Merkelová prokázala humanismus, oceňuje europoslanec Telička. Kdyby se rozpadla EU, to bychom teprve viděli, co jsou problémy

14.05.2016 11:01

ROZHOVOR Kancléřka Merkelová zapomněla při řešení migrační krize, že EU není Německem a že její rozhodnutí budou mít dopad i na další země. V budoucnu je nepřijatelné, aby se takto choval kterýkoliv stát Evropské unie, konstatuje jeden z nejzkušenějších českých europoslanců, Pavel Telička (ANO). Dále uvádí, že Rakušané volbou populistické Svobodné strany vyjadřují svoji nespokojenost a chtějí změny. Stejně jako i jiní čeští zástupci v EU pak kritizuje nedokonalý návrh evropské směrnice, která by měla stanovit pravidla pro držení i výrobu ručních palných zbraní.

Merkelová prokázala humanismus, oceňuje europoslanec Telička. Kdyby se rozpadla EU, to bychom teprve viděli, co jsou problémy
Foto: Petr Kupka
Popisek: Europoslanec Pavel Telička na besedě se studenty Ekonomické fakulty VŠB-TU Ostrava

Anketa

Rozpadne se do roku 2020 Evropská unie?

94%
6%
hlasovalo: 11438 lidí

Mediálním a politickým světem nedávno „zahýbaly“ výsledky prvního kola rakouských prezidentských voleb. Mluvilo se o překvapení nástupu populistů a o přeorání rakouské politické mapy. Jak na tento vývoj pohlížet střízlivou optikou v rámci současné reality? Jaký vzkaz takovou volbou Rakušané vyslali? A nakolik může tyto volby brát jako varování Angela Merkelová?

Není to poprvé, co Svobodná strana v Rakousku uspěla. Za Haidera byla součástí vlády kancléře Schüssela. Uvidíme, jak dopadne druhé kolo, každopádně je to určitý protestní signál dvěma hlavním politickým stranám – socialistům a lidovcům. Do jisté míry lze hovořit o krizi rakouské politiky, kterou potvrzuje i odstoupení nebo spíše politický útěk rakouského premiéra. Proto bych nemluvil o překvapení nebo šoku ani o přeorání rakouské politické mapy, spíše o vystřízlivění, nebo naopak kocovině. Rakušané touto volbou varují, vyjadřují svoji nespokojenost a také obavy, chtějí změny. Situaci v Rakousku však nemůžeme plnohodnotně srovnávat se situací v Německu. Do voleb v Německu navíc zbývá ještě dost času, možná budeme výsledky překvapeni.

Už delší dobu se hovoří o tom, že kvůli napjaté situaci v Evropě (migrační krize, terorismus) může náš kontinent zahájit zcela „novou éru“, kdy budou v jednotlivých zemích vítězit netradiční strany, často velmi ostře zaměřené a profilované. Jak nástupu radikálně vyhraněných stran a hnutí s jednoduchými recepty zabránit? Nakolik mohou mainstreamové strany v tomto „boji“ uspět?

Uspět mohou a věřím, že povětšinu i uspějí. Musejí však nabízet a efektivně uvádět do praxe řešení problémů, které zemi a lidi trápí. Pokud budou svoji politiku spíše přizpůsobovat průzkumům veřejného mínění, tak si populárním či populistickým přístupem naběhnou. Připomněl bych takové politiky, jakými byli Kohl nebo Miterrand. Jejich síla a výsledky tkvěly v tom, že uměli v zájmu země prosazovat potřebné politiky a řešení, byť třeba v určitém čase nepopulární. Na druhou stranu každá země má svá specifika a některé mají již dnes podhoubí příznivé pro nárůst popularity krajních stran. Ty jsou možná ostře zaměřené, abych použil vaše slova, ale většinou nejsou programově komplexně vyprofilované. Slabost politických lídrů tradičních stran společně s nespokojeností při řešení problémů včetně migrační krize ale udělají své.

Americký prezident Obama při své návštěvě Velké Británie v minulých dnech doporučil, aby země setrvala v EU. Okamžitě se ozvala kritika ve smyslu, že se šéf Bílého domu vměšuje do britských vnitřních záležitostí. Londýnský starosta a vlivný konzervativec Boris Johnson, který podporuje vystoupení z EU, obvinil Obamu z pokrytectví a označil to za bizarní. Tedy, lze to považovat za vměšování do vnitřní politiky? Patří taková vystoupení a doporučení do diplomatických vztahů mezi suverénními státy?

