Miroslav Novák: Koronavirus představuje jednoznačné riziko pro růst maloobchodu

13.03.2020 13:24

Velkou neznámou je koronavirus. Z krátkodobého pohledu domácnosti více utrácejí např. za potraviny. V dlouhodobějším pohledu lze však očekávat negativní dopad na maloobchodní tržby, a to v závislosti na délce ochranných opatření a na vývoji sentimentu českých domácností. V každém případě koronavirus představuje jednoznačné riziko pro nižší růst maloobchodu a tím i spotřeby domácností v letošním roce.

Miroslav Novák: Koronavirus představuje jednoznačné riziko pro růst maloobchodu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Nakupování, ilustrační foto

Maloobchodní tržby na začátku letošního roku plynule navázaly na solidní závěr roku loňského. Konkrétně v lednu tržby obchodníkům meziměsíčně vzrostly o 0,9 % a v meziročním srovnání o 4,9 %, respektive o 4,7 % po očištění o kalendářní vlivy. Meziměsíční i meziroční růst tržeb si v lednu připsaly jak prodejci potravin, tak i nepotravinářského zboží a vyšší byly i tržby za prodej pohonných hmot.

Nejrychleji rostly v lednu maloobchodní tržby jak jinak než internetovým prodejcům, a to konkrétně o 16,9 % r/r. Přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet je významným trendem, který trvá již několik let a rozhodně nepoleví ani letos.

Velmi dobře šly v lednu na odbyt prodeje i v dalších sortimentních skupinách jako výrobky pro domácnost, počítače, farmaceutické a zdravotnické zboží či oděv a obuv. Pokles tržeb naopak zaznamenaly obchodníci s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, což je však nutné přičíst vysoké srovnávací základně z ledna 2019.

Jaký bude vývoj v maloobchodu v nadcházejících měsících? V únoru hodně netradiční. Únor je totiž tradičně pro většinu obchodníků nejslabším měsícem roku, avšak s ohledem na šíření koronaviru v Evropě, Česko nevyjímaje, budou tržby za prodeje potravin podle všeho srovnatelné s předvánočním obdobím. A nadprůměrně vysoké budou podle všeho tržby za potraviny i v březnu. Výrazně vyšší prodeje lze očekávat i u drogistického zboží a vyšší budou i tržby internetových prodejců.

V souhrnu za celý letošní rok však očekávám, že dynamika prodejů zbrzdí ke 3 %. K tomu přispěje zpomalení růstu mezd v soukromém sektoru a vyšší růst spotřebitelských cen. Velkou neznámou je koronavirus. Z krátkodobého pohledu domácnosti více utrácejí např. za potraviny. V dlouhodobějším pohledu lze však očekávat negativní dopad na maloobchodní tržby, a to v závislosti na délce ochranných opatření a na vývoji sentimentu českých domácností. V každém případě koronavirus představuje jednoznačné riziko pro nižší růst maloobchodu a tím i spotřeby domácností v letošním roce.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dominik Rusinko: Spotřebitelská nálada na vzestupu

15:49 Dominik Rusinko: Spotřebitelská nálada na vzestupu

Dubnové výsledky konjukturálních průzkumu ukazují na pokračující oživení tuzemské ekonomiky. Souhrnn…