Richard Seemann: Švýcarsko - Vrátit nebo vystavovat kradená díla?

31.12.2021 17:42 | Komentář
autor: PV

Stalo se otázkou, když v říjnu letošního roku zbraňový magnát Emil Georg Bührle v Kunsthausu Zürich vystavil svou uměleckou sbírku - bez jakéhokoli kontextu pro návštěvníky. V nové budově navržené britským hvězdným architektem Davidem Chipperfieldem se ale dostala pod palbu kritiky kvůli sběratelově problematické historii: Bührle se narodil v Německu a jako výrobce zbraní ve Švýcarsku velmi zbohatl - dodával válečné zbraně zejména nacistickému Německu. Ztohoto krvavého zisku, jak zdůraznila ARD, vybudoval sbírku umění která představuje kolem 170 děl, většinou moderních a francouzských impresionistických klasiků.

Richard Seemann: Švýcarsko - Vrátit nebo vystavovat kradená díla?
Foto: pixabay.com
Popisek: Švýcarská vlajka

Problémem je, že Bührle mnoho z nich získal během války a 13 děl bylo identifikováno jako uloupené umění, které musel vrátit, ale později jich devět znovu koupil. Hlavní obvinění však přetrvává dodnes: Ve sbírce je i takzvané uprchlické zboží – díla, která jejich židovští majitelé byli donuceni situací v nouzi prodat. V Europamagazinu ARD 22. října letošního roku byla tato skutečnost odhalena, ale návštěvníci Kunsthausu se to ale přesně nedozvědí o jaké práce jde, protože Dokumentační centrum, které se má zabývat je oddělené od umění.

Důraz je kladen na historii samotného sběratele a známý historik Erich Keller přístup kritizuje, že historie a osudy židovských rodin za uměleckými díly zůstaly neviditelné. Spolu s dalšími historiky by měl proto zpracovat historii Bührleho a zkoumat původ děl a město a kanton Curych pro tento účel zřídily komisi historiků. Na zprávě však pracovala i samotná Bührleho nadace pro níž od začátku existovala omezení a proto je třeba řešit od nuly: nezávisle, transparentně, vše v jeden mezinárodní projekt.

Spor o to, jak naložit s uměním ukradeným za nacistické éry, se dostal až ke švýcarské vládě a nyní svolává komisi historiků. Hlavní umělecké domy v zemi se již dávno vydaly různými cestami. Švýcarská média téměř každý den informují o novém vývoji ve sporu o nacisty uloupené umění. Především spor o Bührleho sbírku, jednu z nejvýznamnějších soukromých uměleckých sbírek, nabývá podle listu „Neue Zürcher Zeitung“ „bizarních podob“. Dodnes nebyl objasněn původ mnoha z desítek obrazů ve sbírce Emila Bührleho, které jsou tam vystaveny.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Jiří Čunek byl položen dotaz

Sociální dávky - Ukrajinci

Jak dlouho by podle vás měli mít tedy Ukrajinci nárok na dávky? A nemyslíte, že problém s tím, že vyplňují jakousi díru na trhu je způsoben hlavně tím, že jsou mzdy za danou práci směšné? Bohužel tím, že za tu mzdu jde pracovat třeba Ukrajinec to tlačí mzdy ještě níž nebo minimálně tu pak není tlak ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Naši rádoby válečníci zase kňučí

13:57 Jiří Paroubek: Naši rádoby válečníci zase kňučí

Ještě než se Andrej Babiš stačil vrátit z Bruselu, začalo strašlivé kňučení činitelů bývalé vlády a …