Milan Knížák: Umění kazí morálku a hyzdí zeměkouli

15.09.2019 14:20

Vrchol moderny posunul umění do sociálního prostoru. Věžím ze slonoviny definitivně odzvonilo.

Milan Knížák: Umění kazí morálku a hyzdí zeměkouli
Foto: Hans Štembera
Popisek: Milan Knížák

Umělci nepotřebovali výstavní síně, divadla a knihovny, poněvadž procesuální díla se odehrávala na ulici, v lese, kdekoliv. Poezie se objevila na opuštěných zdech a v písních. Měli jsme pocit (byl jsem jedním z protagonistů této etapy), že jsme umění konečně od umění osvobodili. Zapomněli jsme na to, že lidé potřebují k životu určité konstanty, že bez dlouhodobých stimulů svět panikaří.

Po krátkém návratu k tradičním formám (Bad painting, Neue Wilde, apod.) se umění pomalu vracelo na akční pozice, ovšem bez ethosu, který světil šedesátá léta.

Situace se otočila. Sociální elementy jsou z přirozeného prostředí vytrhávány a stěhovány do umělých prostorů (galerií, divadel apod.), jakoby se umělci chtěli vrátit k určité tradici, ale zároveň zůstat až nebezpečně aktuální. Pomáhá jim v tom dokonalá komunikační síť, která do svého fiktivního světa vtáhla velkou část umění společně s tím, co si na umění hraje či se mu nějak podobá. Co bývalo riskem, stalo se normou. Umělci začali hledat výjimečnosti, poněvadž zavládl pocit, že stačí překvapit. Díla měla být co největší, nejhalasnější, nejvulgárnější a to ve všech i těžko myslitelných směrech. Nové, řekněme politické myšlenky, které zvulgarizovaly ekologické, genderové apod. postoje a povinná směšná korektnost z které čpí faleš, vytváří nové kódy a nutí nás, abychom uvěřili v něco, co se příčí naši tradici, výchově i představám. Svět umění tyto kódy až příliš rychle adoptoval a vytvořil tak zdání (kterému věří především umělci sami), že jde o něco převratného, co se má stát základem aktuálnosti a nechápou, že jsou předmětem manipulace.

Náležet k novým trendům začíná být v intelektuálním světě tak naléhavé, že se to mění v cenzuru. Umění, které se představuje jako všehoschopné, super odvážné a tedy svobodné, je přesně opakem. Umělci jsou otročeni (a tady bych zdůraznil dobrovolně otročeni systémem grantů, která je zavazují k určitým postojům), imperativ aktuálnosti je tak silný a rozšířený, že autoři, pokud se nepřihlásí k dobovým pseudoideálům, jsou z uměleckého milieu vyobcováni.

Státy a města, která chtějí být úspěšná a viditelná podporují současné umění a to má přímý dopad na estetiku lidských sídlišť. Vznikl nový dekorativní prvek – plastika ve veřejném prostoru - , který zaplnil naše města a vnáší do nich estetický i etický zmatek. Vznikají objekty bez vztahu k místu a tradici a většinou nejsou ani příliš dekorativní. Jedním z důvodů uměleckého chaosu jsou současné umělecké školy. Vůdčím motivem, který na uměleckých učilištích vládne je kreativita. Ve studentech je od začátku pěstován pocit, že jsou umělci a mohou všechno, poněvadž jejich povinností je permanentní revolta. K revoltě je však potřeba jasný a silný důvod, který chybí a tak umělci podléhají plytkým módním trendům hrajícím si na avantgardu. Z uměleckého díla se vytrácí obsah. Současná díla jsou založená na vtipu, gagu nebo naopak na nudě a amaterismu. Vnucovaná multikultura přinesla názorový a estetický zmatek. Tím vším se však dnešní umění paradoxně blíží podobě současného zmateného světa. Slabá společnost generuje slabé umění.

Došel jsem k názoru, že jediné, co by současnému kulturnímu dění (kde zásadní roli hraje umění) pomohlo, by bylo umění eliminovat. Když říkám, že nepotřebujeme umělecké školy, že bychom měli zavřít galerie a divadla a knihovny, popřípadě povolit vstup na přísně udělované vízum, lidé jsou zděšeni nebo se smějí. Vím, že je to neuskutečnitelné, ale slouží to jako naléhavá parabola.

Pro mne je současná společenská i kulturní situace symbolem lidské neschopnosti spravovat své vlastní věci. Současné umění podává o současném světě neblahou výpověď založenou na špatně pochopené humanitě. Lidé přestali modernímu umění rozumět a tak umění hledá nějaké kódy, které by je přiblížilo obecnému vkusu. Jelikož chybí pokora a umění nechce rezignovat na elitnost, stává se jen součástí zábavního průmyslu, která ani moc zábavná není.

Milan Knížák

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

bezpečnost EU

Z čeho jste nabyl dojmu, že EU zvládá řešit otázku bezpečnosti? Máte pocit, že si dokázala dobře poradit s migrační krizí, a že je připravena na tu další?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ladislav Jakl: Středověk trvá

15:57 Ladislav Jakl: Středověk trvá

Denní glosa Ladislava Jakla