Jan Vávra: Další vítězství politického marketingu Andreje Babiše

16.04.2014 7:28

Jak již bylo mnohokrát různými komentátory konstatováno, obliba Andreje Babiše, měřená jak volebním výsledkem, tak nejnověji různými výzkumy volebních preferencí i průzkumy důvěryhodnosti politiků, je postavena na všeobecném znechucení z politiky založené na politických stranách a parlamentní demokracii.

Jan Vávra: Další vítězství politického marketingu Andreje Babiše
Foto: Hans Štembera
Popisek: Andrej Babiš

Ponechme stranou skutečnost, že si takzvané standardní strany mohou za tento názor veřejnosti do značné míry samy. Jde samozřejmě o trend, který můžeme pozorovat i v jiných postkomunistických zemích, to však nijak nezmenšuje rizika obsažená v popularizování jednoduchých návodů na řešení složitých problémů.  

V podání Andreje Babiše bezesporu funguje spojení lidové mluvy s pečlivě budovaným obrazem nespokojeného občana, který jde do parlamentu proto, aby se i zde začalo opravdu makat.  

Nyní již můžeme posoudit, co slovo makat v podání Andreje Babiše znamená. Podle dosavadních výsledků lze Babišovy aktivity shrnout do dvou okruhů. Prvním jsou jeho prohlášení o tom, kolik peněz kterému ministrovi nedá a jak je nenechá mrhat státními prostředky. Druhým okruhem jeho aktivit jsou takzvané hloubkové audity, spojené s vytahováním nejrůznějších kostlivců. Obě aktivity se odehrávají samozřejmě s patřičnou pompou a za značné pozornosti médií.  

O tom, že se Babišův model politické práce setkává s pochopením veřejnosti, svědčí i skutečnost, že i ostatní ministři přistoupili na tento způsob hry a snaží se s vytahováním kostlivců ministru financí vyrovnat, což není při Babišově tempu jednoduché.  

Ale vzhledem ke snadnosti, s jakou se každý takový ministr, který odhalí mrhání penězi u svých předchůdců – což samozřejmě není nic těžkého ani překvapivého – dostane na první stránky novin, případně na začátek zpravodajské relace, jde o způsob komunikace, který se rozhodně vyplatí. Politici si tak mohou efektivně budovat to, čemu se říká pozitivní obraz v očích veřejnosti.  

Tento způsob politického makání zavádí na naši scénu nový styl politického marketingu. Snadnost, s jakou lze docílit úspěchu, je stejně nebezpečná, jako jsou nebezpečné Babišovy útoky na parlament jako na žvanírnu, která nic nevyřeší. Je samozřejmě smutné, že si politici zavedených stran snaží přisvojit Babišovy marketingové dovednosti, jakkoli se jim to v budoucnu nemusí vyplatit.  

Vzhledem k tomu, že motivem jak Andreje Babiše, tak ostatních politiků je pouze snaha dostat se do médií, nezbývá než apelovat na odpovědnost novinářů a jejich pověstnou zdravou skepsi. Při současném existenčním boji o každého diváka či čtenáře jde ale asi o zcela marné volání.

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Neutíkáte od problému?

Na vyřešení důchodové reformy jste měli dost času, když jste byli ve vládě, a to i ještě před covidem. Nepřišli jste s ničím a teď o ní nechcete ani s koalicí jednat, ale jak chcete i do budoucna prosadit nějakou zásadní reformu, když už teď se zdají jednání ve slepé uličce? Já mám obavu, že se jako...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Filip Šebesta: O prvním máji a dvou různých hloučcích

9:44 Filip Šebesta: O prvním máji a dvou různých hloučcích

První máj je v Čechách – pod vlivem veršů Karla Hynka Máchy, tedy nejpozději od dob národního obroze…