Řetězec Lidl k propagaci svých regionálně zaměřených „řeckých týdnů“ rád využívá atraktivní obrázky z ostrova Santorini. Je na nich vidět azurově modré moře a proti němu na útesu dva souměrné modrobílé kostely.
Jak ale nedávno zjistili překvapení spotřebitelé, obrázky byly před otištěním na letácích a obalech výrobků prohnány dílnou retušéra. Ten z kupolí obou kostelů odstranil kříže. Kauza začala v Belgii, kde bylo několik zákazníků tímto svérázným přístupem ke kulturnímu dědictví překvapeno. A když se zpráva dostala do médií, začaly se v centrále mezinárodního řetězce hromadit stížnosti. Při té příležitosti se zjistilo, že obrázek ořezaných kostelů byl použit i v České republice, kde „řecký týden“ proběhl nedávno.
„Jsme společnost, která respektuje různorodost a to vysvětluje, proč jsme na obalech zvolili tento design,“ vydal Lidl následně tiskové prohlášení. Různorodost podle managementu spočívá v tom, že nebude prezentována žádná symbolika. „Vyhýbáme se užití náboženské symboliky, protože nechceme přispívat k vyloučení žádného náboženství,“ objasnila firma.
V pátek se kauza zmanipulovaných obrázků rozjela i v českých médiích. Vyjadřovali se k ní politici, zejména ministr zemědělství, lidovec Marian Jurečka si nebral servítky. „Je na zvážení, aby lidé sami zvážili, zda takovouto kampaň na řecký týden podporovat tím, že tam přijdou v týdnu nakupovat,“ vzkázal nakupujícím.
Snaha společnosti smazat realitu vyvolala o víkendu neuvěřitelné vzepětí lidové tvořivosti, které jsme pro vás shrnuli.
Česká pobočka společnosti Lidl pod tímto tlakem vydala tiskové prohlášení, ve kterém se zákazníkům za manipulaci s obrázky omlouvala, a odpovědnost přenesla na „mezinárodní tým“, který obaly designoval.
Stanovisko centrály společnosti tedy je, že manipulace s obrázky proběhla proto, že společnost nechce dát příslušníkovi žádného náboženství pocit vyloučení a proto odmítá veškerou náboženskou symboliku.
Nabídkové letáky Lidlu však usvědčují společnost přinejmenším ze selektivního přístupu k jednotlivým náboženstvím, pokud ne (v souvislosti s prohlášením o důsledné náboženské neutralitě) rovnou ze lži.
Redakce PL obdržela fotografii letáku Lidlu, pocházejícího z Nizozemska. Země bezprostředně sousedící s Belgií, kde celá kauza vznikla. A také země, která je známá vysokým zastoupením muslimské populace.
Právě ta se nejspíš mohla cítit uspokojena tento týden, když nizozemský Lidl spustil v rámci pravidelného cyklu regionálně zaměřených akcí „Arabský týden“. Podle známé pohádkové série byl nazván „Tisíc a jedna chuť“ a v jejím rámci si zákazníci mohli dopřát například Kebab Pizzu, obsahující tradiční přísady kebabu.
Celá speciální nabídka tisíce a jedné chuti pak byla zabalena do tradičního arabského designu. A obrázku vévodil charakteristický kopulovitý tvar modlitebny završený vysokým minaretem.
Zatímco kříž tedy „mezinárodní tým“ Lidlu není ochoten akceptovat, siluetu mešity rád učiní základem svého vizuálu.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav