Petr Bílek: Bábu svedu

17.03.2018 20:24 | Zprávy

Obec lidí žijících dnes v České republice kulturou si zvyká spokojit se s málem. Běžný den to neprozradí, ale některé náhody jsou svými následky drtivé.

Petr Bílek: Bábu svedu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ovládání od televize

Nejlepším českým filmem loňského roku je podle výroku příslušné profesní skupiny snímek režiséra Bohdana Slámy Bába z ledu. Po masivní marketingové masáži, jakou bylo předávání Českých lvů v přímém televizním přenosu, se na veřejnoprávní uvedení Báby z ledu dívalo zhruba milion a sedm set tisíc diváků. Přežili to bez protestů, protože jedni neměli srovnání, jiní už zapomněli. A některá srovnání, když se vám přihodí, jsou skličující.

Pár dní před odvysíláním Báby z ledu jsem zahlédl na ČT Art padesát let starý film režiséra Juraje Herze Spalovač mrtvol. Půl století ho znám, a přece mnou otřásl. Svou kvalitou. Herz a kameraman Stanislav Milota ozářili náhlým zábleskem bezútěšnost dietní kinematografické stravy, jíž nás krmí současná česká produkce. Na co to přistupujeme? Napadlo mě. Proč hrajeme s sebou s uměleckým průměrem a podprůměrem? Jak to, že jsme třeba zapomněli, že kamera nemá ilustrovat text scénáře, nýbrž stavět obrazová sdělení. Kamera staví, kamera tvoří svět, film je obraz v pohybu, film není pimprlové divadlo, tyhle mantry se nám vykouřily z hlavy. Spokojujeme se s díly, která si navléknou uzdu pravděpodobnosti, rezignují na víceznačnost uměleckého artefaktu a potvrzují nám svými podprahovými sděleními, že tak nějak to v životě chodí, tak nějak to tady spolu patláme, taková je s námi prča. A proč ne? Dokonce i v Číně jsem potkal lidi, kteří milují české filmové komedie. Jenže my se přece nemůžeme nechat obelhávat tím, co Číňané mylně pokládají za exotický dokument o našem světě. Každým novým dílem, jde-li skutečně o dílo, je svět bohatší, nabízí něco, co tu před ním nebylo, a vůbec nezáleží na tom, jestli nám v něčem pomohlo, může nám dokonce přitížit, umění není skupinová terapie. Jako by současná a nikoli jen česká filmová tvorba zapomínala, že film je také magie a tajemství. Silný film nás mučí nezodpovězenou otázkou, neboť se neuzavírá do svého příběhu.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Politické i trestněprávní důsledky pro bitcoinovou kauzu

Neměla by trestněprávní důsledky kauzy posoudit policie? A k těm politickým. Kdo z politiků by je měl nést jaké politické důsledky, když hlavní dva aktéři Blažek a Stanjura v politici skončili? Nebo podle vás je do toho zapleten z politiků ještě někdo další? Kdo? A co tedy vlastně přesně budete děla...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Feng Biao: Směřujeme k „patnácté pětiletce“. Čína s otevřenějším postojem sdílí s celým světem nové příležitosti

16:10 Feng Biao: Směřujeme k „patnácté pětiletce“. Čína s otevřenějším postojem sdílí s celým světem nové příležitosti

Nedávno úspěšně skončilo čtvrté plenární zasedání 20. Ústředního výboru Komunistické strany Číny, kt…