionů - na co?

Dobrý den, na co potřebujete takový rozpočet, když už téměř ani necestujete, navíc je tu krize? Nezasloužili by si peníze spíš lidi než pár vyvolených?



Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Bez solárů nové budovy nebudou. Další plán EU proti Putinovi. Opět šlo přes TOP 09

22:22 Bez solárů nové budovy nebudou. Další plán EU proti Putinovi. Opět šlo přes TOP 09

Evropská komise dnes představila plán zvaný REPowerEU, který je reakcí na těžkosti a narušení globál…