Británie a USA jsou tradičními spojenci, řekl bych, že v jistém slova smyslu mají mezi sebou pupeční šňůru. Mezi takovými partnery je politická message tohoto druhu zcela běžnou záležitostí. Naopak, považoval bych za pokrytecké, kdyby Obama, vědom si významu členství Británie v EU pro obě země, jakož i pro Unii samotnou, o věci pomlčel. Vždyť se u nás volá po tom, abychom nebyli příliš politicky korektní. Tak nebuďme. Samozřejmě že řvát budou ti, kteří chtějí vystoupení Británie z EU. To už je takový kolorit. U Johnsona už nepřekvapí nic. Ještě před několika lety mluvil o EU úplně jinak. Položme si otázku, zda mu nejde spíše o jeho osobní politické ambice.

Podiv nad tím, jak se Obama vměšuje do evropských záležitostí, byl širší, nejen v Británii. Kritické hlasy zmiňují, že EU v podstatě vytvořili Američané jako podmínku Marshallova plánu. Do jaké míry dělá v reálu EU samostatnou politiku, respektive můžeme si dovolit odmítat věci, o které nás USA žádají?

Buďte konkrétní, kdo o tom mluví. Který významný státník, historik, politolog nebo diplomat? Ale opravdu významný, ne ten, který se za takového vydává nebo ho takovým dělají média. Je to doslova absurdní. Nebyla by v takovém případě Británie zakládajícím členem? EU je často ve střetu s USA, jsou v mnoha směrech konkurenty. Za některých amerických prezidentů USA pomalu zapomínaly, že EU nebo ES existují, a soustřeďovaly se jen na vztahy s některými zeměmi. Až s některými lekcemi globálního světa přišly zkušenosti a silnější povědomí nutného a účelného. Působil jsem v několika orgánech EU a mohu tuto vámi přetlumočenou tezi jednoznačně vyloučit.

Americký prezident rovněž lobboval za transatlantickou obchodní dohodu TTIP. Mnozí kritici varují, že to pro nás bude nevýhodné a že by šlo o „invazi“ geneticky modifikovaných potravin (GMO) do Evropy, které jsou podle některých nebezpečné a varují před nimi. Pokud jde o TTIP jako celek, jak ji vlastně hodnotíte?

Tak se těchto kritiků ptejte, o co konkrétně opírají svá tvrzení. Kde to vyčetli? TTIP zatím konkrétně nehodnotím, nebudu se chovat jako její odpůrci, kteří to mají postavené na ideologii, sebezviditelňování, rozsévání nelegitimních obav, na partikulárních zájmech a izolacionismu, avšak nikoliv na konkrétních informacích. TTIP, když bude dobře vyjednána, je obrovskou příležitostí. Ale ona ještě není. Jedno vám řeknu s jistotou. Nikdo neschválí dohodu nevýhodnou, dohodu snižující standardy nebo ohrožující naše zájmy nebo zdraví občanů. Na konci tohoto měsíce se budu podílet na uspořádání debaty k TTIP. Bude na ní prezentována jedna zásadní dopadová studie. Brzy vše oznámím.

Barack Obama se při své evropské „pouti“ setkal i s německou kancléřkou Merkelovou a otevřeně ji pochválil za její postoj k migrační krizi. Merkelová podle něho prokázala skutečné morální a politické vedení. Co na to říci? Není to podobné onomu doporučení pro Brity? Objevují se navíc argumenty, že právě americký prezident by na téma migrační krize příliš hovořit neměl, když konflikty v některých zemích, odkud lidé prchají, zahájily americké intervence…

Vaše poslední věta je legitimní. USA a řada evropských zemí nesou spoluzodpovědnost za situaci v některých dnes nestabilních zemích. To je fakt, ale s tím dnes už nic neuděláme. Je třeba si vzít ponaučení a nyní řešit problémy, před kterými společně stojíme. K tomu potřebujeme jednotu, a nikoliv rozklíženou EU. To by byla cesta doslova do pekel. Pak bychom se teprve divili, jakým hrozbám by ČR čelila. Obama má v jednom pravdu, jakkoliv to je nepopulární konstatování. Kancléřka prokázala politické vedení a humanismus. Avšak zapomněla, že EU není Německem a že její rozhodnutí budou mít dopad i na další země. Dopustila se chyb. Pro mě je do budoucna nepřijatelné, aby se takto chovala kterákoliv země EU. Když ohleduplnost a solidarita, tak všemi směry. Zásadní rozhodnutí musejí být přijímána společně nebo alespoň po snaze koordinace a po konzultacích.

