Historik Malý: Proč se svatý otec staví na pozice ničivého liberalismu

18.08.2015 13:22 | Zprávy

Práva zločinců versus práva slušných lidí. Proč se svatý otec staví na pozice ničivého liberalismu?

Historik Malý: Proč se svatý otec staví na pozice ničivého liberalismu
Foto: repro, tan
Popisek: Papež František

Svatý otec František se proti trestu smrti vyslovil již několikrát, naposledy v psané promluvě k delegátům Mezinárodní komise za zrušení trestu smrti, které přijal při audienci 20. března tohoto roku. Trest smrti je podle papeže urážkou nedotknutelnosti lidského života, protože odporuje Božímu plánu s člověkem i s lidskou společností, a zároveň popírá jeho milosrdnou spravedlnost. Obětem násilí totiž prý nepřináší spravedlnost, ale podněcuje k pomstě.

Normální projev spravedlnosti

Stejně rozhodně se papež František staví i proti doživotnímu odnětí svobody. Po svém nástupu do úřadu proto zrušil v trestním zákoníku Městského státu Vatikán tento trest a zavedl naopak trestní postih za zločiny proti lidskosti (Motu proprio z 11.7.2013)."

"Kdo by však pohoršil jednoho z těchto maličkých, kteří ve mne věří, tomu by bylo lépe, aby byl mlýnský kámen zavěšen na jeho hrdlo a aby byl pohroužen do hlubiny mořské..." (Mat 18,6)

Papež samozřejmě, tak jako každý katolík, má právo vyslovit k otázce trestu smrti svůj soukromý názor. Co však už představuje překročení vlastních kompetencí a těžkou diskontinuitu s církevním postojem až do nedávné doby, jsou jeho výroky, že trest smrti je "urážkou nedotknutelnosti lidského života, protože odporuje Božímu plánu s člověkem a s lidskou společností...." Zde se papež František evidentně ocitá v nesouladu s Písmem sv. Je zbytečné vypočítávat mnoho pasáží Mojžíšových knih, kde Bůh sám za závažné zločiny trest smrti přímo přikazuje. Jak se to potom srovnává s Františkovým tvrzením, že trest smrti "odporuje Božímu plánu s člověkem..."? Tento evidentní rozpor by snad měl vysvětlit.

Je módní dnes namítat, že Ježíš Kristus tyto tvrdosti Starého zákona odstranil. Hluboký omyl! Kristus se nikdy a nikde k otázce trestu smrti bezprostředně nevyjádřil. Z kontextu Nového zákona spíše vyplývá, že jej považoval za normální projev spravedlnosti, když řekl: "Kdo by však pohoršil jednoho z těchto maličkých, kteří ve mne věří, tomu by bylo lépe, aby byl mlýnský kámen zavěšen na jeho hrdlo a aby byl pohroužen do hlubiny mořské..." (Mat 18,6). Na druhé straně však je pravdou, že Spasitel upřednostňuje snahu o nápravu a polepšení těžkého hříšníka a zločince před jeho popravou, kterou Starý zákon přikazuje.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Bc. Hubert Lang byl položen dotaz

migrace

Zajímalo by mě, jaký je ten váš zmiňovaný recept na migraci, když tvrdíte, že ,,my jako hnutí ANO říkáme, že máme svůj vlastní recept na pakt víz a migrace, na migraci jako celek." Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Přemysl Votava: Komu budeme mávat?

11:34 Přemysl Votava: Komu budeme mávat?

Vidím těch starostí kolem májových oslav 80. výročí konce války, jakou vlajkou mávat, koho nepřipomí…