Petr Němec: Omnipol Aeru nepomohl. Za letouny teď musí lobbovat i prezident Zeman

9. 4. 2019 10:56

Nový prototyp stíhacího letounu L 39 NG. To byl hlavní důvod strategického spojení největšího tuzemského výrobce letadel se zbrojařským koncernem. Ačkoli si Aero Vodochody od spolupráce s Omnipolem slibovalo zásadní nárůst prodeje, realita se od původní představy diametrálně liší.

Petr Němec: Omnipol Aeru nepomohl. Za letouny teď musí lobbovat i prezident Zeman
Foto: Radim Panenka
Popisek: Prezident Miloš Zeman na návštěvě Rakouska
reklama

Aero ve ztrátě

Měl být dalším z řady českých strojů, který bude slavit globální úspěch a najde si cestu i do vzdušných sil jiných zemí. Tak prezentovalo Aero Vodochody nový letoun L 39-NG, do něhož vložilo veškeré síly, finance a naděje. Od spolupráce s Omnipolem si pak slibovalo kvalitní marketing a proniknutí na zahraniční trh.

Omnipol ale nezprostředkoval jedinou zakázku. Navíc poté, co byla továrna dva roky po sobě ve ztrátě, se musel poroučet i italský management, který vítězoslavně dosadila skupina Penta v roce 2016.

“Aby se Aero mohlo mezi globální hráče zařadit definitivně, vidíme jako účelné, aby ho v dalším období vedl manažer, který je ve své profesní historii mnohem více svázán s globálním leteckým odvětvím,“ vysvětlil Giordovo angažování tehdejší investiční ředitel Penty.

Nedávný audit ve středočeské továrně však ukázal, že italská strategie nastavená prezidentem Giuseppem Giordem, která byla postavena na omezení subdodavatelské produkce, byla chybná. Vše se soustředilo na časově, finančně i personálně velmi náročnou výrobu stíhacího letounu, kvůli kterému byly upozaďovány ostatní dodávky. (ZDE)

Situace se ještě více zkomplikovala na přelomu roku. Aero nedostalo od českého ministerstva obrany slíbených 347 milionů na vývoj letounu, další ránu pak v lednu zasadila vláda. Ta odmítla schválit obchod za 1,1 miliardy, v rámci nějž si měl čtyři stroje L-39NG pořídit státní podnik LOM Praha. (ZDE)

Pro Aero Vodochody šlo o životně důležitou referenční zakázku, od níž očekávalo, že pomůže při propagaci nového letadla ve světě.

Omnipol selhal

Omnipol je strategický partner Aera Vodochody vložil do vývoje stroje stovky milionů. Původně zamýšlený plán obsazení zahraničních trhů však nedokázal naplnit.

Sám se totiž potýká s problémy, v posledních letech mu klesal obrat i zisk. Vloni téměř o pětinu. (ZDE)

„I přes množící se spekulace nemáme o budoucnost tohoto projektu obavy,“ odpověděla na téma prodeje L39-NG mluvčí Omnipolu Marika Přinosilová.

Ukazuje se však, že jednoho z největších dodavatelů vojenské techniky dostihla minulost. Po sérii kontroverzních nákupů, které obvykle provázela korupční podezření, se od Omnipolu odvracejí i dřívější strategičtí zahraniční partneři, jako třeba švédské konsorcium SAAB, se kterým Omnipol v minulosti dělal miliardové obchody.

Ruce pryč dává i česká armáda, která zprostředkovatelských služeb Omnipolu za bývalých ministrů hojně využívala. Vedení Omnipolu tak muselo přiznat, že se bude muset obejít bez armádních zakázek. (ZDE)

Omnipol se dlouhodobě snaží napravit svou image. Z tohoto důvodu se před časem z vedení firmy formálně stáhl Richard Háva, blízký přítel Miroslava Kalouska. To, že firmu de facto řídí dál je ale veřejným tajemstvím. V nově rekonstruovaném sídle společnosti v Nekázance má kancelář s výhledem na Hradčany, zabírající celé patro. (ZDE)

Aby mohlo Aero vůbec rozjet dodávky L-39NG, což bude podle optimistické předpovědi nejdříve v roce 2022, musí nějak překlenout současnou krizovou situaci. Jinak přijdou stovky lidí o práci a bývalá výkladní skříň československého průmyslu budoucnost (ZDE).

Zemanův lobbing

Těžkou situaci Aera Vodochody se snaží v rámci ekonomické diplomacie zvrátit i prezident Zeman. Na návštěvě Rakouska v minulém týdnu se za české stroje přimlouval. Rakouské vzdušné síly totiž hledají náhradu za přestárlé letouny, a tak by české L 39-NG mohly posloužit pro výcvik tamních pilotů.

“Pan prezident je připraven podpořit české ekonomické zájmy a ujistit rakouskou stranu o kvalitě L-39NG a výhodnosti nabízeného řešení,” ujišťovala Erika Veselá ze zahraničního odboru Kanceláře prezidenta republiky. Více ZDE.

Případný rakouský úspěch L-39 NG by mohl být pro největšího tuzemského výrobce letadel záchranou. Poté, co spolupráce s Omnipolem selhala, je to jedna z posledních nadějí.

I tak je ale zřejmé, že místo velkolepých oslav 100 let existence bude letos Aero Vodochody spíše bojovat o přežití.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: PV
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Jiří Baťa: Byla kontraproduktivní aktivita Prahy 6 z právního hlediska bezúhonná?

13:24 Jiří Baťa: Byla kontraproduktivní aktivita Prahy 6 z právního hlediska bezúhonná?

Odstranění sochy maršála Koněva vyvolalo u většiny občanů Česka, kteří považují zásluhy maršála I.S.…