Pokud jde o migrační krizi, je hlášen mírný úbytek imigrantů balkánskou cestou, ale na druhou stranu se prý „vlna“ rozšířila do Itálie, kde prý dochází ke značnému nárůstu zločinnosti. Merkelová je navíc terčem kritiky za to, že se nechá Erdoganem vydírat, a Turecko naléhá, že když nebudou zrušena víza, pustí migranty volně do Evropy. Považujete dohodu EU s Tureckem za funkční? A co dělat, pokud jde o italskou cestu?

Doslova mě fascinuje, jak za vším je Merkelová. Ještěže ji máme, že se na ni dají hodit všechny problémy, že se za ni můžeme schovat. Vylezme zpod sukně a začněme konstruktivně ovlivňovat dění v EU. Nyní je ta správná chvíle přestat jen kibicovat, ale přijít s našimi vlastními protinávrhy či změnami ve vztahu k návrhům komise. S iniciativou. Dlouhodobě si nevystačíme jen s kritikou, byť v mnohém oprávněnou. Nechceme-li být outsidery, musíme aktivně jednat, a ne se jen uchylovat do Visegrádu. Tam věci nevyřešíme. Budu v nejbližších pár týdnech usilovat o prosazení změn, které by mohly vést k řešením, a tím i větší jednotě uvnitř EU. Samozřejmě že ne sám. Vidím i pozitivní chvění uvnitř vlády. Jinak Merkelová nejednala s Turky sama, ale s nizozemským předsednictvím a prezidentem Evropské rady, a to na základě širšího mandátu.

A co soudíte o snaze Evropské komise protlačit kvóty, ať se nám to líbí, nebo ne?

Komise se dopouští zásadní chyby a přispívá k rozdělování EU. Ale i o tom vedu jednání.

V oblastech Sýrie, kde vládne Bašár Asad, proběhly volby. Ve zbytku země se přetahují různé skupiny a ty, které nejsou považovány za teroristické organizace, se nyní zdráhají s Asadem jednat. Novinář Českého rozhlasu Robert Mikoláš řekl, že lidé na osvobozených územích víceméně vítají syrskou armádu a mají pozitivní vztah k ruským vojákům. Pro koho hraje v Sýrii čas? Není to tak, že spíš pro Rusy, jimiž podporovaný Asad se postupně stabilizuje? Lze čekat nějaké dramatické zásahy od Turecka nebo od USA, které by do toho mohly vojensky vstoupit?

Ano, Rusku se tah povedl, čas mají na své straně. Ale času nikdo nemá dost a není jiná možnost, než společným úsilím a jednáními všech zainteresovaných dospět ke stabilizaci země a nastolení trvalého míru. Ale mají všichni dostatek politické vůle? Žádné dramatické vojenské zásahy však neočekávám.

Na Ukrajině vznikla nová vláda, nelze ovšem asi čekat nějaké zlepšení životní úrovně a stabilizace situace. Je možné souhlasit s tím, že Ukrajině přidělíme bezvízový styk? Je vůbec reálné, aby se uvažovalo o členství Ukrajiny v NATO a Evropské unii?

O členství v EU není vůbec v dohledné době reálné uvažovat, obdobně tomu je v otázce NATO. Co se týká bezvízového styku, počkám si napřed na analýzu plnění kritérií. Pokud máte část země okupovanou cizí mocností a další část země je jí výrazně destabilizována, pak to těžko můžeme čekat. I když vláda by měla vyvinout ještě mnohem větší reformní úsilí, tak ty klacky pod nohy Ruskem házené jí budou srážet tak jako tak.

Na jaké trajektorii je podle vás vývoj v Rusku? Jak co se týče geopolitického smyslu, kdy se mluví o tom, že se Putin vymanil z mezinárodní izolace, a zadruhé z hlediska vnitropolitického, kdy navíc zemi v září čekají parlamentní volby, za rok prezidentské a Putinova podpora je stále výrazná. Co vliv ekonomického hlediska, kdy ceny rostou a Rusové musejí snášet snižování životní úrovně? Sice se říká, že Rus snese všechno, ale kde je podle vás ta hranice, kdy si řekne dost a postaví se proti vedení?

