Nad buddhistickým chrámem na Adamově hoře na Srí Lance se vznáší bílý objekt. Kněží zvedají oči od chrastítek a překvapeně ukazují k modrému nebi. Co je to? Zjevení? Mrak? Ufo? Ne. Je to balón firmy Google. Díky němu se mohou kněží připojit k internetu – pokud o to vůbec stojí.
To není fikce. Google vypustil před pár dny nad Srí Lanku desítky balónů, přes něž se teď může připojit k internetu všech dvacet milionů místních obyvatel: rybář, rolník, chovatel slonů, krotitel opic, sinhálec či tamil, žonglér s hady, nebo některý z mnoha tisíců turistů. Pomocí balónů Google se lze na Srí Lance připojit k wi-fi i v nejhlubším pralese, rokli, zapomenuté jeskyni nebo opičím hnízdě.
Romantika Tajuplného ostrova a la Jules Verne to asi není. Spíše zbrojení na bitvu o nadvládu na pozemském nebi.
Balón vs. dron
Podobný projekt v dosud nepokrytých částech světa totiž připravuje i firma Facebook. S drony. Komu to připomíná spíše Hvězdné války, není zase tak daleko od reality. Nejde o nic menšího, než o to, kdo se stane celosvětovým vládcem internetového signálu – a následně – i výhradním distributorem potravy tzv. vyspělé civilizace: tedy toku dat a informací. V blízké budoucnosti se tak můžeme dočkat toho, co zatím vidíme ve filmech: nebe pokryté balóny, na které útočí drony.
Pro několik miliard lidí na planetě je Google synonymem internetu. Facebook je co do návštěvnosti na druhém místě. Jde ale jen o služby. Nejúspěšnější obchody v ulici. Byla jen otázka času, kdy se tyto dvě obří firmy pokusí ovládnout celou ulici, město, zemi, svět. A dělají pro to vše, co je v jejich silách.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV