Stále platí, že růst tržeb v maloobchodu obstarávají autosalony, respektive prodeje nových vozů. Ať už jde o důsledek obnovy vozových flotil firem, případné reexporty přes místní prodejce či vyšší zájem ze strany obyvatelstva, zbývající část maloobchodu rozhodně takový boom neprožívá (+2 %).
Tržby obchodu bez motoristického segmentu rostou stále umírněným tempem, které odpovídá vývoji reálné finanční situace domácností i trendu spotřebitelského chování.
Nízká inflace či přímo snižování cen spotřebního zboží podléhajícímu krátkému životnímu cyklu a silné konkurenci jsou silná lákadla pro spotřebitele, což se nepochybně následně odráží i ve dvojciferném růstu internetových prodejů.
Slabá koruna se zatím projevuje převážně jen u dovážených oděvů a obuvi, zatímco u elektroniky pokračuje dlouhodobý trend zlevňování. Ten trvá již více než deset let a je stále ještě silnější než pohyby kurzy koruny.
Maloobchod bez aut naznačuje pozitivní trend spotřeby domácností, avšak o nějakém rychlém či nadměrném růstu vyvolávajícímu inflační tlaky zatím hovořit nelze. Na to je současný apetit spotřebitelů stále ještě slabý.
Nepředpokládám, že by růst maloobchodu ve zbytku roku nějak výrazně zesílil. Jako pravděpodobnější se proto jeví růst okolo 2-3 % v případě obchodu bez aut, který odpovídá současnému trendu. Inflace tak bude muset zatím spoléhat spíše na jiné vlivy... Na nízký srovnávací základ, daně z cigaret a třeba i vyčerpávající se efekt zlevnění služeb mobilních operátorů.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ČSOB