To opravdu nevím. Každopádně současné vedení země ji neskutečným způsobem sráží, uvaluje do stagnace, doslova dusí. Vše v zájmu postavení několika hrstí vyvolených. Je mi líto, že Rusové si mohou o demokracii nechat jen zdát. Perzekuce dosahuje neskutečných rozměrů. Měli jsme v EP opakovaně možnost jednat s demokratickou opozicí a občanskou společností. Obdivuji je. Smrt Borise Němcova měla být varováním. Tak daleko věci v Rusku zacházejí. Průmyslová zaostalost země a závislost na cenách nerostných surovin příliš dobré ekonomické vyhlídky nedávají. Kdyby Rusko plnilo minské dohody, tak by se zemi ekonomicky pomohlo a ulevilo.

Prezident Miloš Zeman je obviňován z toho, že tahá Česko na Východ, že zrazuje naše spojence a obrací zahraničněpolitické ukotvení naší země. Je tomu tak? Jak s odstupem hodnotit zahraniční politiku prezidenta?

Ano, do nemalé míry je tomu tak. Vím, že si tímto vysloužím ostré reakce od jeho příznivců, ale nazývejme věci pravými jmény. Divil byste se, jak často jsem dotazován zahraničními partnery na motivy jeho směrování. Často explicitně slyším, že Česko je v jeho stínu nečitelné a nespolehlivé. Naštěstí je vážněji brána zahraniční politika vlády.

Evropské orgány vypracovaly směrnici, která zásadně omezuje držení a prakticky i částečně výrobu samonabíjecích zbraní, tedy všech druhů moderních pistolí, revolverů i pušek. Pro ČR by to znamenalo značné omezení tradiční výroby ručních zbraní (Zbrojovka v UB atp.), propuštění pár tisíců zaměstnanců, pokles zahraničního i domácího obchodu a také téměř půl milionů držitelů těchto zbraní za desítky tisíc by přišlo o svůj majetek. Co k tomuto návrhu říci, jaký máte na něj názor?

Zajímalo by mě, kde berete vyčíslení těch dopadů na zbrojovky a zaměstnanost. Viděl jste nějakou dopadovou studii? Přestaňme zbytečně strašit. To však nic nemění na tom, že řada ustanovení v návrhu směrnice je špatných, a nyní pracujeme na tom, aby v Evropském parlamentu doznala podstatných změn. V této podobě či podobě jí blízké by ji europoslanci za ANO nikdy nepodpořili.

Proč s ní orgány EU přišly právě v době, kdy v Evropě sílí terorismus a také se zvýšila kriminalita v některých západních zemích kvůli velkému přílivu uprchlíků? Teroristé se přece ke zbraním vždy dostanou a obyčejní lidé budou mít naprosto znemožněnou cestu se alespoň nějakým způsobem bránit. Jakou to má vlastně logiku?

Zase rozlišujme dvě věci. Jedna rovina je ta, o které jsem mluvil. Tedy že v řadě ustanovení je špatná a musí být změněna. Předpokládaný dopad na zájmy, záliby a majetek bezúhonných občanů nelze připustit. Ale nedělejme z toho kovbojku tím, že legální držení zbraní budeme spojovat s bojem proti terorismu.

V médiích se dokonce objevily informace, že prý Nizozemci navrhli, aby byly evidovány i neškodné repliky zbraní včetně hraček. Někteří dotazovaní lidé tento krok už označili za přístup hraničící se stupiditou. Opravdu v Evropské komisi padají takto „fundované“ návrhy?

Nevím, jaký návrh kterých Nizozemců máte na mysli. K návrhu směrnice jsem se již vyjádřil. Má řadu dobrých ustanovení, ale také řadu velmi nešťastných, které bez zásadních změn nelze podpořit. Jsem v kontaktu s příslušnými orgány, ale i zástupci legálních držitelů zbraní. Myslím, že máme dobrou spolupráci a věci posuneme dál.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Štěpán

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Výpalné“ za migranty: Mach začal počítat. Rakušan jako kdyby žil na jiné planetě

18:34 „Výpalné“ za migranty: Mach začal počítat. Rakušan jako kdyby žil na jiné planetě

Vyjadřování Víta Rakušana k migračnímu paktu, který inicioval a v Bruselu dohodl, působí podle lídra…