Karel Hvížďala: Zákon o státním zastupitelství je problém

02.12.2014 7:34

Pakliže problém s vymahatelností práva považují občané za jeden z hlavních, je na pováženou to, co jsme zažili v půli listopadu, když ministryně spravedlnosti seznamovala ve sněmovně na semináři přítomné politiky a státní zástupce s novým návrhem zákona právě o státním zastupitelství.

Karel Hvížďala: Zákon o státním zastupitelství je problém
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministryně spravedlnosti Helena Válková

Ač paní ministryně měla představit návrh, který posílí roli státního zastupitelství, nikdo z přítomných to tak nechápal a nikdo se také jejího návrhu nezastal.

Ministryně se na semináři zmínila, že chce převzít rakouský model. Jenže ten je centralistický a staví zástupce do role státních úředníků, což se u nás ukázalo jako politicky zneužitelné.

Proto i jinak velmi korektní nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman prohlásil, že by státní zastupitelství mohlo skončit v politickém područí, a pokud si to paní ministryně přeje, má to říci rovnou.

Od té doby státní zástupci při nejrůznějších příležitostech návrh detailně rozebírají a poukazují na jeho zásadní nedostatky, které posilují roli ministra: Skoro ve všech důležitých paragrafech najdeme větu, která umožňuje, aby hlavní slovo měla paní ministryně.

Výmluvy, že jde o detaily, které se dají ještě upravit, jsou ale nepřesvědčivé, protože právě v detailech bývá skryta zrada.

První náměstek Robert Pelikán návrh tvrdě hájí, a dokonce tvrdí, že jde o to zbavit se starého sovětského modelu centrálně řízeného státního zastupitelství a zvětšit samostatnost jednotlivých státních zástupců.

Takhle ale návrh kromě něj nikdo nečte a i zmiňovaný výrok paní ministryně to vyvrací.

Pan náměstek sice říká, že v Evropě existují různé modely a že neexistuje jeden správný, ale opomíjí to zásadní: Například v Itálii sice prokurátor patří oficiálně pod justici, tedy ministerstvo, ale veřejnost na něj často hledí – díky tomu jak vystupuje – jako na oponenta vládní moci.

Ve Velké Británii je prokuratura řízena sice vládou, ne ministrem, ale současně generální prokurátor je osoba nezávislá a odpovědná přímo parlamentu, a mimo jiné odpovídá také za to, že nedojde k politickému zneužití prokuratury.

Obě, byť formálně rozdílná, začlenění tedy bazírují na nezávislosti státních zástupců na vládě, která by u nás byla porušena.

Podobně nebezpečný je výrok náměstka Pelikána, který zazněl v rozhovoru s Martinem Veselovským, že jistá podřízenost ministerstvu je důležitá i kvůli trestní politice.

Tento výrok je již zcela za hranicí únosnosti, protože trestní politika nemá vůbec státní zástupce zajímat: Ti mají – v zemi kde platí princip legality – pouze dbát na dodržování zákonů a stíhat všechna jejich porušení.

Trestní politika by se měla týkat výhradně vzniku zákonů, a tedy parlamentu a neměla by nikdy ovlivňovat práci státních zástupců.

Prostě ve fungující demokracii platí to, co dlouhodobě prosazuje právní filozof Jiří Přibáň: Právní stát je tím stabilnější, čím méně je jeho fungování závislé na konkrétních vládách a jejich ministrech.

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Český rozhlas

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

migranti

Dobrý den, prohlášení Nerudové o migrantech jsem taky nepobral. Ale můj dotaz zní, zda se ví, kolik je v ČR aktuálně migrantů? A co si myslíte o migrantech z Ukrajiny? Máme je přijímat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Žák: Problémy Ústeckého kraje mi nejsou a ani nemohou být lhostejné

10:49 Zdeněk Žák: Problémy Ústeckého kraje mi nejsou a ani nemohou být lhostejné

Jsou totiž stejně jako kdekoliv jinde v naší vlasti výhradně důsledkem nekompetentní správy věcí veř…